Series 3 na 2 jaar stilstand niet meer in versnelling.

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Flipbosch

Series 3 na 2 jaar stilstand niet meer in versnelling.

Berichtdoor Flipbosch » 06 Apr 2024, 13:44

Goededag.

Na twee jaar mijn Series 3 niet gestart te hebben wilde ik hem vandaag uit de schuur rijden. Na het vervangen van de accu starte hij direct. Maar wanneer ik hem in zijn achteruit zet gebeurd er niets.

Mijn vermoeden is dat de koppelings vloeistof op is. Alleen kan ik daar niet bij (staat helemaal in de hoek). Dus voor ik hem eruit ga checken ben ik erg benieuwd naar jullie gedachte.

Eerst kan ik niet mijn koppelings pedaal indrukken. Naar wat kracht te zetten en een beetje pompen ging dit wel. Helaas doet die dus niets. Ik krijg hem wel in elke versnelling (althans zo lijkt het). Maar als ik dan de koppeling laat opkomen gebeurd er niets. Niet vooruit of achteruit.

Moet wel eerlijk bekennen dat ik de auto nog niet zo goed ken. Kan het zijn dat ik iets doms vergeet?
Handrem is er wel af :)
Het gele pookje staat naar boven. De rode helemaal naar voren (ook helemaal naar achter geprobeerd).

Lijkt echt helemaal niets te gebeuren.

Erg benieuwd of iemand nog tips heeft.

Mvg.

Flip
Land Rover Series III - 1974

Landmarcs

Re: Series 3 na 2 jaar stilstand niet meer in versnelling.

Berichtdoor Landmarcs » 06 Apr 2024, 17:44

Flip als het de koppeling is die niet meer aangrijpt - dus de koppeling zich gedraagd alsof ie ingetrapt is dan is er denkelijk een slang ergens nabij de slave-cilinder zodanig veroudert en verstopt dat je er nog wel de koppelingsvloeistof door getrapt krijgt maar dat de koppelingsvloeistof niet terug wil lopen.
Maar ... staat de tussenbak van in High dan wel Low ?  
Daartussenin staat ie en z'n vrij en dan werkt alles tot aan die tussenbak en heb je dus 0,0 aandrijving.

Groeten MarcS

JohanFreelander

Berichtdoor JohanFreelander » 06 Apr 2024, 23:11

Zou de koppelingsplaat aan het vliegwiel vastgeplakt kunnen zitten na twee jaar??

Groet Johan
Defender 130 2002

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 07 Apr 2024, 00:01

Het is best mogelijk dat de koppelingsplaat 'vastgeroest' zit aan het vliegwiel of drukgroep na 2 jaar stil staan. Dat had ik al na een jaar stilstand destijds met mijn Series 3.
Maar dat kun je met draaiende motor (en ingetrapte koppeling) geen enkele versnelling inschakelen en als je voorzichtig de achteruit probeert, kraakt het geweldig. En met ingeschakelde versnelling (en ingetrapte koppeling) de motor starten doet de auto vooruit schieten.

Vermoedelijk is de master-cilinder defect. Eerst kon je het pedaal niet intrappen, dus zat vermoedelijk het zuigertje vast (heb ik ook al eens gehad en dan is een nieuwe master-cilinder aan te bevelen, ook al functioneert het eerst wel weer, na een poosje gaat het lekken langs het koppelingspedaal).

Als de vloeistof op is, dan komt de koppeling sowieso niet vrij en krijg je met draaiende motor eveneens geen versnelling ingeschakeld. Het koppelingspedaal is dan moeiteloos in te trappen. Het is wel gepruts, maar het is wel mogelijk om er weer 'rem'vloeistof in te krijgen.

Als je met draaiende motor de koppeling intrapt en vervolgens een versnelling inschakelt, de koppeling op laat komen en je de versnellingsbak hoort 'ratelen', dan is de kans groot de de hoog-laag in z'n vrij staat.
Is dat ook niet het geval dan heeft MarcS het vermoedelijk bij het rechte eind.

Groet,

Erik.

p.s. Als je de gele knop in drukt hoort die ingedrukt te blijven staan tot je "Low" inschakelt, dan springt de gele knop weer omhoog. En dan staat de tussenbak zeker in de lage gearing.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 07 Apr 2024, 12:25

En als je de master vervangt neem dan meteen de slave cilinder en slang ook mee.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Apr 2024, 19:25

Erik Peters schreef:Het is best mogelijk dat de koppelingsplaat 'vastgeroest' zit aan het vliegwiel of drukgroep na 2 jaar stil staan. Dat had ik al na een jaar stilstand destijds met mijn Series 3.
Maar dat kun je met draaiende motor (en ingetrapte koppeling) geen enkele versnelling inschakelen en als je voorzichtig de achteruit probeert, kraakt het geweldig. En met ingeschakelde versnelling (en ingetrapte koppeling) de motor starten doet de auto vooruit schieten.

Flip schrijft juist dat ie iedere versnelling kan schakelen maar geen aandrijving krijgt.
Dat was de reden dat ik een "ventielwerking" in een verstopte slang suggereerde, of anders de tussenbak in z'n vrij (in dat laatste geval zal het schakelen wel kraken wanneer de koppelingsplaten vast zitten zoals ook wel gesuggereerd werd).

Groeten MarcS

Correctie: een wat duidelijker formulering van het laatste stukje tussen haakjes.
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 08 Apr 2024, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 08 Apr 2024, 07:16

na die beschrijving van flip. kan het maar 1 ding zijn, hij staat in zijn vrij, mits natuurlijk aandrijfassen eronder zitten, of hij staat op geboky vaak gedaan bij lange stalling, maar goed daar gaan we niet van uit.
als je ggen koppelingsvloeistof hebt, na lek of wat evver, kun je rijden zelfde geld als hij plakt.

Edward

Berichtdoor Edward » 08 Apr 2024, 10:49

Ben d'r nog niet uit wat dat 1 ding dan is dat je noemt maar het verhaal van Marc heb ik ook meegemaakt. Na lange stilstand de koppeling intrappen, dat kost wat moeite en daarna staat het ding met ingetrapte koppeling omdat de vloeistof niet retour kan.

Toen ook gewoon master, slave en slangen en leidingen vervangen (leidingen alleen omdat de slangen niet pasten) en weer een werkende koppeling.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 08 Apr 2024, 12:03

Optie van Marc lijkt mij ook een reële, maar krijg je dan uiteindelijk het pedaal nog ingetrapt? (of de hoofdcilinder heeft dan ook waarschijnlijk de geest gegeven).

Groet Ron

Flip is nog aan het zoeken denk ik of hij is gewoon gaan genieten van het zonnetje :)
110-Td5 X-tech 2006

Timo Roovers

Berichtdoor Timo Roovers » 11 Apr 2024, 08:58

Ik haak hier even op in, heb namelijk hetzelfde probleem met mijn series 3 die lange tijd heeft stilgestaan terwijl ik mijn achteras heb gerenoveerd.
Bij mij is het probleem echter dat ik de koppeling wel in kan trappen, zonder extra weerstand, maar vervolgens kan ik hem alsnog niet in een versnelling zetten. In een versnelling starten kan wel.
Zit voldoende koppelingsvloeistof in en ik heb de slave cilinder al losgekoppeld en deze lijkt te werken.

Lijkt er dus op dat het de koppelingsplaat is die vastzit of denk ik verkeerd?

Groet,
Timo
Land Rover SIII 88" 2.5NA 1971
Land Rover Freelander 1.8i S Wagon 2001

Terug naar “Techniek”