Kaapstaander. Ik heb een Kaapstaander winche op de kop kunnen tikken die ik verder aan het opknappen ben. Er zijn nog aardig wat "kostbare" onderdelen te vinden van de Fairey Capstan Winch. Al bij al vind ik zelf voor een knappe prijs er eentje volledig kunnen maken. Nu is de vraag hoe zet ik de kaapstaande vast tegen de auto? iemand voorbeelden van hoe deze met rivetnuts vast gezet is tegen een Series 3 uit 1975 aan de achterkant? De voorkant zet je die simpelweg vast op de bumper? Er zijn genoeg afbeeldingen en te vinden op het www maar niet hoe je de grondplaat vast monteer aan de auto:-( Iemand ervaring of ideeën?
Groet en bedankt Richard
Kaapstaander montage op Series 3
-
RichardSeries31975
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 13 Okt 2023, 12:29
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Kaapstaander montage op Series 3
Normaal zit zo'n lier voorop, tussen de spatborden, gril en bumper, gemonteerd aan het chassis op een staalplaat.
De opstaande rand wordt met bouten en blindklinkmoeren aan de voorste dwarsbalk gemonteerd.
Eerst de plek van de gaten aftekenen, dan de gaten boren, blindklinkmoeren plaatsen (zie hier) en vervolgens de staalplaat bevestigen met de bouten.
Lier wordt aangedreven vanaf de krukas m.b.v. een klauwkoppeling (motor afzetten voor inschakeling).
Hier (Duitse firma) is e.e.a. te vinden, niet alleen voor de Fairey, maar ook andere merken.
Suc6.
Groet,
Erik.
De opstaande rand wordt met bouten en blindklinkmoeren aan de voorste dwarsbalk gemonteerd.
Eerst de plek van de gaten aftekenen, dan de gaten boren, blindklinkmoeren plaatsen (zie hier) en vervolgens de staalplaat bevestigen met de bouten.
Lier wordt aangedreven vanaf de krukas m.b.v. een klauwkoppeling (motor afzetten voor inschakeling).
Hier (Duitse firma) is e.e.a. te vinden, niet alleen voor de Fairey, maar ook andere merken.
Suc6.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
RichardSeries31975
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 13 Okt 2023, 12:29
Re: Kaapstaander montage op Series 3
Oké. Dus de gaten moet je zelf boren en zitten er niet vooraf in. Ik maar zoeken:-(.
Dankjewel voor de tip.
Dankjewel voor de tip.
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Kaapstaander montage op Series 3
Erik Peters schreef:.... blindklinkmoeren plaatsen (zie hier)
Bij een dikkere maat blindklinkmoer zal het wel gaan (hoewel je waarschijnlijk wel wat vet aan de ringen en moer moet doen).
Bij een wat dunnere maat blindklinkmoer en een iets te ruim gat loop je het risico dat de ringen meedraaien en ook de blindklinkmoer meenemen waardoor het "blindklinken" mislukt. Je kan dit oplossen door een ipv een ring een strip oid met een gat tussen te voegen, die strip gebruik je dan om het meedraaien tegen te houden. Ipv de strip kan je eventueel ook een platte steeksleutel tussen de twee ringen steken. Afhankelijk van de situatie kan je die strip of steeksleutel ook nog gebruiken om de blindklinkmoer goed aangedrukt op z'n plek te houden.
Groeten MarcS
Re: Kaapstaander montage op Series 3
Bij Range Rover met 'U' geklemd om de voorbalk van het chassis.
Voor zover te zien op de foto ..
Dan nog vier 1/2AF boutjes door de bumper, meer voor decoratie (?)
Originele constructie uit 1975 voor de Luxemburgse post
Voor zover te zien op de foto ..
Dan nog vier 1/2AF boutjes door de bumper, meer voor decoratie (?)
Originele constructie uit 1975 voor de Luxemburgse post
Re: Kaapstaander montage op Series 3
Ken de Kaapstaander alleen van af en toe gebruik maar nooit naar de constructie gekeken. Maar het kan natuurlijk never nooit niet dat montage met een paar blindklinkmoeren zou gaan.
Wellicht om de plaat omhoog te houden of wat dan ook maar de trekkracht van een lier naar het chassis overbrengen met een paar persmoertjes?? No way.
Bij een 110 ooit de lier vervangen en die was alleen aan de bumperbouten gemonteerd. Dan zie je al dat het chassis daar iets vervormd is. De boutgaten vd bumpermontage in het chassis zijn dan ineens licht ovaal ipv rond........
Wellicht om de plaat omhoog te houden of wat dan ook maar de trekkracht van een lier naar het chassis overbrengen met een paar persmoertjes?? No way.
