Goedemiddag,
Ik ga de komende dagen zelf het volgende vervangen.
- Schokbrekers met balgen voor en achter
- Draagarmen voor
- Thermostaat met behuizing
Ik kan alleen geen info vinden over aanhaal momenten van de bouten etc
Iemand een idee?
Aanhaal momenten RRSport L320
-
JohanFreelander
Re: Aanhaal momenten RRSport L320
Als je het goed wil doen bestel je het WPH op bijv. Ebay.
Als je haast hebt jekker je alles bij de ophanging goed vast met de
slagmoersleutel. Ik kwam eens de term 'dugadugas' tegen. Vier daarvan is al mooi.
Thermostaathuis 25 Nm max lijkt me.
Succes!!!
Als je haast hebt jekker je alles bij de ophanging goed vast met de
slagmoersleutel. Ik kwam eens de term 'dugadugas' tegen. Vier daarvan is al mooi.
Thermostaathuis 25 Nm max lijkt me.
Succes!!!
Defender 130 2002
op ww vindt je tabellen voor aanhaalmomenten, dat kun je een beetje aanhouden,
zolang het een normale klasse bout is, en droog schoon.
wat is die term dan, nog nooit van gehoord,
zolang het een normale klasse bout is, en droog schoon.
wat is die term dan, nog nooit van gehoord,
-
JohanFreelander
pascal110 schreef:wat is die term dan, nog nooit van gehoord,
De herrie van de slagmoersleutel.
Bij de lokale bandenboer hier jekkeren ze de wielen vast met dat ding.
Om vervolgens de momentsleutel 5x te laten klikken per wiel.
Ik zoek onderdeelnummers vaak op via LRWorkshop. Althans, Google doet dat voor mij.
Als je voor de ophanging zorgt voor nieuwe bouten en borgmoeren, denk ik dat een Nm-metje meer of minder
wel prima is. Ik wilde zeggen, 'wel losloopt' maar dat zou erg fout zijn in dezen.
Het is duidelijk een auto waaraan minder zelf gesleuteld wordt. Puur op dit type vind ik weinig concreets.
Dus wat Pascal zegt, algemene tabellen pakken!
Succes!
Defender 130 2002
Dat is wel een heel erg advies dat als schieten met hagel op een paperclip is!!
Ik heb een Milwaukee slagsleutel op accu en als je daarmee de wielbouten van een gewone aanhanger vast "jekkert" dan draai de draad uit de naven.
Bij alles is dingen vast sleutelen met een slagsleutel gewoon lomp en en onmeetbaar. Een goede monteur draait wellict aan met dat ding maar trekt altijd zelf na.
Zelfs met m'n 6 jaar ouwe Makita slagsleutel hoef je na een paar dugaduga's van da ding de momentsleutel niet te pakken want die zal altijd klikken.
Dat de bouten dan op 180Nm vastzitten ipv de op de momentsleutel ingestelde 130Nm is vast nie erg........

Ik heb een Milwaukee slagsleutel op accu en als je daarmee de wielbouten van een gewone aanhanger vast "jekkert" dan draai de draad uit de naven.
Bij alles is dingen vast sleutelen met een slagsleutel gewoon lomp en en onmeetbaar. Een goede monteur draait wellict aan met dat ding maar trekt altijd zelf na.
Zelfs met m'n 6 jaar ouwe Makita slagsleutel hoef je na een paar dugaduga's van da ding de momentsleutel niet te pakken want die zal altijd klikken.
Dat de bouten dan op 180Nm vastzitten ipv de op de momentsleutel ingestelde 130Nm is vast nie erg........
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
- Erik Peters
Mijn slagmoersleutel op perslucht heeft twee standen voor het vastdraaien. En in de 'laagste' stand rammel je de bouten of moeren vast met 120 Nm, vooropgesteld dat de luchtdruk begrensd is tot 6,5-7 bar. Dit proefondervindelijk vastgesteld (met een momentsleutel).
Losdraaien of in de hoogste stand (en een hogere luchtdruk) levert die zo'n 500 Nm. Dus je moet wel uitkijken wat je doet.
Al eens gehad dat een vastgeroeste wielbout afbrak bij losdraaien. Even snel banden wisselen pakte toen heel anders uit......
Groet,
Erik.
Losdraaien of in de hoogste stand (en een hogere luchtdruk) levert die zo'n 500 Nm. Dus je moet wel uitkijken wat je doet.
Al eens gehad dat een vastgeroeste wielbout afbrak bij losdraaien. Even snel banden wisselen pakte toen heel anders uit......
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Van begin af kopervet op de bouten van de wielen gesmeerd, schijnt niet te mogen, maar geeft bij m'n rode gevaar met 110 tussen de asjes geen probleem.
Moment mag gesmeerd lager aangehaald worden omdat de juiste spanning op de bout eerder gehaald wordt.
Sommigen vinden momentsleutels onzin, ik denk daar anders over. Luchtgreedschap werk ik graag mee, maar zeker niet boven het voorgeschreven aanhaalmoment vastzetten. Ik weet niet zeker of dezelfde lucht-sleutel op dezelfde stand altijd hetzelfde moment levert.
SOms komt een luchtsleutel wel erg goed van pas, als je b.v. vastgeroeste moeren van de schokbrekers van de voorwielen wilt losdraaien, tegenhouden van de as kan daar alleen met een klein sleuteltje (8?) of met een schroevendraaier in een gezaagde gleuf, dat was ooit een rampie.
Moment mag gesmeerd lager aangehaald worden omdat de juiste spanning op de bout eerder gehaald wordt.
Sommigen vinden momentsleutels onzin, ik denk daar anders over. Luchtgreedschap werk ik graag mee, maar zeker niet boven het voorgeschreven aanhaalmoment vastzetten. Ik weet niet zeker of dezelfde lucht-sleutel op dezelfde stand altijd hetzelfde moment levert.
SOms komt een luchtsleutel wel erg goed van pas, als je b.v. vastgeroeste moeren van de schokbrekers van de voorwielen wilt losdraaien, tegenhouden van de as kan daar alleen met een klein sleuteltje (8?) of met een schroevendraaier in een gezaagde gleuf, dat was ooit een rampie.
- Erik Peters
Gerard4t schreef:Ik weet niet zeker of dezelfde lucht-sleutel op dezelfde stand altijd hetzelfde moment levert.
Als de gebruikte/ingestelde luchtdruk telkens hetzelfde is, dan wel. Ik sluit de luchtsleutel dan ook aan op een aparte uitgang op de compressor, voorzien van een drukregelaar (ingesteld op 6,5-7 bar). Die compressor kan (maximaal) 11 bar druk leveren.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht