Superblend?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
RonaldvanDieen

Superblend?

Berichtdoor RonaldvanDieen » 14 Feb 2024, 17:00

Weet iemand waar je Superblend (mangaan/loodvervanger) kunt kopen?
Ik las recent dat je bij een oude benzinemotor (2286 cc in mijn '90 uit 1984) het beste Superblend kunt bijmengen, maar waar koop je dat. Heb al op verschillende adressen gevraagd, maar kan het tot dusver nergens vinden.
Ergens omgeving Deventer is ideaal.

Dank voor tips.
groet,
Ronald
Landrover 90 County 1984, benzine RHD

dyngo

Re: Superblend?

Berichtdoor dyngo » 14 Feb 2024, 21:37

Superblend ken ik niet.
Maar als het om een soort loodvervanger gaat: niet gebruiken.
Ooit heb ik zo'n produkt toegevoegd (toen lood uit de benzine ging) wat enkel tot vervuilde bougies heeft geleid.
Nu, al 10 jaar of zo, rijdt ik mijn Triumphs uit de 60er jaren zonder toevoeging.
Motor loopt even goed als 10 jaar terug, hoef eigenlijk nooit kleppen te stellen.
Rijdt nu uitsluitend 95 E10 in deze hoge compressie motoren zonder enig probleem.
Mijn Range Rvers rijdt ik op LPG, maar als ik eens benzine rijdt is het ook E10 (net als de grasmaaier) :mrgreen:
LPG blijft natuurlijk de mooiste optie, is +100 octaan en kunnen ze niet verpesten met smerige toevoegingen.

Edward

Berichtdoor Edward » 14 Feb 2024, 22:15

Ben ik het mee eens, niet de lpg daar moe je op koken maar wel de loodvervanger. Is voor een 2.25 helemaal niet nodig. Die doet het zo ook best.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 15 Feb 2024, 07:04

nou.
waar gaat de stelling heen dan dat men bij ongelode benzine. en pas op geen geharde kleppen, dus auto's voor 1960.
lood vervanger bij moet doen, zodat de klepzitting niet weg zakt.
deze wordt namelijk te heet.

heb je geharde of "moderne"klepzittingen hoeft dit niet meer.
ken oldtimer mensen die dit toch al jaren bij voegen, en zweren er bij.

dyngo

Berichtdoor dyngo » 15 Feb 2024, 10:24

Die stelling klopt niet.
Het verhaal slaat eigenlijk vooral op autos die onder extreme omstandigheden gereden worden (circuit)
En autos die al lang gelode benzine gereden hebben hebben zouden er weinig gevoelig voor zijn.
Dat is tenminste een verklaring waarom het niets uitmaakt of je het gebruikt of niet.
Het verkoopt goed, helpt echter niet (en vervuild de motor).
Als je erin geloofd lijkt het te helpen.
Gebruik je het niet, merk je geen verschil.

Zelfde onzin als E10, zou ook zo erg zijn.
Nou ik merk daar helemaal niets van.
Wel dat de benzine veel sneller verouderd dan vroeger, niet dat er schade ontstaat.
Ik rijdt al +40 jaar triumph 4 en 6 cylinders, geen verandering met/zonder lood, met/zonder alcohol.
Maar tegen geloof is niets in te brengen ..

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Feb 2024, 11:15

dyngo schreef:Zelfde onzin als E10, zou ook zo erg zijn.
Nou ik merk daar helemaal niets van.
Wel dat de benzine veel sneller verouderd dan vroeger, niet dat er schade ontstaat.
Ik rijdt al +40 jaar triumph 4 en 6 cylinders, geen verandering met/zonder lood, met/zonder alcohol.
Maar tegen geloof is niets in te brengen ..

Precies, vooral dat laatste is meer dan waar.

Ik heb ook nog geen bewijs gezien dat E10 zo verderfelijk is als er wel gezegd wordt.

Ethanol/alcohol kán onder omstandigheden wel zorgen voor een vervelende corrosie van aluminium- en zink-houdende legeringen (en dus ook de "zamac" achtige legeringen), maar het is de vraag hoe groot het risico is bij slechts (maximaal) 10% al erg groot is, en/of zo'n corosie dan niet ge gevolg is van al aanwezige schade.
Verder kán ethanol/alcohol de weekmakende werking die gewone benzine heeft verminderen.   Ouderwetse rubberslangen en pakkingen waren oorspronkelijk soepel door een klein aandeel weekmakers, door de jaren heen werden die weekmakers uitgewassen en vervangen door bestanddelen uit de benzine ... als je dan die benzine-bestanddelen weer vervangt door ethanol dan wordt een toch al verouderde rubber slang of pakking ineens bros.   Het is dan dus niet de ethanol, maar eigenlijk de tijd die de schuld is.
Je ziet dit overigens ook terug bij oude campers, dwz bij oude campers die een groot deel van het jaar stilstaan, en waar de rubberslangen etc nooit vervangen zijn omdat in het vorige (bestel)leven de auto het altijd goed deed.   Staat zo'n camper dan een half jaar lang stil dan verdampen die bezine-bestanddelen uit het rubber, en er is geen nieuwe aanvoer want de auto staat stil (net zelden met een lege tank "voor de zekerheid"). Ga je dan na een winter weer rijden dan is er een verhoogd brandgevaar: de al jaren verouderde slangen zijn door de stilstand en het verder verdampen van de benzine-bestanddelen bros geworden en beginnen binnen enkele kilometers te lekken.
Bij die oude campers heeft het overigens geen zin om E10 te mijden: het is het lange stilstaan dat de schade veroorzaakt en niet de E10.

