Knipper lichten en gevaren lichten

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Knipper lichten en gevaren lichten

Berichtdoor Landmarcs » 16 Jun 2024, 10:05

Edward schreef:Kijk op straat eens naar auto's van 15-20 jaar oud, dat is een minderheid. Dus de vraag is of het nut heeft om auto's te bouwen die zolang meegaan.

En ik moet bekennen dat hoewel ik het oude spul geweldig leuk vind ik voor de twee wekelijkse rit van 600km (retour) naar ma ook liever in de stroomboot stap dan in de diesel die ernaast staat..........

Da's mooi, dat van die "stroomboot", da's nl jaarlijks al ± een gemiddeld kilometrage voor een NL-auto.

Dan verder wat betreft de levensduur:  
Het is toch echt te hopen dat in ieder geval de "stroomboot" voor een levensduur van 15-20 of liever nog meer jaar is geconstrueerd.   Ongeveer iedereen die zo'n "stroomboot" koopt wil de beste actie-radius, paradoxaal genoeg betekent een langere "milieu-terugverdientijd".   Bij een "stroomboot" met een leuke actieradius ligt die terugverdientijd al ergens rond de 7 jaar.   En die 7 jaar is dan ook nog weer afhankelijk van het gebruik — hier komt dan de tweede perversiteit om de hoek: Hoe meer je ermee rijdt hoe eerder je aan het terugverdien-kantelpunt bent.  
Als dus de sociaal-wenselijke uitspraak  " Straks rijden we allemaal elektrisch! " waar wordt staan we straks allemaal in de file.   Hopelijk bedenken "we" tijdig dat de trein de veel betere tegenhanger van de file is, dus ipv. van steeds meer asfalt en laadpalen eindelijk weer eens groei ipv krimp van het OV, want zonder een forse groei wordt het OV nooit een acceptabel alternatief.

Groeten MarcS

PS   Overigens schijnt met een gemiddelde leeftijd van de Nederlandse auto vam 11,7 jaar (in 2022) het Nederlandse autopark tot de meest belegen van W-Europa te horen.   Om tot een dergelijke gemiddelde leeftijd te komen moeten er toch heel wat auto's in de 15+ regionen op straat (of in de garage) staan.

Gebruikersavatar
dyngo
Berichten: 411
Lid geworden op: 09 Okt 2015, 12:44
Locatie: Beutenaken

Re: Knipper lichten en gevaren lichten

Berichtdoor dyngo » 16 Jun 2024, 13:28

Dat zit in het systeem.
Alleen ik heb al 7 autos geregistreerd en verzekerd van tussen 50 en 60 jaar oud.
Schorsen is bijna even duur als verzekeren, andere kosten zero.
Dat zijn niet de autos die veel op de weg zijn, het meeste maakt geen 1000 km.
Ben ik nog de uitzondering die twee daarvan als dagelijkse auto gebruikt.

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Knipper lichten en gevaren lichten

Berichtdoor Edward » 16 Jun 2024, 17:50

De vorige eigenaar van onze wagen heeft 80K afgeschreven in 4 jaar. Hoe dat rendabel is weet ik niet. Maar voor mij kan het zelfs na die relatief voordelige aanschaf eigenlijk nog niet uit en rij ik nu al duurder dan ik met de LaRo reed.

Dan moet nog blijken of de afschrijving verder een beetje redelijk blijft of dat het ding over 5 jaar geen waarde meer heeft want dan is het helemaal een duur avontuur gebleken.

Voor nu genieten we van de belachelijke luxe en rust tijdens het rijden. En van de verplichte koffiepauze van een kwartier na 300km sturen. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten