Doorslippen voorkomen zonder sper of TC

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Jeroen Bakx

Doorslippen voorkomen zonder sper of TC

Berichtdoor Jeroen Bakx » 27 Mei 2024, 04:02

Mijn Stawag 109 serie heeft geen sperdifferentieel.
Gevolg als 1 wiel geen weerstand krijgt slipt deze door, gaat alle kracht naar dat wiel.
De andere wielen krijgen geen kracht meer en staan stil. Auto staat vast.

Hoe verdeel je de kracht weer over alle wielen?

Door het slippende wiel af te remmen. Maar hoe doe je dat als je stilstaat, de motor ontkoppeld heb 't
Gef je dan licht gas, laten je het koppelingspedaal los en ga je steeds meer remdruk opbouwen?

Is er een goede instructie hiervoor, filmpje?

Dank Jeroen

conny

Re: Doorslippen voorkomen zonder sper of TC

Berichtdoor conny » 27 Mei 2024, 12:29

Als hte goed is, heb je een middensper; gele en rode hendel. Anders kun je inderdaad remmen en gasgeven. Wel zachtjes remdruk opvoeren en gas geven; niet stampen op die pedalen.

Als dan nog niets helpt, zit je inderdaad vast ;)

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 27 Mei 2024, 13:32

Precies, middels indrukken van de gele knop, of het inschakelen van de lage gearing, zorgen dat de vooras ook mee doet met de aandrijving.

Maar als je behoorlijk 'cross axle' staat heeft een van de voorwielen eveneens amper grip en blijf je nog staan.
In zo'n geval kan elektronische tractie controle (meestal gecombineerd met abs) wel helpen, daar wordt dan alleen het doorslippende wiel afgeremd.
Gewoon de rem intrappen remt alle wielen af, ook de wielen die wel grip hebben, dus dat zal weinig helpen.

Je moet eigenlijk een soort (links-rechts) gescheiden handbediening hebben op de achterremmen, zodat je met een soort van hydraulische handrem het doorslippende wiel kunt afremmen (er zijn wel crossauto's die zo'n systeem hebben).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 27 Mei 2024, 20:22

Tractie controle en abs op een 109. Ja hoor...... :roll: :roll:

Een four wheel drive heeft gewoon z'n beperkingen. Simpel. Een wiel zonder tarctie is een as zonder tractie. De middendiff helpt je dan ook nauwelijks.

Gewoon accepteren of diff lockers in de assen monteren en een stapel steekassen reserve meenemen.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 28 Mei 2024, 08:59

Edward schreef:Tractie controle en abs op een 109. Ja hoor...... :roll: :roll:
Een four wheel drive heeft gewoon z'n beperkingen. Simpel. Een wiel zonder tractie is een as zonder tractie. De middendiff helpt je dan ook nauwelijks.
Gewoon accepteren of diff lockers in de assen monteren en een stapel steekassen reserve meenemen.

Tja, wat sommige mensen allemaal wel niet veranderen aan een Series 109. Andere motor, assen en/of transmissie, waarom dan geen tractie-controle. ;)
Maar mijn opmerking was meer 'algemeen' bedoeld.

Groet,

Erik.

p.s. Je zou vol op de rem kunnen gaan staan en tegelijkertijd een remslang met een griptang goed dicht knijpen. Dan de rem lossen en proberen weg te rijden. Een soort van handbediende tractie controle. Werkt alleen op de voorremmen, achter is links en rechts één leiding.
Het nadeel is dat je grote kans hebt om de remslang (inwendig) te beschadigen.
Dus is de remslang vervangen, na zo'n actie, geen overbodige luxe.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Mei 2024, 21:57

Wellicht lukt het met een lang sleeplint.
Sla het sleeplint om het vrij draaiende achterwiel, en klem het sleeplint onder het bijpassende voorwiel.
't Is een oplossing voor maximaal enkele meters — ik geef geen garantie op het correct opwikkelen van het lint rond het achterwiel.

Overigens kan je ook "gewoon" een paar van die rij-roosters en een Farm-Jack in de auto leggen.
Til de kant waar je geen grip hebt wat extra op en leg er een of twee rijroosters onder.
Als je de auto daarna weer laat zakken heeft het eerder vrije wiel weer grip.

Groeten MarcS

PS   Zie ook < viewtopic.php?f=16&t=14084&p=102169 >.
       Als je een Defender met of zonder ABS/ETC met twee wielen in een greppel laat zakken sta je niet cross-axled maar net zo vast.
       Diff-Lock zou dan in theorie wel helpen maar in de praktijk hebben de banden waarschijnlijk gewoon te weinig tractie

Edward

Berichtdoor Edward » 28 Mei 2024, 22:08

Leer terrein rijden en vooral terrein lezen. Dan kom je tot inkeer voor je echt vastrijdt. Als je ergens voorruit inrijdt en tractie verliest kom je er 9 vd 10 keer achteruit nog gewoon uit.

