Koelvloeistof lekkage

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Rene74

Koelvloeistof lekkage

Berichtdoor Rene74 » 06 Feb 2024, 22:51

Hallo allemaal
Eén vraag: ik heb een RRS 2.0-hybride uit 2019 p400e.
De garage heeft hier een jaar geleden een aanpassing aan gedaan vanwege de distributieketting, die een tikkend geluid maakt en vervangen moest worden. Dit is wat er gebeurde. Sindsdien ruikt de auto naar koelvloeistof als je ernaast staat. Ook moet ik steeds koelvloeistof bijvullen maar ik heb geen zichtbare lekkages en de olie ziet er ook goed uit en er komt geen witte rook uit de uitlaat. maar waar gaat de koelvloeistof naartoe?? iemand enig idee??? bedankt René

Edward

Re: Koelvloeistof lekkage

Berichtdoor Edward » 07 Feb 2024, 13:10

Als ie naar koelvloeistof ruikt dan verbrand ie het niet mee in de motor. Tenminste, dat is mijn ervaring.

Dus er zal toch wel gewoon ergens een lekje zitten.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Feb 2024, 17:24

Edward schreef:Dus er zal toch wel gewoon ergens een lekje zitten.

Waarschijnlijk een "warm" lekje.   Dan ruik je het goed en zie je als het "meezit" nauwelijks iets.
Toch denk ik dat steeds serieus bijvullen een substantiëler lek moet betreffen (of je vult het hoog bij, dan gooit de motor het teveel via de overdruk-bescherming eruit.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 07 Feb 2024, 18:06

Goeie!

Neem aan dat het bij de nieuwere auto's niet zo is maar de Td5 bepaalt zelf wat ie een goed peil vind. Bij iedere Disco die ik gehad heb was dat een iets ander niveau maar bij allemaal lager dan het reservoir aangaf.

Zou eens niet bijvullen kijken of ie verder daalt.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 08 Feb 2024, 07:23

maar hier stinkt ook iets, kon het niet laten.
wil me niet wijs maken dat je daar al een jaar mee rijd, waarom niet terug gegaan naar garage, of heb je het pas na een jaar ontdekt.
maar goed.
als hij stinkt, lekt er iets, en zul je moeten bij vullen.
en als het echt zo is dat hij lekt nadat de reparatie aan de distr is uitgevoerd, weet je waar je het moet zoeken, hoogstwaarschijnlijk.
en als er nu rode longlife in zit, is het makkelijker op te sporen deze laat namelijk een roze streep achter.
ik zou het zo snel als kan willen maken, kan alleen maar erger worden. en dan kost het veel en veel meer als nu.
maar na een jaar kan het ook aan alles andere liggen.
als je het niet zelf kunt vinden, dan een expert, garage of anwb

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 08 Feb 2024, 07:30

zie net, auto uit 19, dus 4 jaar oud.
jaar geleden een reparatie gehad, vermoedelijk garantie.
en nu wil de dealer niet eens een diagnose gratis stellen, die moesten zich heel diep schamen.
hier zou ik dus nooit een auto kopen.
je vraagt waar de koelvloeistof heen gaat.
komt op de warme motor en verdampt. en komt in de lucht
hierdoor veroorzaak je dus nu je het weet een milieudelict. en mag je zolang deze lekt niet meer rijden.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Feb 2024, 09:54

pascal110 schreef:als hij stinkt, lekt er iets, en zul je moeten bij vullen.

Da's 'n goeie canavalskraker.

Als je bij een Defender (en Disco?) zo te werk gaat mag je blijven navullen, en ander je dan voor een milieudelict vreest blijf je stilstaan.

De auto heeft een eigen mening over het koelmiddel-niveau, een stuk(je) onder de minimum streep vindt ie goed, alles daarboven gooit ie er uit, en dat doet ie pas als ie warm is dus ruik je iets (voor wie goed ruikt stinkt het).

Natuurlijk doe je er goed aan uit te zoeken of en zo ja waar ie lekt, of je dat zelf doet dan wel daar een externe deskundige bij vraagt is een keuze - deskundigen zijn iha ook niet alwetend.   Zoals Edward suggereerde:  Kijk ook of bij een lager niveau het koelmiddel nog steeds en even snel verdwijnt.   Mijn ervaring met mijn 2 Defenders was eenvoudig: er is een niveau waarbij alles in evenwicht is, en dan bedoel ik niet niveau-nul.

O ja, gewoon teruggaan en bij de garage vragen naar waar het lekt sinds de laatste reparatie is natuurlijk ook goed, en misschien wel het makkelijkst.   Om goed bij de distributieketting te kunnen komen moest er vast en zeker van alles los.

Groeten MarcS

PS   Overigens is "Rene74" wellicht al naar de garagist, of gewoon naar het carnaval (of afgehaakt) ... sinds het 2 minuten inloggen voor het posten van z'n eerste bericht verder niet meer ingelogged.

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 08 Feb 2024, 11:59

Bij de 130 was ooit het ontluchtingspluggetje kapot, je ruikt het dan wel en moet wel goed kijken omdat het gelijk verdampt.

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

Rene74

Berichtdoor Rene74 » 09 Okt 2024, 20:09

Nou ze dachten het gevonden te hebben een lekje in de interkoeler. Maar helaas is de lucht er nog en toch oom weer bijvullen maar niet altijd. Ik zou het niet meer weten inmiddels. Ik zoek een garage/dealer die gewoon echt serieus er eens naar wil kijken. Mijn gevoel zegt dat het te maken heeft met het hybride systeem. Iemand nog tips of adviezen.

Rene74

Berichtdoor Rene74 » 11 Okt 2024, 06:59

Even ter info waarom ik niet veel ingelogd ben of was. Er kwam een prive ding tussen wat mijn volledige aandacht nodig had

Terug naar “Techniek”