Grote frustratie,
ok ben met tussenpauzes nu paarjaar bezig met de ombouw van diesel naar benzine, heb een draaiende 2.0 Mpi uitgebouw uit een Rover
800, en ingebouwd in mijn landrover 90. Maar ik krijg hem niet aan de praat, er is iets in de bedrading wat ik niet juist heb of vergeten ben.
alles was gelabeld en heb ik omgezet en aangesloten. Daarna niks geen vonk geen brandstof. Ik ben echt ter einde raad en weet niet meer wat te doen.
omdat ik zoveel geprobeerd heb, los en weer vast enz ben ik letterlijk en figuurlijk de draad kwijt!
Is er iemand die mij alstublieft in Jip en Janneke taal kan wijsmaken welke draden/sensors op welke nummers/ingang van de ECU moet aansluiten,
ik heb schema's maar vertrouw mezelf niet meer en zit er goed doorheen. (de CPU-Mems heb ik laten testen en die is o.k)
Jip en Janneke taal 2.0Mpi
-
JohanFreelander
Re: Jip en Janneke taal 2.0Mpi
Ik heb geen pasklare oplossing helaas.
Ik zou als volgt beginnen:
-wat zijn sensoren die MOETEN werken? (krukas, nokkenas?)
Hebben deze massa en (5V?) spanning?
Neem (of koop) een (automotive) oscilloscoop. Kijk naar de puls van deze sensoren.
(ga er vanuit dat de motor wel rondgaat bij starten)
Als de sensoren goed bevonden zijn zul je aan de ontsteking verder moeten meten.Begin eens met een inline bougie-tester (zijn de kosten niet)
Geen brandstof zeg je, dus check spanning en massa op de pomp.
Ik werk wel eens aan buizenversterkers, en dan maak ik eerst in Excel een tabel van alle waarden die ik wil weten.
Dan vergeet je niets, en hoef je niet steeds opnieuw hetzelfde te meten.
Voor mijn beeld, in welke hoek van het land woon je? Heb je het wph van de Rover 800?
Groet Johan
Ik zou als volgt beginnen:
-wat zijn sensoren die MOETEN werken? (krukas, nokkenas?)
Hebben deze massa en (5V?) spanning?
Neem (of koop) een (automotive) oscilloscoop. Kijk naar de puls van deze sensoren.
(ga er vanuit dat de motor wel rondgaat bij starten)
Als de sensoren goed bevonden zijn zul je aan de ontsteking verder moeten meten.Begin eens met een inline bougie-tester (zijn de kosten niet)
Geen brandstof zeg je, dus check spanning en massa op de pomp.
Ik werk wel eens aan buizenversterkers, en dan maak ik eerst in Excel een tabel van alle waarden die ik wil weten.
Dan vergeet je niets, en hoef je niet steeds opnieuw hetzelfde te meten.
Voor mijn beeld, in welke hoek van het land woon je? Heb je het wph van de Rover 800?
Groet Johan
Defender 130 2002
neem aan,
jij zelf hebt hem zien- horen lopen, en hebt zelf gelabeld.
ook neem ik aan dat je de kabelboom mee omgezet hebt,
maar dan vraag ik me weer af wat heb je gedaan met randapp.
zitten er nu 2 kabelbomen in dan.
geen vonk en ook geen benzine.
zou normaal gesproken duiden op,
geen accu of te laag
niet draaien van motor, denk ook aan bots schakelaar, staat op alarm diefstal beveiliging.
heel vaak is een makkelijke controle , krijgt het relais van de b pomp stroom.
voor ons is het moeilijk om specifiek te zeggen over dit type en merk.
en met name wat heb je en hoe ver is het origineel.
wil je best eens helpen.
maar zal niet zo simpel cq snel zijn opgelost.
en denk eraan, hoe meer mensen eraan werken, straks weet je niks meer wat er gebeurt is.
zoek een goed schema, en net zo als bijv een td5 zijn maar 2 3 sensors hiervoor aansprakelijk.
rest dan loopt hij maar op bijv nood, of niet goed.
zoek eerst eens uit wie verantwoordelijk is voor geen vonk-geen benz
jij zelf hebt hem zien- horen lopen, en hebt zelf gelabeld.
