Hallo experts,
Ik had een vraag met betrekking tot het verlagen van het toerental voor de landrover.
De landrover 110 uit '86 met LT77 en LT230 die ik heb is (net als die van iedereen?) vanaf rond de 60 km/h wel tevreden met zijn 5e versnelling. Op de snelweg met 100 km/h heeft de motor nog wel puf over maar het toerental is al veel te hoog eigenlijk. Het is onaangenaam met het geluid, verbruik en qua slijtage ook niet best voor de motor.
Mijn wens is niet harder te gaan op de snelweg maar wel aangenamer op deze 3 gebieden. Geluid, slijtage en verbruik (dat laatste lijkt me mooi meegenomen maar kan ook zonder).
Verschillende artikelen heb ik er al over gelezen maar vele waren verouderd of meer gericht op de 109. Zelf ben ik niet al te best thuis in de autowereld dus begrijpen doe ik het ook niet helemaal. Vandaar mijn vraag om advies en ervaring.
Drie dingen heb ik gevonden en zou dankbaar zijn voor informatie en of ervaringen die iemand er mee heeft.
1). Verschil in LT230 een 1.2 en een 1.4 ? Welke heeft die van mij waarschijnlijk en helpt het als ik daar iets mee doe ? Heeft dat betrekking op de lage gearing ? En zijn er nog meer typen ?
2). Er schijnen dingen te zijn die je weer ergens tussen kan plaatsen, nog een versnellingsbak erbij dus volgens mij die je dan een overdrive noemt en kan aan en uitzetten voor de versnellingen 3,4 en 5 ? Is dat wat ? Weet iemand merken die niet slecht zijn ? Wat doet dat met de rest van de wagen ?
3). Een ander tandwiel voor de 5e versnelling ? Ik dacht ergens te hebben gelezen dat je alleen een ander tandwiel kon plaatsen voor de 5e versnelling echter heb ik het artikel weer geprobeerd te vinden zonder succes. Ben ik in de war of kan zoiets ?
Lagere toeren op snelweg gewenst, hoe ?
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:Lagere toeren op snelweg gewenst, hoe ?
MichielG schrijft:
De 1,2 en 1,4 is de overbrengingsverhouding in hoge gearing, is ook nog een 1,6.. de defender heeft standaard meen ik een 1,2 en een disco een 1,4 met de disco tussenbak heb je lagere toeren bij gelijke snelheid.
de overdrive werkt in elke versnelling. het ding wordt achter op de tussenbak gebouwd en vervangt het ingaande tandwiel, en zit daardoor tussen de uitgaande as van de hoofdbak en de ingaande tandwielen van de tussenbak.
je kiest tussen 1:1 verbinden van beide bakken, of verbinden met een verstraging ertussen.
kijk ook eens op de website van ashcroft in de uk, weinig dat die niet kunnen leveren
1). Verschil in LT230 een 1.2 en een 1.4 ? Welke heeft die van mij waarschijnlijk en helpt het als ik daar iets mee doe ? Heeft dat betrekking op de lage gearing ? En zijn er nog meer typen ?
De 1,2 en 1,4 is de overbrengingsverhouding in hoge gearing, is ook nog een 1,6.. de defender heeft standaard meen ik een 1,2 en een disco een 1,4 met de disco tussenbak heb je lagere toeren bij gelijke snelheid.
2). Er schijnen dingen te zijn die je weer ergens tussen kan plaatsen, nog een versnellingsbak erbij dus volgens mij die je dan een overdrive noemt en kan aan en uitzetten voor de versnellingen 3,4 en 5 ? Is dat wat ? Weet iemand merken die niet slecht zijn ? Wat doet dat met de rest van de wagen ?
de overdrive werkt in elke versnelling. het ding wordt achter op de tussenbak gebouwd en vervangt het ingaande tandwiel, en zit daardoor tussen de uitgaande as van de hoofdbak en de ingaande tandwielen van de tussenbak.
je kiest tussen 1:1 verbinden van beide bakken, of verbinden met een verstraging ertussen.
3). Een ander tandwiel voor de 5e versnelling ? Ik dacht ergens te hebben gelezen dat je alleen een ander tandwiel kon plaatsen voor de 5e versnelling echter heb ik het artikel weer geprobeerd te vinden zonder succes. Ben ik in de war of kan zoiets ?
kijk ook eens op de website van ashcroft in de uk, weinig dat die niet kunnen leveren
gone
Re:Lagere toeren op snelweg gewenst, hoe ?
Andersom, Roger. De Def heeft als Tdi tenminste 1.4 tussenbak, de Disco met zelfde Tdi 1.2. Krijg je 'n hogere eindsnelheid, mits je motorretje 't kan trekken.
Dus, heb je nu 'n 1.4, en je tor trekt 't makkelijk, neem 'n 1.2. Lage gearing blijft krekt gelijk.
Dus, heb je nu 'n 1.4, en je tor trekt 't makkelijk, neem 'n 1.2. Lage gearing blijft krekt gelijk.
