Kreunende ruitenwisser - 2,4 "Puma" Defender -

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Kreunende ruitenwisser - 2,4 "Puma" Defender -

Berichtdoor Landmarcs » 10 Feb 2024, 12:10

Zoals de titel al zegt heb ik last van een kreunende ruitenwisser bij mijn "Puma".
Nee, het zijn niet de wisserbladen op de ruit (ik heb dubbele wisser-rubbertjes, dat scheelt enorm, dubbele rubbertjes glijden veel beter, stiller en wissen beter dan de standaard enkele rubbertjes die met een te strakke veer tegen de ruit geprest worden ).

Het begon een maand terug, ineens trager wissen en bovenin stil blijven staan (dus om te beginnen slechts een halve slag).   Ik dacht even aan een zekering maar toen de wisser na een kilometer weer gewoon terug ging viel de optie "zekering" af.   Ik gokte op vocht + vorst, dus een slecht contactje in de pakeerstand-schakeling. Weinig later werkte het ook weer ± normaal.
Eergister evenwel was het weer iets trager wissen en nu met gekreun gepaard.   Ik heb gister voor de zekerheid de ruitenwisserasjes nog eens gecontroleerd op vrije beweeglijkheid en daarna goed ingevet (één van die asjes vertoonde eerder wat roest), alles lijkt goed vrij te kunnen bewegen.   Het gekreun echter bleef - gelukkig niet al te hevig en ook niet steeds, maar het geeft te denken.
Wellicht is er een correlatie met de koude klammigheid en vooral de overvloedige neerslag.   Tussentijds - toen ik de tijd had om de auto weer eens door en door droog te stoken - was het gekreun (vrijwel) weg, dwz stil zijn de Defender wissers nooit.

Anyway, ik zou graag weten wat de does & don'ts zijn.   En dus vooral ook hoe en waar de ruitenwissermotor van de "Puma" verstopt is, of je er makkelijk bij kan, en of je daar dan nog (tijdelijk) iets kan verbeteren met WD40 en/of een serieuzer smeermiddel.

Groeten MarcS

PS   Ik had ooit een oude Renault R25 met een ruitenwissermotor waar je na montage een hele berg roest uit kon schudden. Voordien was ruitenwissen een heel gekreun en het wissen werd dan snel zowel luidruchtiger als ook steeds trager.   Bij een R25 is dan er nog de optie van gas op de plank en hopen dat de voorruit schoonblaast < dit werkt prima zolang het geen hoosbui betreft >.   Bij een Defender zijn zowel de steile hellingshoek van de voorruit als de maximum veilige snelheid zaken die deze truuk onmogelijk maken.

dyngo

Re: Kreunende ruitenwisser - 2,4 "Puma" Defender -

Berichtdoor dyngo » 10 Feb 2024, 14:20

Met de Triumph spitfire op vacantie in France zijn we ooit teruggekomen met een touwtje aan de wisser rond het voorraam.
Handmatig wissen als je niets meer zag. Gaat wel, en in Frankrijk zelf hadden we altijd mooi weer ..
Kortom, de noodoplossing, maar repareren is slimmer :lol:

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Feb 2024, 15:42

dyngo schreef:Met de Triumph spitfire op vacantie in France zijn we ooit teruggekomen met een touwtje aan de wisser rond het voorraam.
Handmatig wissen als je niets meer zag. Gaat wel, en in Frankrijk zelf hadden we altijd mooi weer ..
Kortom, de noodoplossing, maar repareren is slimmer :lol:

Die 130 km/u met de R25 was ook in Frankrijk !!

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 10 Feb 2024, 17:21

Ik zou de asjes eerst eens behandelen met wat kruipolie in plaats van vet.

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Feb 2024, 18:31

Ron63 schreef:Ik zou de asjes eerst eens behandelen met wat kruipolie in plaats van vet.

Stap 1 was natuurlijk met iets dun kruipends, om vuil en roest weg te spoelen, daarna wat vet want dunne (kruip)olie spoelt ook weer gemakkelijk weg.