Even een anekdote:  De klant vraagt "Is deze slang ook geschikt voor E10 en E85?" de slangenman antwoord "Nee E10 en E85 staan er niet bij, ik zie hier alleen diesel, benzine en ethanol."

O ja, gewone benzine is inmiddels ook al E5 en heeft tot 5% ethanol aandeel.

Groeten MarcS

PS In theorie zou E10 mindere prestaties geven want ethanol heeft een lagere verbrandingswaarde.  Echter, ethanol heeft een koelende werking en dat zorgt voor een verhoogt rendement.   Ethanol-injectie werd wel gebruikt voor een tijdelijke vermogensboost in vliegtuigmotoren.   Gebruik je E10 in de benzinebrander dan brandt die mooier/schoner maar iets minder heet.

Edward

Berichtdoor Edward » 15 Feb 2024, 17:58

Als ik al jaren een toevoeging in m'n tank gooit die in het geval van een 2.25 Land Rover iig niet nodig dan zou ik er ook bij zweren! :shock: :shock:

Kost toch iets van5-10 cent per liter extra. Maar ik gok graag dus ik zou ook gewoon rijden en als ik de kop aan moet pakken dan is het zo. Laatst 4 harde uitlaatzittingen laten plaatsen een heul oud Opel kopje (inlaat is nie nodig nie) en da koste het schokkende bedrag van 200 euri plus het werk en wat pakkingen......

M'n Td5's heb ik ook nooit laten controleren op het pompboutje terwijl iedereen die daar een paar honderd euri op verbrand heeft er vast bij zweert. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 16 Feb 2024, 08:30

men kan nog 98of was het 100 krijgen met e0
wel moeilijk maar het is er nog.
en heb wel eens bij de bouwtoelevering gekeken wat dit dan was maar kwam er niet uit.
ASPEN Alkylaatbenzine 4-takt

en wat dacht je van die diesel toevoeging adblue .
eenigste waar dat goed voor is , te gebruiken als onkruid verdelger.
alle toevoegingen moeten ze laten. wordt alleen maar slechter.
zoals de verbrandings waarde van of met etanol of 95 tov 98
maar 95 van nu is niet die van vroeger schijnt. men noemt
e10 nu 95 vergelijkbaar met maar is het dus niet.
dan is er ook nog.
blue one 95 met 15%
e85 bestaat ook nog
en we rijden nog altijd op diesel, nee is wat anders we noemen het nog altijd zo, zit verplicht overal 7% biologise troep in die we kwijt moeten.

RonaldvanDieen

Berichtdoor RonaldvanDieen » 16 Feb 2024, 09:03

dank voor alle reacties. Ik tank al 98 ipv 95, dus geen toevoegingen nodig :-)
Landrover 90 County 1984, benzine RHD

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Feb 2024, 10:01

pascal110 schreef:men kan nog 98of was het 100 krijgen met e0
wel moeilijk maar het is er nog.
en heb wel eens bij de bouwtoelevering gekeken wat dit dan was maar kwam er niet uit.
ASPEN Alkylaatbenzine 4-takt

en wat dacht je van die diesel toevoeging adblue .
eenigste waar dat goed voor is , te gebruiken als onkruid verdelger.
alle toevoegingen moeten ze laten. wordt alleen maar slechter.
zoals de verbrandings waarde van of met etanol of 95 tov 98
maar 95 van nu is niet die van vroeger schijnt. men noemt
e10 nu 95 vergelijkbaar met maar is het dus niet.
dan is er ook nog.
blue one 95 met 15%
e85 bestaat ook nog
en we rijden nog altijd op diesel, nee is wat anders we noemen het nog altijd zo, zit verplicht overal 7% biologise troep in die we kwijt moeten.

Pascal,   Of we blij moeten zijn met de (max) 7% plantaardige olie-derivaten in de diesel is de vraag (niet omdat het biologische troep zou zijn maar omdat het netto alleen de koolzaad- en raapzaadboeren verder helpt).  
De (max) 10% ethanol in de E10 benzine maakt die benzine alleen maar schoner: de ethanol is verreweg het schoonste/zuiverste gedeelte in die E10, de benzine is een aardolie destillaat gemengd met allerlei semi synthetische benzine-achtige aardolie-producten die na het kraken en recombineren ontstaan.
Met E10 koop je iets minder verbrandingswaarde maar door het koelende effect van de ethanol ± evenveel netto vermogen én een schonere verbranding (en dus een schonere motor).
En ja, er is ook E85, dat is 85% ethanol met een beetje benzine.   Dat beetje benzine is nodig om de E85 ook goed te laten werken bij lage temperaturen, de benzine helpt dan bij de ontbranding, en verder zorgt die 15% benzine ervoor dat je de hygroscopische problemen van pure ethanol voorkomt.   Wat betreft de E85 kan ik je zeggen dat er in Frankrijk al heel wat mensen voordelig op rondrijden, en dat het bijv. in Zweden ook gebruikt wordt (dus ook bij echt lage temperaturen) ... mijn broertje rijdt er al vele jaren op, en hij rijdt alleen maar met oude auto's (hij heeft overigens ook nieuwe omgebouwd).

Overigens, als je bang bent voor E10 en niet voor E5 dan kan je half-half E10 tanken.

En als je het allemaal niet geloven wilt, tank dan gewoon dat waar je wel geloof in hebt.
Wat ik tamelijk zeker weet is dat je met geloof in de heilige geest in je tank niet veel verder komt.   Essence = benzine in het Frans, Spiritus = ethanol+wat methanol .... Essence en Spiritus is beide ook "geest".

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”