Edward schreef:Kijk op straat eens naar auto's van 15-20 jaar oud, dat is een minderheid. Dus de vraag is of het nut heeft om auto's te bouwen die zolang meegaan.
En ik moet bekennen dat hoewel ik het oude spul geweldig leuk vind ik voor de twee wekelijkse rit van 600km (retour) naar ma ook liever in de stroomboot stap dan in de diesel die ernaast staat..........
Da's mooi, dat van die "stroomboot", da's nl jaarlijks al ± een gemiddeld kilometrage voor een NL-auto.
Dan verder wat betreft de levensduur:
Het is toch echt te hopen dat in ieder geval de "stroomboot" voor een levensduur van 15-20 of liever nog meer jaar is geconstrueerd. Ongeveer iedereen die zo'n "stroomboot" koopt wil de beste actie-radius, paradoxaal genoeg betekent een langere "milieu-terugverdientijd". Bij een "stroomboot" met een leuke actieradius ligt die terugverdientijd al ergens rond de 7 jaar. En die 7 jaar is dan ook nog weer afhankelijk van het gebruik — hier komt dan de tweede perversiteit om de hoek: Hoe meer je ermee rijdt hoe eerder je aan het terugverdien-kantelpunt bent.
Als dus de sociaal-wenselijke uitspraak " Straks rijden we allemaal elektrisch! " waar wordt staan we straks allemaal in de file. Hopelijk bedenken "we" tijdig dat de trein de veel betere tegenhanger van de file is, dus ipv. van steeds meer asfalt en laadpalen eindelijk weer eens groei ipv krimp van het OV, want zonder een forse groei wordt het OV nooit een acceptabel alternatief.
Groeten MarcS
PS Overigens schijnt met een gemiddelde leeftijd van de Nederlandse auto vam 11,7 jaar (in 2022) het Nederlandse autopark tot de meest belegen van W-Europa te horen. Om tot een dergelijke gemiddelde leeftijd te komen moeten er toch heel wat auto's in de 15+ regionen op straat (of in de garage) staan.