ook neem ik aan dat je de kabelboom mee omgezet hebt,
maar dan vraag ik me weer af wat heb je gedaan met randapp.
zitten er nu 2 kabelbomen in dan.
geen vonk en ook geen benzine.
zou normaal gesproken duiden op,
geen accu of te laag
niet draaien van motor, denk ook aan bots schakelaar, staat op alarm diefstal beveiliging.
heel vaak is een makkelijke controle , krijgt het relais van de b pomp stroom.
voor ons is het moeilijk om specifiek te zeggen over dit type en merk.
en met name wat heb je en hoe ver is het origineel.
wil je best eens helpen.
maar zal niet zo simpel cq snel zijn opgelost.
en denk eraan, hoe meer mensen eraan werken, straks weet je niks meer wat er gebeurt is.
zoek een goed schema, en net zo als bijv een td5 zijn maar 2 3 sensors hiervoor aansprakelijk.
rest dan loopt hij maar op bijv nood, of niet goed.
zoek eerst eens uit wie verantwoordelijk is voor geen vonk-geen benz
maar even een aantal andere vragen.
stond mij iets in het geheugen, toen ben ik gaan zoeken.
je hebt geen originele b pomp.
als ik na kijk naar een pomp je dat in de tank zit van de landrover, betwijfel ik of deze de druk en hoeveelheid haalt.
maar dat heeft niks te maken natuurlijk of de pomp aangaat of niet.
maar wel een fijt dat je niet origineel bezig bent en dus wat is er nog meer.
waarom moet je in je 90 uit 85 een stekker hebben voor je km aansluiting.
om snelheid voor de comp te weten, dit komt meestal van abs zenzors gekomb met toerental, maar je hoeft toch ook geen cruise control. dit heeft dus niks te maken met starten.
je hebt ooit eens gezegd dat je problemen had met het aansluiten van de rest van de kabelboom.
hoe heb je dan .
start beveiliging. alarm enz opgelost.
normaal is de gehele kabelboom plug en play.
moet je wel alles hebben.
stond mij iets in het geheugen, toen ben ik gaan zoeken.
je hebt geen originele b pomp.
als ik na kijk naar een pomp je dat in de tank zit van de landrover, betwijfel ik of deze de druk en hoeveelheid haalt.
maar dat heeft niks te maken natuurlijk of de pomp aangaat of niet.
maar wel een fijt dat je niet origineel bezig bent en dus wat is er nog meer.
waarom moet je in je 90 uit 85 een stekker hebben voor je km aansluiting.
om snelheid voor de comp te weten, dit komt meestal van abs zenzors gekomb met toerental, maar je hoeft toch ook geen cruise control. dit heeft dus niks te maken met starten.
je hebt ooit eens gezegd dat je problemen had met het aansluiten van de rest van de kabelboom.
hoe heb je dan .
start beveiliging. alarm enz opgelost.
normaal is de gehele kabelboom plug en play.
moet je wel alles hebben.
Kleine update nog aan het verhaal, ik schrijf dat er niks gebeurd maar das niet helemaal juist.
wanneer ik de contactsleutel omdraai begint de brandstofpomp te draaien en lijkt dat er drukopbouw is, deze stop na
een aantal seconden, ook hoor ik dat erop de gasklep iets schakelt, dan draai ik door naar starten en begint de motor ook daadwerkelijk
rond te draaien maar dan is er dus geen benzine en of vonk.
De ECU heb ik van te voren opgestuurd en is de start blokkering/beveiliging uit-geprogrammeerd, dit is ook voor het uitbouwen nog gecheckt,
de motor heeft dus in de vorige auto op een paar gelabelde aangesloten draden gedraaid.
Daarna heb ik alles uitgebouwd en overgezet in de 90, ook een bijpassende versnellingsbak gevonden (vandaar de digitale km teller)
de kabelboom met nodige extra draden en ook het extra relais wat erbij hoort is omgezet/aangesloten
wanneer ik de contactsleutel omdraai begint de brandstofpomp te draaien en lijkt dat er drukopbouw is, deze stop na
een aantal seconden, ook hoor ik dat erop de gasklep iets schakelt, dan draai ik door naar starten en begint de motor ook daadwerkelijk
rond te draaien maar dan is er dus geen benzine en of vonk.
