De vooraankondiging in de titel verklapt al veel.
Ik had de afgelopen week een paar maal - 's ochtends - kort na de start en de eerste meters wat rangeren etc. een raar wegzakkend toerental (en dus ook geen vermogen). Ik zag de toerenteller zelfs richting de 500 rpm gaan.
De eerste keer dacht ik nog even dat het aan mij lag (dwz een vocht grasland op een helling, dat kan goed tegenhouden, en als je dan niet bij de les bent vraag je het eventueel het onmogelijke). De tweede keer voelde ik "nattigheid*" en de dag daarna deed de toeren-excursie zich zelfs voor toen ik het grasland al uit was en gewoon op het asfalt rolde - die laatste keer, hielp "evident" het even motor ui en nieuw starten.
Overigens leek ook de typische "Puma" anti-stall-regeling (met 750 en 900 rpm) niet lekker te werken.
Overigens was er steeds na deze rare incidenten verder de hele dag geen enkel probleem, geen vermogensverlies, geen rare toeren-excursies.
Later overigens ook 's ochtends geen problemen, ik ben gister ook weer zonder klachten - anders dan de gebruikelijke Defender-ongemakken - 500 km naar huis gereden.
Is bij dit soort van verschijnselen de krukas-positie-sensor een eerste verdachte ?
* qua nattigheid: ik vrees dat ik ook de afdichting van het opgeplakte belastingdakje nog eens goed moet controleren
Groeten MarcS
["Puma"] - Een paar maal een raar wegzakkend stationair
- Erik Peters
Re: ["Puma"] - Een paar maal een raar wegzakkend stationair
Bij de krukaspositiesensor verwacht ik eerder dat de motor helemaal niet aanslaat.
Alhoewel bij de Renault Twingo (I) van Carolien was het af en toe dat die niet aansloeg. Verder geen problemen, auto reed prima.
En nadat de WW de krukaspositiesensor had gereinigd, startte de motor ook weer gewoon.
Toch maar een nieuwe krukaspositiesensor geplaatst en al 8 jaar geen startproblemen meer gehad. Tot een jaar geleden, maar een nieuwe accu deed toen wonderen.
Misschien dat de anti-stall regeling even van slag was door slechte communicatie met b.v. het elektronisch gaspedaal??
Groet,
Erik.
Alhoewel bij de Renault Twingo (I) van Carolien was het af en toe dat die niet aansloeg. Verder geen problemen, auto reed prima.
En nadat de WW de krukaspositiesensor had gereinigd, startte de motor ook weer gewoon.
Toch maar een nieuwe krukaspositiesensor geplaatst en al 8 jaar geen startproblemen meer gehad. Tot een jaar geleden, maar een nieuwe accu deed toen wonderen.
Misschien dat de anti-stall regeling even van slag was door slechte communicatie met b.v. het elektronisch gaspedaal??
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
Erik Peters schreef:Bij de krukaspositiesensor verwacht ik eerder dat de motor helemaal niet aanslaat.
Misschien dat de anti-stall regeling even van slag was door slechte communicatie met b.v. het elektronisch gaspedaal ?
Ja, het kan ook een "Fly-by-wire" miscommunicatie zijn geweest.
Maar ... het is wel gek dat dat dan een paar dagen achtereen 's ochtends met koude motor optreedt en daarna de hele dag niet meer.
Overigens had mijn oude trouwe Td5 toen ie net nieuw was een enigszins gelijksoortig gedrag: Tot tweemaal toen het wegvallen van reactie op het gaspedaal en afsterven van de motor, en tot tweemaal toe weer gewoon te starten. Dergelijke vreemde uitval heeft die auto daarna 10 jaar lang nooit meer vertoond.
Groeten MarcS
- Erik Peters
Landmarcs schreef:Maar ... het is wel gek dat dat dan een paar dagen achtereen 's ochtends met koude motor optreedt en daarna de hele dag niet meer.
Tja, koud en misschien dan condens wat het probleem veroorzaakt? Eenmaal iets warm is de condens wel weg.
Maar ik heb verder geen idee wat het kan zijn.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Sylvester23
Landmarcs schreef:
Maar ... het is wel gek dat dat dan een paar dagen achtereen 's ochtends met koude motor optreedt en daarna de hele dag niet meer.
Soms heb ik identieke klachten, als het s'nachts koud is, maar ik wijt het aan 1 defecte gloeibougie omdat de Puma ook rookt op dat moment. Ik moet dat nog (laten ) controleren. Maar het blijft een feit dat het een complexe motor is.