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 11 Feb 2024, 10:10

nou mark, je gaat de asjes die door het schudbord gaan smeren, daarna heb je het over de motor.
waar komt het geluid vandaan.
en is het wel het geluid dat je oorzaak is.
dan oplossingen voor de meest voorkomende problemen.
idd rubbertjes weg-poreus geen ver erachter gedaan op de asjes waar ze door het schutboard gaan.
asjes geroest of vast. maar dit geeft meestal niet dit geluid, paar x bewegen en het is weg. cq glad geworden.
als ze vast zitten doet hij niks meer, vanaf dat punt.
dan het laten we maar zeggen het versnellingsbakje van de, of aan de motor, deze schijnt zich aan de rechterkant bij de puma te bevinden en voor het makkelijke moet het dash er uit, je motor met nr lr082012 lijkt veel op de oude van serie en defender, rtc3867. dus je zou hem kunnen reviseren. ervaring leert, piepen, vet in v box en het dekseltje heeft een verdikking dat tegen het mechaniek drukt, hier zit een scherp rand je aan, waardoor hij zeer irritant piept, en dan je parkeerstand schakelaartje, vervangen kost niks. verder moet je niet gaan. als je zekering springt, motor of koolborstel set, niet doen, zeer slechte kwalie, bespaar je de moeite en koop een nieuwe vervangende motor, pas op met of zonder gearbox.
dus bij jou, vijlen van die verdikking, piepen. kosten niks
haperen parkeerstandschakelaar iets van 15 euro maar of deze van rtc3867 past het nr is trouwens lr057182
sus er mee

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Feb 2024, 15:09

pascal110 schreef:nou mark, je gaat de asjes die door het schudbord gaan smeren, daarna heb je het over de motor.
waar komt het geluid vandaan.
en is het wel het geluid dat je oorzaak is.

Goede vragen, en afgezien van de aanhef (mijn voornaam is met een "c" dus op z'n Frans) is de rest ook verhelderend en hoopgevend.

Als antwoord op de vragen: Toen de ruitenwisser na lang stilstaan, met veel regen en daarna vorst, het ineens bijna niet deed dacht ik dus eerst aan een of andere blokkade en daarbij dan ook de zekering.   Toen ie kort daarna ineens weer tot leven kwam en braaf terug naar de parkeerstand ging viel de zekering en ook veel van de blokkades af.
Daarna was er wel - in wisselende mate - het gekreun.   Om zeker te zijn dat de asjes vrij of minstens vrij genoeg zouden draaien heb ik die dus gechecked ... en toen één ervan, onder het rubberen afdek-kapje roestig bleek heb ik met name dat asje goed gangbaar gemaakt.

Alles leek goed.   Het parkeerschakelaar-probleem heeft er alles van dat dat samenhing met een vastgevroren contact (dat dus geen contact maakte) ... hoe ken het anders dat deze schakelaar daarna geen klachten meer gaf.
Alleen was er dus onlangs het gekreun, en als "sombermans" voorzag ik een snel verslechteren.   Dat verslechteren valt mee ... en ik weet nu waar ik moet zoeken als het toch erger wordt, waarvoor dus dank.

Groeten MarcS

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Apr 2024, 18:45

Landmarcs schreef:.... goed.   Het parkeerschakelaar-probleem heeft er alles van dat dat samenhing met een vastgevroren contact (dat dus geen contact maakte) ... hoe ken het anders dat deze schakelaar daarna geen klachten meer gaf.
Alleen was er dus onlangs het gekreun, en als "sombermans" voorzag ik een snel verslechteren.   Dat verslechteren valt mee ... en ik weet nu waar ik moet zoeken als het toch erger wordt, waarvoor dus dank.

Toch even een up-date.  

Ik was ± de maand maart weg, dwz op pad met de Defender dus alle kansen om het gekreun te volgen.
Het lijkt eenvoudig uit het trek-duw mechaniek te komen .... en belangrijker: het nam met het gebruik weer af (ik vreesde dat het gekreun uit het vooonder steeds erger zou worden).   Zo zie je maar, de mens lijdt het meest van het lijden dat hij vreest.
De belangrijkste oorzaak lijkt dus vocht & vorst en vooral stilstand.
T.z.t nog eens een en ander smeren ... en dan zien of we ooit nog weer eens een winter krijgen.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 12 Apr 2024, 19:07

De belangrijkste les: een auto lijdt meer va het stilstaan dan van het gebruik. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 13 Apr 2024, 00:09

Edward schreef:De belangrijkste les: een auto lijdt meer va het stilstaan dan van het gebruik. :lol: :lol:

En vooral als tie altijd buiten moet slapen.

Terug naar “Techniek”