Jaarlijks lekkende remcilinders

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Thijskron

Jaarlijks lekkende remcilinders

Berichtdoor Thijskron » 29 Apr 2024, 17:17

Hallo,
Ik heb mijn series 3 109 inmiddels een jaartje of 5 en heb jaarlijks wel enkele remcilinders die lekken. Het gaat telkens om de remcilinders van de voorremmen en ik ben het spoor een beetje beister. Ik heb al verschillende merken cilinders geprobeerd en haal de cilinders tegenwoordig eerst zorgvuldig uit elkaar om zeker te weten dat ze schoon, braamloos en goed ingevet zijn met geschikt vet. Ook heb ik al verschillende merken remvloeistof geprobeerd (dot 4).
Zijn er meer mensen die dit probleem kennen en misschien ook op hebben kunnen lossen? Dan zou ik heel graag horen wat jullie heeft geholpen.

Je wordt wel handig in het onluchten van het remsysteem maar het is zeker niet mijn favoriete klus.
Mvg, Thijs

Erik Peters

Re: Jaarlijks lekkende remcilinders

Berichtdoor Erik Peters » 30 Apr 2024, 00:10

Ik heb destijds bij mijn 109 Series 3 stawag 1 keer nieuwe (lucas/Girling) remcilinders geplaatst (voor) in de 13 jaar dat ik hem gehad heb.
En de remschoenen laten voorzien van nieuwe (geklonken) voering.
De automaterialenhandel die dit toen verzorgde moest de remtrommels er ook bij hebben. Konden ze de remtrommels gelijk mooi glad uitdraaien en alles netjes op elkaar afstemmen. In dit geval de remvoering, met een bepaalde dikte 'papier' er tussen, op de remschoenen klinken. Dan hoeven de zuigertjes in de remcilinders niet zo ver naar buiten (en raakt de remvoering over de volle lengte de remtrommel).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 30 Apr 2024, 07:52

dat wat erik beschrijft is ook de enigste manier om het goed te doen.
en mn hoe groter de trommel hoe meer speling bij slechte rondingen.
daarom bij vracht autos deden ze vroeger, zal nu ook nog wel zijn, het nog een stapje beter.
een soort mobiele draaibank, om de remvoering rond te maken als de voering gemonteerd is.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 30 Apr 2024, 13:26

Tja, vrachtauto's hebben tegenwoordig "ook gewoon" (geventileerde) schijfremmen, is makkelijker met onderhoud.
Niet dat de ouderwetse trommelremmen niet goed zouden remmen. Dat remt ook uitstekend.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 30 Apr 2024, 22:56

Erik Peters schreef:Tja, vrachtauto's hebben tegenwoordig "ook gewoon" (geventileerde) schijfremmen, is makkelijker met onderhoud.
Niet dat de ouderwetse trommelremmen niet goed zouden remmen. Dat remt ook uitstekend.

Groet,

Erik.

Het is een mythe dat schijven beter remmen dan trommels. Dat is niet zo, de remkracht is nagenoeg gelijk bij juist afgesteld materiaal. En daar zit de winst van de schijfrem: er is veel minder afstelling en onderhoud nodig. Een ongeschoolde monteur kan de was doen.

En als je tegenwoordig de gemiddelde werkplaats inloopt hebben ze er vooral daar veel van. :shock: :shock:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Thijskron

Berichtdoor Thijskron » 03 Mei 2024, 08:15

Bedankt voor de reacties. Ik ga eens kijken wat ik allemaal kan regelen maar dan weet ik in elk geval dat de fout niet in het materiaal zit. Ik heb inderdaad ook gekeken naar schijfremmen, als was het maar om van het jaarlijkse ontluchten af te zijn. :roll:

Terug naar “Techniek”