Welke soorten/type oliën

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger Sabrina

Welke soorten/type oliën

Berichtdoor Roger Sabrina » 09 Jul 2024, 19:51

Ik ben van plan de oliën van de tussenbak,versnellingsbak en diffs te gaan vervangen, maar wat voor een soorten/type’s olie is waarvoor het beste te gebruiken? Op diverse paginas/ forums/youtube worden van allerlei verschillende soorten aangeraden en ik weet daardoor niet echt welke oliën ik het beste kan gaan gebruiken. Het is voor een Defender 110 TD5 2004.

Landmarcs

Re: Welke soorten/type oliën

Berichtdoor Landmarcs » 09 Jul 2024, 22:04

Dag "Roger Sabrina",

De oude LRCH kennisbank pagina over oliën en vetten is weliswaar niet 100% up-to-date, en ook nog eens wat "slordig" qua opmaak, maar tegelijk een heel nuttige kennisbron.

Groeten MarcS

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 10 Jul 2024, 08:32

houd je nu gewoon aan de fabrieksgegevens, deze constructeurs hebben dit niet voor niks zo gedaan anders hadden ze wel andere genomen.
dikte en specificaties.
en dat laatste als de action olie hieraan voldoet is hij goed.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Jul 2024, 11:07

pascal110 schreef:houd je nu gewoon aan de fabrieksgegevens, deze constructeurs hebben dit niet voor niks zo gedaan anders hadden ze wel andere genomen.

Ja en Nee.
De constructeurs hebben een lijstje met specs opgesteld met de kennis van toen.
Soms is het origineel voorziene product niet meer leverbaar en/of zijn er voor hetzelfde geld (of minder) betere specs te koop.
Soms zijn de inzichten door de tijd heen achterhaald gebleken (zo werd bijv. voor de R380 de olie later wat "zwaarder" gekozen, en wordt voor het stukje koppelsteek-as in de "Puma" ipv wat kopervet nu een hoogwaardig smeermiddel aangeraden).
En tenslotte zijn er incidenteel inzichten die afwijken van die van de oorspronkelijke constructeur.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 10 Jul 2024, 13:30

De fabrieksgegevens:
technical data.pdf
(487.42 KiB) 47 keer gedownload

Ik gebruik olie van Kroonoil:
Duranza LSP 5W-30 (ACEA A5/B5, A1/B1, Jaguar Land Rover STJLR.03.5003) motorolie.
SP Gear 1061 75W-80 GL-4 (met exact dezelfde specs als Texaco MTF 94) in de versnellingsbak.
En bij voorkeur een GL-5 olie in de tussenbak en differentieels.
Waarbij opgemerkt dient te worden dat een GL-4 olie ook voldoet, behalve bij een 110 met Salisbury achteras, daar moet GL-5 in (hypoid aandrijving).
Ik heb een Td5 uit 2001 met een Salisbury achteras, latere typen kregen een Rover achteras.

Groet,

Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Techniek”