TD5 mistlicht relais

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
jpetrs

TD5 mistlicht relais

Berichtdoor jpetrs » 01 Apr 2024, 22:11

Ik vermoed dat mijn mistlicht relais (YWC104430L) het begeven heeft, maar wanneer ik de relais loskoppel en de ingaande stroombron van de koplampen meet dan heb ik 12v. Wanneer ik deze doorkoppel naar de uitgaande kabel dan gaat het mistlicht niet branden en valt de 12v naar 0.
Wanneer ik een andere 12v bron pak gaat het mistlicht wel branden. Dus ik vraag me af of het wel echt de relais is welke het begeven heeft, of dat er toch iets anders mis is.

Landmarcs

Re: TD5 mistlicht relais

Berichtdoor Landmarcs » 02 Apr 2024, 18:02

jpetrs schreef:Ik vermoed dat mijn mistlicht relais (YWC104430L) het begeven heeft, maar wanneer ik de relais loskoppel en de ingaande stroombron van de koplampen meet dan heb ik 12v. Wanneer ik deze doorkoppel naar de uitgaande kabel dan gaat het mistlicht niet branden en valt de 12v naar 0.
Wanneer ik een andere 12v bron pak gaat het mistlicht wel branden. Dus ik vraag me af of het wel echt de relais is welke het begeven heeft, of dat er toch iets anders mis is.

Als je de 12V draad losneemt en dan 12V meet en die draad onder belasting naar 0V gaat (en die "belasting" gewoon werkt zoals je gecontroleerd hebt) dan vermoed ik een stevige overgangsweerstand .... en die overgangsweerstand zit dan vóór het punt waar je die zwevende 12V meet.
Als je de "andere" - wel werkende 12V - als ingaande stroombron op het relais zet kan je het relais controleren, gelijktijdig twee verder onafhankelijke mankementen komt immers voor (maar gewoon is dat niet).

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 02 Apr 2024, 18:16

Er is geen zekering kapot? Zekering 19 (10 Amp) voorziet het relais van spanning middels een blauwe draad met paarse streep.
Even er van uitgaand dat je het mistachterlicht bedoelt.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Apr 2024, 10:03

Erik Peters schreef:Er is geen zekering kapot? Zekering 19 (10 Amp) voorziet het relais van spanning middels een blauwe draad met paarse streep.
Even er van uitgaand dat je het mistachterlicht bedoelt.

De zekering zou het ook nog kunnen zijn.   Uit de ervaring met mijn oude Td5 kan ik zeggen dat ik daar soms (ook) vreemde zwevende +12V kon meten, dus zou je ook met een doorgebrande zekering 12V kunnen meten en toch geen licht kunnen hebben.

Een moderne (en goede want een uiterst minimale belasting van de te meten spanning) digitale meter meet zulke zwevende spanningen gemakkelijk ... je kan daar gemakkelijk foutieve conclusies uit trekken. Zoiets geldt ook bij het nameten van al dan niet oplaadbare batterijtjes: met zo'n te goede multi-meter lijkt een batterijtje nog heel aardig zijn nominale spanning te halen terwijl met een kleine belasting die spanning diep weg blijkt te zakken en het batterijtje dus niet (meer) deugt.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 03 Apr 2024, 13:36

En verder schakelt het relais 'aan/in' door (met de schakelaar op het dashboard) massa te maken.
Eenmaal ingeschakeld blijft het relais net zo lang ingeschakeld tot dat de spanning van de blauw-paarse draad weg valt of tot je de schakelaar weer bedient.
Met een slechte massa ergens werkt e.e.a. ook niet naar behoren.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Techniek”