pascal110 schreef:... .
snel ook hier zijn er genoeg van onder de 5 sec tot 100 of boven de 230 , maar wat brengt dit.
milieu , laat me niet lachen, ik wed voor een biertje dat mijn defender met roet uitstoot beter is voor het milieu als een tesla na een mensen leven lang .
als je wil bijdragen is de enigste oplossing , het niet of minder gebruiken.
... .
Misschien is het toch iets genuanceerder, maar er zit veel waarheid in bovenstaande.
Om te beginnen die in enkele seconden boven de veilige snelheid ... dat is in stedelijke omgeving dood-eng en eventueel moordend (dat dan eventueel ook letterlijk) ... een auto die de bestuurder verslaat, die zo vele malen sneller op het gaspedaal reageert dan de reactiesnelheid van de gemiddelde chauffeur ... dus een auto die Max Verstappen als chauffeur nodig heeft.
Dan de uitstoot: Ik vrees dat ik dat biertje wel verdien .... alleen over een jaar of 8. Een serieuze GroenLinkser - dus niet zo iemand die achter alle leuzen aanloopt, maar iemand die in deze materie doorgeleerd heeft, weet waarover hij het heeft en ook in deze sector werkt zei:
" Iedereen wil een grote actieradius (da's niet zo gek, wie wil dat niet). Echter, hoe groter de actieradius hoe langer de terugverdientijd, hoe langer het dus duurt voordat de e-auto netto beter wordt voor het milieu. En dan is er ook nog een nare perverse prikkel: Als je een zuinige gebruiker bent dan wordt die terugverdientijd nog weer langer. "
Een e-auto is dus werkelijk goed voor wie er veel in een auto moet rijden, en dan vooral relatief korte afstanden. Denk aan een wijkverpleegster en andere "ambulante" (zorg)beroepen. Wie met zijn lease-auto alleen maar van en naar kantoor moet (om dan daar goedkoop te laden) is veel beter bezig wanneer hij/zij in het OV (of op de fiets of eventueel e-bike) stapt.
Zo'n grote Tesla is dus pas bij zijn tweede of derde eigenaar lonend (aangenomen dat de auto van de zaak - door ons gesubsidieerd - iedere 3 a 4 jaar vervangen wordt). Een kleine lichte e-auto die is wel nuttig, in ieder geval voor sommige beroepen ... alleen zie je dan dat een e-auto voor deze beroepsgroepen veelal te duur is.
Groeten MarcS
PS Zo'n grote Tesla stoot overigens heel wat fijn-stof uit: In de harde praktijk blijkt dat zo'n Tesla minstens 2x zoveel rubberstof achterlaat -- de Defender slijt zijn banden heel veel trager.