De ECU heb ik van te voren opgestuurd en is de start blokkering/beveiliging uit-geprogrammeerd, dit is ook voor het uitbouwen nog gecheckt,
de motor heeft dus in de vorige auto op een paar gelabelde aangesloten draden gedraaid.
Daarna heb ik alles uitgebouwd en overgezet in de 90, ook een bijpassende versnellingsbak gevonden (vandaar de digitale km teller)
de kabelboom met nodige extra draden en ook het extra relais wat erbij hoort is omgezet/aangesloten
-
JohanFreelander
Klinkt dan toch als startonderbreker.
Zoals boven genoemd, botssensor? Lage spanning vd accu?
Spanning op relais brandstofpomp valt weg?
Groet Johan
Zoals boven genoemd, botssensor? Lage spanning vd accu?
Spanning op relais brandstofpomp valt weg?
Groet Johan
Defender 130 2002
maar die update is wel van groot belang.
stel de bots schakelaar is geactiveerd, volgens mij mag de pomp dan niet draaien, ook niet bij het op contact zetten.
maar hoe dat is bij dit merk?. want weet ergens tot bj bij v8 voldeed deze niet aan de eis dat na ongeval er geen brandstof mocht stromen.
maar die elekt pomp geeft die wel genoeg druk, nakijken bij je merk of wphboek, zit er ergens een druk sensor of klep op je benz.
omdat je niet de originele pomp hebt.
denk eens na wat er na de laatste x gelopen nog is gebeurt. daar zal het liggen.
en weer zit je ergens. welke grote stad.
stel de bots schakelaar is geactiveerd, volgens mij mag de pomp dan niet draaien, ook niet bij het op contact zetten.
maar hoe dat is bij dit merk?. want weet ergens tot bj bij v8 voldeed deze niet aan de eis dat na ongeval er geen brandstof mocht stromen.
maar die elekt pomp geeft die wel genoeg druk, nakijken bij je merk of wphboek, zit er ergens een druk sensor of klep op je benz.
omdat je niet de originele pomp hebt.
denk eens na wat er na de laatste x gelopen nog is gebeurt. daar zal het liggen.
en weer zit je ergens. welke grote stad.
Wat gebeurt er als je niet wacht tot de brandstofpomp na een paar seconden stopt, maar meteen start?
- Erik Peters
Tja, ik heb een VW T3 2,1l WBX met injectie.
Ook daar loopt de brandstofpomp 1-2 seconden na op contact zetten en stopt dan weer (regelt de ECU).
Als er vervolgens een 'vonk' komt (= signaal van de ontsteking) dan begint de brandstofpomp weer te draaien. Komt er geen vonk blijft de brandstofpomp uit (totdat je het contact opnieuw inschakelt).
Er zit een elektronische ontsteking op, wel met stroomverdeler en bobine. Daar is simpel te 'meten' of er een 'vonk' komt.
Groet,
Erik.
Ook daar loopt de brandstofpomp 1-2 seconden na op contact zetten en stopt dan weer (regelt de ECU).
Als er vervolgens een 'vonk' komt (= signaal van de ontsteking) dan begint de brandstofpomp weer te draaien. Komt er geen vonk blijft de brandstofpomp uit (totdat je het contact opnieuw inschakelt).
Er zit een elektronische ontsteking op, wel met stroomverdeler en bobine. Daar is simpel te 'meten' of er een 'vonk' komt.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Het lijkt weer een stapje dichterbij te komen,
ik heb de connector gemeten (motor op contact) en heb op twee connector's 5volt, en op wat ik denk de connector van de
krukas sensor (blauwe connector) geen spanning, de sensor zelf (hall) lijkt wel te reageren als ik er metaal voor langs haal.
Iemand een idee waarom er geen spanning kan zijn op de krukas/vliegwiel sensor ?
ik heb de connector gemeten (motor op contact) en heb op twee connector's 5volt, en op wat ik denk de connector van de
krukas sensor (blauwe connector) geen spanning, de sensor zelf (hall) lijkt wel te reageren als ik er metaal voor langs haal.
Iemand een idee waarom er geen spanning kan zijn op de krukas/vliegwiel sensor ?