Superblend?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gerard4t

Re: Superblend?

Berichtdoor Gerard4t » 16 Feb 2024, 12:25

Ik laat mijn Honda generator op wasbenzine lopen, loopt prima en stinkt een stuk minder. Soms is wasbenzine in de fles goedkoper dan benzine uit de pomp.

dyngo

Berichtdoor dyngo » 16 Feb 2024, 14:27

Begrijp niet zo goed de angst oude motoren op E10 te laten lopen.
Ik zou juist denken, hoe ouder hoe simpeler.
Carburateurs eten alles en zijn veel minder gevoelig dan electronische injectie systemen.
In mij oude Range Rover manuels wordt aanbevolen om in landen met dubieuze benzine (Afrika) de ontsteking wat terug te draaien.
Waar zouden oude Land Rovers dan wel last van moeten krijgen ..

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Feb 2024, 16:27

Gerard4t schreef:Ik laat mijn Honda generator op wasbenzine lopen, loopt prima en stinkt een stuk minder. Soms is wasbenzine in de fles goedkoper dan benzine uit de pomp.

't Zou me niet verbazen als het verschil tussen dure ASPEN en wasbenzine klein is, en vooral te vinden is in het octaan-getal.
't Zou maar zo kunnen dat je een oude Petrol prima op wasbenzine kan laten lopen, eventueel de ontsteking wat bijstellen vanwege een te laag octaan-getal.

En het klopt, een tijd terug was een liter wasbenzine (in een plastic fles) goedkoper dan de losse liter bij de pomp.
Mijn benzine-brander brandt naar mijn subjectieve mening het mooist op een ± half-half wasbenzine & E10 mix.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 16 Feb 2024, 20:41

Het probleem met E10 is dat het bepaalde soorten rubbers aantast en dus je carburateur hard van je af kan gaan. Verder gaat moderne benzine harder achteruit bij stilstand dus als je na een winter je grasmaaier wilt starten heb je een probleem. Met Aspen heb je dat probleem niet.

In mijn zitmaaier tank ik gewone benzine want duur genoeg. Een dieselmaaier kost helemaal teveel, da kon niet uit. Maar goed, als ik de zitmaaier wegzet gooi ik een flesje toevoeging in de tank en rij ff een rondje zodat de carburateur ook vol zit en dan is er niks aan de hand.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Feb 2024, 22:13

Edward schreef:Het probleem met E10 is dat het bepaalde soorten rubbers aantast ... .

Dit vraagt om een aanvulling.
1º E10 is niet anders als benzine + 1/10 ethanol.
     Koop in Frankrijk "alcool a bruler" of beter nog "alcool technique" en kijk wat dat met rubber doen .... niks.
      En waarom Franse "alcool":  Omdat ze er daar zoveel van hebben dat zelfs de spiritus bijna drinkbaar is.

2º Die "bepaalde soorten rubber" betreffen oud rubber, dwz rubber dat eigenlijk niet tegen benzine kan, maar dat onder inwerking van de benzine door die benzine voldoende soepel blijft.   In aanwezigheid van ethanol wordt deze rubber hard en bros.   Hetzelfde rubber probleem krijg je vroeger of later ook met steeds benzine (vooral als de benzine bijv. gedurende de winter terugloopt)
3º Vervang de rubberpakkingen en -slangen door modernere werkelijk benzine-resistente kwaliteit en zie dat E10 of welk percentage ethanol niks doet met het rubber.

Overigens, wellicht doet de grasmaaier het ook goed op wasbenzine, net zo als bij Gerard4t de Honda-generator het op wasbenzine doet.
Wasbenzine veroudert niet of nauwelijks.   Overigens loopt het ook nog wel los mbt de snelle achteruitgang van moderne benzine.   Ik denk dat een factor in de vaker geconstateerde achteruitgang de al in de tank (of elders) aanwezige vervuiling.
Ik stook al een eeuwigheid allerlei kwaliteiten benzine in de benzine-bander, soms wil een (kleinere) voorraadfles wat langer blijven liggen, of juist een heel seizoen ongebruikt in de auto meerijden. Nog nooit had ik last van "zieke" benzine.   De enige keer dat ik de brander na het toebereiden van slechts één maaltijd moest schoonmaken was toen ik een restje benzine uit een morsig Frans schuurtje had gekregen.

Wellicht moet je met een moderne auto iets bezorgder zijn, ik gok dat een injectie-systeem gevoeliger is, de carburateur is weliswaar een fijnmechanisch hoogstandje, maar bedacht in een tijd dat de benzine niet hoefde te verouderen om van wisselende kwaliteit te zijn.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”