Ieder voertuig heeft z'n beperkingen. Maat van me heeft ooit echt vastgezeten met z'n Unimog. De enige manier om hem los te krijgen was een PTO aangedreven hydraulische lier in de hef van een 400PK trekker. Die lier heeft een schep waardoor ie zich steeds dieper ingraaft.

De trekker had nog verbazend moeite om de oliepomp gaande te houden. :lol:

Maar tegelijk hebben we de meeste pret met de 2wd 50 jaar oude VW buggy. Tractie van niks, te brede, gladde straatbandjes en geen diff lock oid. Maar ook geen gewicht en maar liefst 55pk!

Zelden rijden we met het ding vast :lol: :lol:
Edward van Vugt

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Mei 2024, 22:42

Edward schreef:Leer terrein rijden en vooral terrein lezen. Dan kom je tot inkeer voor je echt vastrijdt.

Hier ben het weer eens helemaal mee eens :ugeek:

Een militair-historicus vertelde mij dat in vroeger tijden in de opleiding van artillerie-officieren een uitgebreid deel plantenkennis zat.
Wanneer je met slechts een zeer beperkt aantal paarden (en dus weinig PK's) een tonnen zwaar artillerie-stuk door het terrein moest trekken was het herkennen van moeilijke en/of onmogelijke passages van levensbelang.
In de tijd dat de kracht meestentijds nog van de paarden kwam was een reddende lier verre van vanzelfsprekend.
Overigens was in die tijd de dommekracht de voorloper van de Farm-Jack, en takkenbossen waren de voorgangers van de rij-roosters.

Groeten MarcS

PS   Wat ook helpt < iets wat in de tijd van de 4 potige - pardon benige - paardenkrachten vanzelfsprekend was > is voldoende articulatie. Een standaard bladveer geveerde 109 blinkt niet uit in articulatie, zachtere paraboolveren helpen wel maar dat gaat dan weer ten koste van het weggedrag op de verharde weg.  Hoe groter de veerweg hoe langer de wielen nog (enige) tractie geven.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Jun 2024, 19:59

Landmarcs schreef:.....

Overigens kan je ook "gewoon" een paar van die rij-roosters en een Farm-Jack in de auto leggen.
Til de kant waar je geen grip hebt wat extra op en leg er een of twee rijroosters onder.
Als je de auto daarna weer laat zakken heeft het eerder vrije wiel weer grip.

PS   Zie ook < viewtopic.php?f=16&t=14084&p=102169 >.
       Als je een Defender met of zonder ABS/ETC met twee wielen in een greppel laat zakken sta je niet cross-axled maar net zo vast.
       Diff-Lock zou dan in theorie wel helpen maar in de praktijk hebben de banden waarschijnlijk gewoon te weinig tractie

Nog even een "dingetje".
Ik heb onder mijn 110 zogenaamde "Jackable Sills", en ik moet zeggen dat ik daar door de tijd heen meer profijt heb gehad dan ik toen ik ze kocht durfde denken.   Of er (standaard) iets vergelijkbaars voor de 109 bestaat weet ik niet — zo niet dan is er natuurlijk iets passends te klussen.
Als je onverhoopt toch het terrein niet hebt "begrepen", of de mogelijkheden hebt overschat (of gewoon een pad te ver bent ingereden zodat keren ook geen optie meer is) dan kan het heel handig zijn dat je de auto even wat kunt optillen, en dat optillen gaat dan vaak verrweg het makkelijkst ergens aan de zijkant - en dan heb je een "Jackable Sill" oid nodig.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 01 Jun 2024, 21:28

Landmarcs schreef: en dan heb je een "Jackable Sill" oid nodig.

Groeten MarcS

Niet per sé. Het is handig iid en het geeft extra bescherming wat ook handig is. Maar ik heb wel eens een vatszittende Suzuki gevonden in het bos op een pad waar ik langs wou en de snelste manier was om de Soes te redden. De Hi-lift met een lus door de spaken vd lichtmetalen wielen werkte ook best.

Nadeel is dat je twee keer moet tillen, voor en achter maar het gaat best. Nog mooier is een adapter voor op de krik icm stalen velgen, die haak je gewoon in ipv een strop te moeten knopen. Want als je niet kunt knopen is je halve kriklengte al weg aan rek etc.

Dat is ook de reden waarom lieren met zo'n krik dan weer nauwelijks werkt. De slag is al beperkt en er gaat nog meer slag verloren met rek etc.
Edward van Vugt

Terug naar “Techniek”