Bij een 110 ooit de lier vervangen en die was alleen aan de bumperbouten gemonteerd. Dan zie je al dat het chassis daar iets vervormd is. De boutgaten vd bumpermontage in het chassis zijn dan ineens licht ovaal ipv rond........
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: Kaapstaander montage op Series 3
Ik weet niet wat zo'n kaapstander kan trekken, maar ik vind het ook een beetje ieniemienie. Bevestigen kun je beter doen met bouten (9.9 of beter) en dan in zo'n positie dat je met afscheurkrachten hebt te maken, niet met trekkrachten.
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Kaapstander montage op Series 3
Edward schreef:....
Bij een 110 ooit de lier vervangen en die was alleen aan de bumperbouten gemonteerd. Dan zie je al dat het chassis daar iets vervormd is. De boutgaten vd bumpermontage in het chassis zijn dan ineens licht ovaal ipv rond........
Nu bestaan er al heel lang van die D-ogen die je met een plaat op de bumperbouten monteert. < zie bijv. D-ogen >
Het tweede stel bouten gaat "gewoon" door de bumper en draagt vlgs mij niks bij aan het overdragen van de trek-krachten op het chassis.
Ik denk dat de krachten op de D-ringen - als er een beetje aan de auto gesjord wordt - grotere pieken kennen als die die je met een lier of een kaapstander kan hebben.
Overigens vind ik de D-ogen juist aardig staan, en ze lijken mij best handig omdat je voor de JATE-rings (eventueel diep) onder de auto moet, onhandig als je nu juist in de modder bent vast komen zitten. < NB rond de soliditeit van het chassis daar waar de JATE-rings gemonteerd worden werd ook al eens twijfel geuit ... en dat terwijl deze JATE-rings bedoeld waren om de LandRover onder een helikopter te hangen >
Groeten MarcS
Re: Kaapstaander montage op Series 3
Klok en klepel Marc.
Die ogen onder de auto zijn bedoeld om hem mee vast te binden aan een kar. Daar kun je hele degelijke D sluitingen op bouten daar wordt het chassis ter plekke niet sterker van en ook defunctie veranderd niet ineens in een ophang-oog voor aan een helicopter.m
Dikke onzin. Alles is sterk zat tot het niet sterk genoeg blijkt.
Die ogen onder de auto zijn bedoeld om hem mee vast te binden aan een kar. Daar kun je hele degelijke D sluitingen op bouten daar wordt het chassis ter plekke niet sterker van en ook defunctie veranderd niet ineens in een ophang-oog voor aan een helicopter.m
Dikke onzin. Alles is sterk zat tot het niet sterk genoeg blijkt.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Kaapstaander montage op Series 3
Edward schreef:Klok en klepel Marc.
Die ogen onder de auto zijn bedoeld om hem mee vast te binden aan een kar. Daar kun je hele degelijke D sluitingen op bouten daar wordt het chassis ter plekke niet sterker van en ook defunctie veranderd niet ineens in een ophang-oog voor aan een helicopter.m![]()
![]()
Dikke onzin. Alles is sterk zat tot het niet sterk genoeg blijkt.
Hmm ... JATE van de JATE-rings staat voor "Joint Air Transport Establishment" en die "ringen" (die geen ringen zijn) waren bedoeld om d LandRover onder en helikopter te kunnen hangen — de gebruikelijke sjor-ogen zijn daarvoor niet afdoende.
Nu is het heel goed mogelijk dat de militaire LandRover-chassis ook verder versterkt werden opdat de JATE-rings nit zouden uitscheuren.
En dan Hmm twee: De "D-ringen" bedoeld voor de montage op de Series-bumper (met wat goede wil passen ze ook op de Defender-bumper mits je geen Airco-radiator-front hebt) ... het zijn dus geen D-sluitingen maar sleep-ogen.
Nu wordt er natuurlijk van alles verkocht* ... maar mij lijkt dat de 4 bouten van de bumper best wat kunnen hebben: de militaire bumper heeft immers ook een sleepmogelijkheid en die bumper zit met dezelfde bouten aan het chassis vast.
Omgekeerd: als je maar wild genoeg bent krijg je ook alles stuk.
* Zo zag ik vandaag nog een onder tot boven opgeleukte 110 incl rolkooi gewoon op de A2. Een paar dagen terug zag ik nog een veelheid aan gewone standaard 110-en die echt voor de kost moesten werken - dagelijks als Taxi in de Pyreneeën - niks rolkooi, niks lier, alleen een utilitair RoofRack (veelal lieten ze het reservewiel ook nog thuis).
Groeten MarcS
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten