Tik in Puma motor

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Tik in Puma motor

Berichtdoor Landmarcs » 08 Apr 2024, 09:36

pascal110 schreef:... .
snel ook hier zijn er genoeg van onder de 5 sec tot 100 of boven de 230 , maar wat brengt dit.
milieu , laat me niet lachen, ik wed voor een biertje dat mijn defender met roet uitstoot beter is voor het milieu als een tesla na een mensen leven lang .
als je wil bijdragen is de enigste oplossing , het niet of minder gebruiken.
... .

Misschien is het toch iets genuanceerder, maar er zit veel waarheid in bovenstaande.
Om te beginnen die in enkele seconden boven de veilige snelheid ... dat is in stedelijke omgeving dood-eng en eventueel moordend (dat dan eventueel ook letterlijk) ... een auto die de bestuurder verslaat, die zo vele malen sneller op het gaspedaal reageert dan de reactiesnelheid van de gemiddelde chauffeur ... dus een auto die Max Verstappen als chauffeur nodig heeft.
Dan de uitstoot: Ik vrees dat ik dat biertje wel verdien .... alleen over een jaar of 8.   Een serieuze GroenLinkser - dus niet zo iemand die achter alle leuzen aanloopt, maar iemand die in deze materie doorgeleerd heeft, weet waarover hij het heeft en ook in deze sector werkt zei:
" Iedereen wil een grote actieradius (da's niet zo gek, wie wil dat niet).  Echter, hoe groter de actieradius hoe langer de terugverdientijd, hoe langer het dus duurt voordat de e-auto netto beter wordt voor het milieu.  En dan is er ook nog een nare perverse prikkel: Als je een zuinige gebruiker bent dan wordt die terugverdientijd nog weer langer. "
Een e-auto is dus werkelijk goed voor wie er veel in een auto moet rijden, en dan vooral relatief korte afstanden.   Denk aan een wijkverpleegster en andere "ambulante" (zorg)beroepen.   Wie met zijn lease-auto alleen maar van en naar kantoor moet (om dan daar goedkoop te laden) is veel beter bezig wanneer hij/zij in het OV (of op de fiets of eventueel e-bike) stapt.

Zo'n grote Tesla is dus pas bij zijn tweede of derde eigenaar lonend (aangenomen dat de auto van de zaak - door ons gesubsidieerd - iedere 3 a 4 jaar vervangen wordt).   Een kleine lichte e-auto die is wel nuttig, in ieder geval voor sommige beroepen ... alleen zie je dan dat een e-auto voor deze beroepsgroepen veelal te duur is.

Groeten MarcS

PS   Zo'n grote Tesla stoot overigens heel wat fijn-stof uit: In de harde praktijk blijkt dat zo'n Tesla minstens 2x zoveel rubberstof achterlaat -- de Defender slijt zijn banden heel veel trager.

Edward

Re: Tik in Puma motor

Berichtdoor Edward » 08 Apr 2024, 10:30

Sarcasme is moeilijk ter begrijpen kennelijk. :shock: :shock:

Ik zeg juist dat ik niet denk goed bezig te zijn. Hoe ben je goed bezig als je een luxe wagen van 2500kg gebruikt om je eigen reet meet te vervoeren? Mijn motor doet dat met 10% van het gewicht (en dus materiaal) en met 5% van het verbruik.

Nee, ik heb het ding puur voor het comfort. Dat ik er petrolheads mee op de kast jaag is een leuke extra. Of andere mensen mijn auto mooi vinden boeide mij bij de Disco's al niks, bij de 130's ok nie en bij de Range Rovers was het alleen maar irritant. Maar als de mening van een ander over je auto een argument is dan is het treurig met je gesteld. Klinkt bot maar zo zie ik het, sorry.

Maar al zou ik terug willen naar de 130; m'n lichaam laat het niet meer toe dat ik daarmee bij m'n familie op 3 uur rijden afstand kom. Daar mag men wat van vinden maar dat boeit me al net zo weinig. Ik geniet van het feit dat er massagestoelen in de "nieuwe" (want uiteraard 2e hands) zitten :lol: :lol:

Bovendien vind ik het de enige vorm van schijnheiligheid en hypocrisie waar ik hartelijk om kan lachen: automobilisten en dan vooral de categorie van grote lompe overbodige SUV's die ineens begaan zijn met het milieu. :lol: :lol: :lol:

Niemand van jullie hypocrieten heeft ooit onderzocht wat de effecten zijn van de Brent Spar of andere olierampen, hoe de natuur te lijden heeft onder olieboringen of wat dan ook. Maar een kobalt of lithium-mijn is ineens verschrikkelijk. Prachtig.

Hoewel ik de LaRo's nodig had om karren te trekken voor de zaak en ik nog nooit zo'n ding gehad heb anders dan op en voor de zaak is het natuurlijk onzin dat ik dus alleen maar in zo'n tobbe zou moeten rijden. Dat deed ik uiteraard wel want; leuk. Meer niet

Is mijn stroomboot minder slecht voor het milieu dan een LaRo? Zeker niet. Maar slechter is ie ook niet. Het blijft overbodige luxe. Met een Smart en wat meer stops kom ik ook in Eindhoven. Met de trein ook nog wel mits ik een Smart heb om bij het station te komen. Dat is geen goed idee want de trein zit al overvol door het gebrek aan visie van Rutte en consorten. (tenslotte is dat als een olifant in de kamer)

ALLES wat wij doen is slecht en 90% is nog overbodig ook. Een Land Rover nodig hebben voor alleen vakantie? Dat kan met de trein ook. Meeste mensen hier hebben niet 1 maar meer Land Rovers en dan nog een bos andere auto's al dan niet vd baas. Ik probeer ook niemand uit z'n LaRo te praten en zeker niet in een ev. Dat moet ieder voor zichzelf uitmaken.

Het sommetje kan ook niet uit. Ik rij nu duurder dan eerst én een ev is in alle opzichten slecht.

Prima. Ik vind em vooral ontzettend leuk en ben niks te beroerd om dat toe te geven. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”