Groet Sylvester.
Soms heb ik identieke klachten, als het s'nachts koud is, maar ik wijt het aan 1 defecte gloeibougie omdat de Puma ook rookt op dat moment. Ik moet dat nog (laten ) controleren. Maar het blijft een feit dat het een complexe motor is.
Groet Sylvester.
-
Landmarcs
Sylvester23 schreef:Soms heb ik identieke klachten, als het s'nachts koud is, maar ik wijt het aan 1 defecte gloeibougie omdat de Puma ook rookt op dat moment.
In mijn geval géén opvallende rook, ook niet extreem koud (in de voortent niet kouder dan +6).
Overigens wellicht 's winters wel iets moeizamer starten.
Ik dacht in de richting van de krukas-positie-sensor omdat een verminkt signaal wellicht de ECU zo "van de leg brengt" dat de inspuiting niet verder wordt aangestuurd. De suggestie van Erik past evenzo: een verminkt "fly-by-wire" signaal zorgt ook voor het afsteven van de inspuiting want een verminkt signaal mag nooit een "run-away" (en daarmee een Marco Bakkertje) veroorzaken.
De tijd zal het leren want de auto moet toch binnenkort naar mijn geprefereerde monteur.
Groeten MarcS
eerst fout codes zijn deze er niet
bij de td5 zou ik zeggen kabelboom onder kleppendeksel.
bij puma, zou ik het zoeken in geen of verstopt diesel.
dus beginnend met filter, uit elkaar halen en kijken op zwarte prut, diesel bacterie, en nieuwe filter
help dat niet.
dan lijkt het op vcv of te wel volume control valve .
zou hij het eigenlijk vaker moeten doen,
suc er mee,
dus beginnend met filter, uit elkaar halen en kijken op zwarte prut, diesel bacterie, en nieuwe filter
help dat niet.
zou hij het eigenlijk vaker moeten doen,
suc er mee,
-
Landmarcs
pascal110 schreef:eerst fout codes zijn deze er niet
help dat niet.
zou hij het eigenlijk vaker moeten doen
Omdat de motor verder wel goed presteert, ook bij vermogensvraag lijkt mij een verstopt filter weinig aannemelijk.
En wat betreft mijn oude Td5: de klachten kwamen na tweemaal achtereen toen de auto nieuw was daarna 10 jaar niet meer voor, en dat met 10 jaar de originele "wiring-harness" (voor dat "wiring-harness" geldt mijns inziens "never change a winning team").
Mij lijkt de suggestie van Erik nog de meest aannemelijke (en dan was dat wellicht bij mijn oude Td5 ook de ron van het tweemaal wegvallen van de motor). Het "fly-by-wire" gaspedaal is tenslotte vooral een potmeter en een potmeter kent wel eens een kraakcontactje — de ECU houdt - terecht - niet van een niet correct gas-pedaal-signaal.
De tijd zal het leren. Bbinnenkort moet ie toch voor de APK nagezien, dat is een goed moment voor alle kleinere en grotere aandachtspunten.
Groeten MarcS
Waarschijnlijk zit het gewoon in een ECU die af en toe in de war is. De 130 is wel 4x helemaal nagelopen op het wegvallen van vermogen bij 130 km/u. Foutcodes uitlezen heeft bij een Puma nog minder zin dan bij een Td5.
Leer er maar mee leven!
Leer er maar mee leven!
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Edward schreef:Waarschijnlijk zit het gewoon in een ECU die af en toe in de war is. De 130 is wel 4x helemaal nagelopen op het wegvallen van vermogen bij 130 km/u. Foutcodes uitlezen heeft bij een Puma nog minder zin dan bij een Td5.
Leer er maar mee leven!
Als het niet erger is dan de klachten tot nu toe dan kan ik er best mee leven.
Overigens had mijn oude trouwe Td5 in zijn jeugd ook tot tweemaal kort achtereen last van het wegvallen van alle vermogen (dus vergelijkbaar met de "Puma" verschijnselen van 2 weken geleden, het gewoon "afsterven" van de motor).
Ook bij de Td5 bleef de oorzaak ongewis .... maar bij de Td5 kwamen de klachten gedurende ruim 10 jaar niet meer terug.
Ik weet niet of een "mismatch" van het "fly-by-wire" signaal nog uitleesbare sporen na laat — een corrupt "fly-by-wire" signaal lijkt mij in ieder geval een goede kandidaat voor het zekerheidshalve laten afsterven van het motorvermogen.
Groeten MarcS