Barwaut schreef:Landmarcs schreef:PS Het effect van wat vet op het (te)vast draaien viel me ook op als groot. Ik heb nog ergens een artikeltje gebaseerd op praktijk-proefnemingen in een spoorweg-werkplaats, ik herinner me een heel degelijk onderzoek ... misschien toch eens opzoeken.
Interessant....
Zie hier (eindelijk) de scans.
Het betreft scans van het "MATblad" 1975 8/9, dus een inmiddels bijna 50 jaar oud verhaal.
Het blijkt dus allemaal niks nieuws onder de zon.
De belangrijkste les is dat de goede werking van een momentsleutel zowel beïnvloed wordt door de sleutel zelf, als door de manier waarop de sleutel gebruikt wordt als ook door de omstandigheden en de gebruikte materialen. Eigenlijk moet alles goed zijn en dan nog zou je dan op basis van het eindresultaat moeten bepalen wat bij de gebruikte materialen en omstandigheden nu het juiste aandraai-moment moet zijn.
Zelfs als de momentsleutel volgens de regels der kunst gebruikt, je steeds nieuwe bouten en moeren neemt, en wanneer je steeds helemaal proper en met een nette strakke passing kan werken, heb je nog te maken met de - geringe verschillen - in de toleranties en afwerking van de gebuikte bouten en moeren.
En voor wie het weten wil:
Het "MATblad" was een interne periodieke (en onregelmatige) uitgave van de NS met diverse technische wetenswaardigheden.
Wat precies de verspreiding was weet ik niet, ik denk iedereen die theoretisch of praktisch met de spoorweg-techniek te maken had.
Het MATblad hield op te bestaan toen de NS meer en meer geprivatiseerd werd, een beweging waarbij de praktijkkennis in het bedrijf meer als ballast gezien werd en waarvan we nu als resultaat zien dat materieel-bestellingen in een debacle eindigen, dat verschillende partijen jaren lang ruziën over wie aansprakelijk is voor gebreken en/of vertraagde oplevering, dat viaducten in de hogesnelheidslijn met een sterk beperkte snelheid bereden mogen worden etc. etc. (Ik wil het dan nog niet hebben over de uitwassen zoals het feit dat het vastgoedbedrijf enorme winsten maakt en het rijden van treinen verlies geeft ... en dat die vastgoedwinst natuurlijk zou verdampen als er geen treinen rijden.)Groeten MarcS