Groets, Forbert
1993 H+ST 90- 200Tdi
1993 H+ST 90- 200Tdi
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:Lagere toeren op snelweg gewenst, hoe ?
haal dat altijd door elkaar... weet dat de disco met zelfde toeren harder rijdt dan de defender..
gone
Re:Lagere toeren op snelweg gewenst, hoe ?
Als jouw 110 nog de originele tussenbak heeft en een 2.5 N/A heeft (had) heb je een 1.6 tussenbak.
Kijk eens naar het nummer op je tussenbak en je weet het zeker. Op de site van Vis Land Rovers (http://www.vislandrovers.nl/extra/revisiedelen/versnel.php) kun je precies zien welke bak(ken) je hebt aan de hand van het serienummer.
Met een 200Tdi of 300Tdi is een 1.4 met wat grotere wielen (32" a 33") een goede keuze. Heb je kleinere wielen (30" a 31") dan kun je naar een 1.2 gaan.
Op de site van Ashcroft transmissions staat een "Ratio calculator" waar je wat met de diverse wielmaten en transmissies kunt uitproberen wat het effect is.
Kijk eens naar het nummer op je tussenbak en je weet het zeker. Op de site van Vis Land Rovers (http://www.vislandrovers.nl/extra/revisiedelen/versnel.php) kun je precies zien welke bak(ken) je hebt aan de hand van het serienummer.
Met een 200Tdi of 300Tdi is een 1.4 met wat grotere wielen (32" a 33") een goede keuze. Heb je kleinere wielen (30" a 31") dan kun je naar een 1.2 gaan.
Op de site van Ashcroft transmissions staat een "Ratio calculator" waar je wat met de diverse wielmaten en transmissies kunt uitproberen wat het effect is.
Defender 110 300Tdi
Ninety 200Tdi
Ninety 200Tdi
Re:Lagere toeren op snelweg gewenst, hoe ?
Roger B. schrijft:
Maakt niet uit, je ken rekenuh, of je kennutnie.
haal dat altijd door elkaar... weet dat de disco met zelfde toeren harder rijdt dan de defender..
Maakt niet uit, je ken rekenuh, of je kennutnie.
Groets, Forbert
1993 H+ST 90- 200Tdi
1993 H+ST 90- 200Tdi
Re:Lagere toeren op snelweg gewenst, hoe ?
Ik heb het zelfde probleem, maar dan met een 1.2 disco bak. Ik ga voor een paar grotere wielen om de toeren iets terug te brengen, zie ook een ander topic hier ergens op het forum.
Range Rover Classic 200TDI (1985)
Citroen 2cv Special (1976)
Citroen 2cv Special (1976)
Re:Lagere toeren op snelweg gewenst, hoe ?
Zo is 't, de omloopmaat van je banden gaat je eindoverbrenging ook bepaald bepalen.
Groets, Forbert
1993 H+ST 90- 200Tdi
1993 H+ST 90- 200Tdi
Re:Lagere toeren op snelweg gewenst, hoe ?
yoek schrijft:
Met een 1.2 nog te veel toeren? Da's vreemd. Zeker dat het een 1.2 is? Wat voor bandenmaat?
Ik heb het zelfde probleem, maar dan met een 1.2 disco bak. Ik ga voor een paar grotere wielen om de toeren iets terug te brengen, zie ook een ander topic hier ergens op het forum.
Met een 1.2 nog te veel toeren? Da's vreemd. Zeker dat het een 1.2 is? Wat voor bandenmaat?
Defender 110 300Tdi
Ninety 200Tdi
Ninety 200Tdi
Re:Lagere toeren op snelweg gewenst, hoe ?
Goeie tip rrover,
Op ashcroft een filmpje gekeken waar dat nummer moet staan -> naar buiten en met een sponsje in de weer -> Fototje met de telefoon en het nummer gecheckt op vislandrover.
Ik heb achter mijn 200TDI inderdaad nog de 20D02012 staan ( 1.667:1 ). Ok dus dat is de verklaring van de ongemakken die ik ervaar.
Mijn nieuwe vragen zijn:
4). Is de 20D zomaar uitwisselbaar met de 25Dxxxx (1.4) en de 28Dxxxx (1.2) ?
Ook van de disco en de range ?
5).Ik zie kits voor het vervangen van de ratio's, en het installeren ziet er moeilijk uit... heeft iemand hier ervaring mee ?
Op ashcroft een filmpje gekeken waar dat nummer moet staan -> naar buiten en met een sponsje in de weer -> Fototje met de telefoon en het nummer gecheckt op vislandrover.
Ik heb achter mijn 200TDI inderdaad nog de 20D02012 staan ( 1.667:1 ). Ok dus dat is de verklaring van de ongemakken die ik ervaar.
Mijn nieuwe vragen zijn:
4). Is de 20D zomaar uitwisselbaar met de 25Dxxxx (1.4) en de 28Dxxxx (1.2) ?
Ook van de disco en de range ?
5).Ik zie kits voor het vervangen van de ratio's, en het installeren ziet er moeilijk uit... heeft iemand hier ervaring mee ?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten