Defender TD5.......contact uit > lampen uit?
-
Steven-over-land
Defender TD5.......contact uit > lampen uit?
Ik zou graag willen dat mijn koplampen uitgaan als ik mijn contact uit zet. Iemand een tip hoe ik dat voor elkaar krijg?
-
Landmarcs
Re: Defender TD5.......contact uit > lampen uit?
Steven-over-land schreef:Ik zou graag willen dat mijn koplampen uitgaan als ik mijn contact uit zet. Iemand een tip hoe ik dat voor elkaar krijg?
Hmmm ... ik weet niet beter dan dat koplampen uit bij contact uit de standaard optie is.
Wellicht dat je met een Nanocom oid hieraan iets kan veranderen, maar het zou ook eenvoudig "hard wired" kunnen zijn.
Er zit een relais in de standaard-schakeling (het enige licht-relais dat standaard in de Defender zat).
Normaal schakelt dit relais het gedimde/ongedimde grootlicht uit wanneer je het contact afdraait.
Wellicht blijft dit relais hangen ? 't Zou natuurlijk ook nog kunnen zijn dat de schakelunit achter het contact blijft hangen.
Of ... is er een relais-schakeling toegevoegd, een andere dan de courante "Zweedse Lichtversterker" ?
Wanneer er een beetje onhandig met bekabeling en relais gehobby-bobt is dan wordt het originele relais buitengesloten.
Groeten MarcS
PS De achter- en stadslichtjes zitten buiten de originele relais-afschakeling. Wil je je accu sparen dan zijn LED-bolletjes ipv de gloeiende spijkers een slimme keuze .... met slecht weer ben je met die LED-bolletjes ook nog eens een stuk beter zichtbaar.
- Erik Peters
Landmarcs schreef:Steven-over-land schreef:Ik zou graag willen dat mijn koplampen uitgaan als ik mijn contact uit zet. Iemand een tip hoe ik dat voor elkaar krijg?
Hmmm ... ik weet niet beter dan dat koplampen uit bij contact uit de standaard optie is.
Klopt! Als je het contact uit zet, dan gaan de koplampen ook uit (ook al staat de lichtschakelaar in stand 2 (= dimlicht). Dit wordt geregeld middels een relais. (Een nanocom heeft hierop geen enkele invloed.)
Maar misschien wil 'Steven-over-land' dat alle verlichting uit gaat wanneer je het contact uit zet.
Dat heb ik bij mijn VW bus drie weken geleden aangepast. Ook daar bleef het stadslicht branden met contact uit (en de lichtschakelaar op 'aan').
Dat werd knippen in de originele bedrading en een wisselrelais plaatsen (geschakeld via het contact).
Vervolgens moet je dan, om het stadslicht als parkeerlicht te kunnen gebruiken, nog een extra schakelaartje plaatsen om het stadslicht weer van stroom te kunnen voorzien (indien gewenst).
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
bij mijn td5 defender uit 2000, goedkoopste uitvoering, zonder abs, zonder elekt ramen, geen cent. vergrendeling.
als ik cont uit zet , en de kleine schakelaar in stand 1 stads of in 2 dim staat gaan deze uit.
staat altijd in stand 1 ivm koplampen vervangen door led van jp speakers, zit stadslicht in die veel dagrijverlichting geeft. gaat dus automatisch aan en uit.
idd nanocom kun je niet apart instellen, wel zou je het land kunnen veranderen, wat aldaar het gevolg hiervoor is weet ik niet.
als ik cont uit zet , en de kleine schakelaar in stand 1 stads of in 2 dim staat gaan deze uit.
staat altijd in stand 1 ivm koplampen vervangen door led van jp speakers, zit stadslicht in die veel dagrijverlichting geeft. gaat dus automatisch aan en uit.
idd nanocom kun je niet apart instellen, wel zou je het land kunnen veranderen, wat aldaar het gevolg hiervoor is weet ik niet.
als je relai niet stuk is, zit achter je zekeringen,
zou het kunnen dat je weerstand, risistor dim dip. c014 stuk is, staat beschreven 1e3 ohms. of dat 1 tot 3 moet zijn, maar dit is de voeding van het relais. kleur naar relai bruin/groen.
deze bevint zich rear rh site of engine compartment, dus bij rhd( engels stuur) onder de antenne.
dus chek eerst of je
zou het kunnen dat je weerstand, risistor dim dip. c014 stuk is, staat beschreven 1e3 ohms. of dat 1 tot 3 moet zijn, maar dit is de voeding van het relais. kleur naar relai bruin/groen.
deze bevint zich rear rh site of engine compartment, dus bij rhd( engels stuur) onder de antenne.
dus chek eerst of je
-
Landmarcs
Erik Peters schreef:Landmarcs schreef:Steven-over-land schreef:Ik zou graag willen dat mijn koplampen uitgaan als ik mijn contact uit zet. Iemand een tip hoe ik dat voor elkaar krijg?
Klopt! Als je het contact uit zet, dan gaan de koplampen ook uit (ook al staat de lichtschakelaar in stand 2 (= dimlicht). Dit wordt geregeld middels een relais. (Een nanocom heeft hierop geen enkele invloed.)
Maar misschien wil 'Steven-over-land' dat alle verlichting uit gaat wanneer je het contact uit zet.
Dat heb ik bij mijn VW bus drie weken geleden aangepast. Ook daar bleef het stadslicht branden met contact uit (en de lichtschakelaar op 'aan').
Dat werd knippen in de originele bedrading en een wisselrelais plaatsen (geschakeld via het contact).
Vervolgens moet je dan, om het stadslicht als parkeerlicht te kunnen gebruiken, nog een extra schakelaartje plaatsen om het stadslicht weer van stroom te kunnen voorzien (indien gewenst).
Wat betreft die achter- en stadslichten kan ik nauwelijks een goede reden bedenken om die met het contact uit te schakelen — dwz aangenomen dat je LED-lichtjes kan monteren. Ik kan daarbij dan ook geen goede reden bedenken om ze ook nog weer apart aan te kunnen schakelen ... nu ja alleen wanneer die achter- en stadslichten standaard aan zouden gaan bij het contact aan zou ik het een goede reden vinden om hier een en ander in te veranderen.
Als je uitgaat van LED-lichtjes dan kan je die lichtjes gerust vele uren laten branden, alleen wanneer je accu werkelijk afgeschreven is krijg je problemen (en die kreeg je toch al).
Groeten MarcS
PS De LandRover wegen zijn ondoorgrondelijk. Kennelijk zijn er Td5 Defenders zonder het via een relais uitschakelende grootlicht. Dat de Defender een verliesgevend product was wordt zo steeds aannemelijker: het ontbreken van standaardisatie maakt de productie duur, zelfs al werden ze met de "Franse Slag" in elkaar gezet, met al dit soort aan individuele verschillen was het toch handwerk.
- Erik Peters
Landmarcs schreef:Wat betreft die achter- en stadslichten kan ik nauwelijks een goede reden bedenken om die met het contact uit te schakelen — dwz aangenomen dat je LED-lichtjes kan monteren. Ik kan daarbij dan ook geen goede reden bedenken om ze ook nog weer apart aan te kunnen schakelen ...
Het is gewoon gemakzucht om alle verlichting uit te hebben met afzetten van het contact.
En het is verplicht om in het donker buiten de bebouwde kom, wanneer je het voertuig langs de weg parkeert, parkeerverlichting te voeren.
Dat komt een enkele keer voor, vandaar die aparte schakelaar, maar die wordt dus bijna nooit gebruikt.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Steven-over-land
Allen dank voor de input. Goede te weten dat wat ik wil eigenlijk de standaard is. Bij mijn auto werkt het helaas niet zo. Net even achter de stuurkolom gekeken daar waar de stekker van de lichtschakelaar zit en ik zie daar een extra draad zitten. Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar deze toegevoegd. Dit weekend eens even verder op onderzoek uit waar die heen gaat.
Dank voor het meedenken.
Dank voor het meedenken.
-
Landmarcs
Steven-over-land schreef:Allen dank voor de input. Goede te weten dat wat ik wil eigenlijk de standaard is. Bij mijn auto werkt het helaas niet zo. Net even achter de stuurkolom gekeken daar waar de stekker van de lichtschakelaar zit en ik zie daar een extra draad zitten. Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar deze toegevoegd. Dit weekend eens even verder op onderzoek uit waar die heen gaat.
Dank voor het meedenken.
Ahh ... wellicht is er niets mis met het relais dat het grootlicht aan- of afschakelt - of waarschijnlijk nog eerder de relais-voet van dit relais.
Deze relais-voet heeft al een paar Defender-eigenaren tot waanzin gedreven, het grootlicht valt dan uit en de oorzaak is zo cryptisch dat je een zeer vasthoudend onderzoeker (of een trouw forum-bezoeker) moet zijn om de fout te vinden.
Groeten MarcS
PS Ik hoop dat er al wel een "Zweedse Lichtversterker" of een vergelijkbare relais-schakeling is toegevoegd aan de standaard schakeling. Zo niet dan gaat het licht sowieso nog weer een keer uit op een moment dat dat niet uitkomt.