We hebben sinds kort een LR Defender 130 en zijn nu op zoek naar een nieuw interieur, zowel voorstoelen als achterbank. Nu hebben we een discovery 4 interieur gezien. Wie heeft ervaring met het ombouwen van een discovery interieur naar een Defender 130?
Vooral de breedte van de voorstoelen ben ik benieuwd naar.
Hoor graag jullie ervaringen en/of tips.
Gr. Maarten
Voorstoelen van LR discovery naar LR Defender 130
-
MaartenBeen
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 03 Feb 2024, 20:01
Re: Voorstoelen van LR discovery naar LR Defender 130
Da werkt meestal niet. De breedte van de stoelen is 1 ding maar de dikte van de leunig en de hoogte van de zittingen is vaak veel teveel om n og iets aan de 130 te hebben.
Los van het feit dat je stoelen stand alone moeten kunnen draaien. Veel moderne stoelen hangen aan de becm van de auto en zijn niet zo heel eenvoudig stand alone te krijgen.
Ik had in de 130 de originele Land Rover Recaro kuipstoelen. Duur maar geweldig. Recaro specialist M is goed passen te krijgen en redelijk betaalbaar.
Op de sloop wat zoeken kan ook maar is een redelijke zoektocht om dunne te vinden. Heb wel een Volvo stoelen gebruikt maar weet niet meer uit welk model.
Los van het feit dat je stoelen stand alone moeten kunnen draaien. Veel moderne stoelen hangen aan de becm van de auto en zijn niet zo heel eenvoudig stand alone te krijgen.
Ik had in de 130 de originele Land Rover Recaro kuipstoelen. Duur maar geweldig. Recaro specialist M is goed passen te krijgen en redelijk betaalbaar.
Op de sloop wat zoeken kan ook maar is een redelijke zoektocht om dunne te vinden. Heb wel een Volvo stoelen gebruikt maar weet niet meer uit welk model.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: Voorstoelen van LR discovery naar LR Defender 130
volvo v70 kan . maar bij elke moet je de rail aanpassen. is nooit 1 op 1 passend.
er is geen ander merk waar je de zitting eruit kan pakken voor bij je accu te komen. dat is een heel groot nadeel.
hou het origineel, ga hem niet verprutsen
exmooretrim, heeft hele mooie, en goede als je maar iets ervoor over hebt.
wat is een nieuw interieur, stoelen matten doorcarts hemel dus alles.
ik zelf heb de elite seats mk2, wat een verschil met de origineel. maar je kunt ook kiezen om jou stoelen een nieuwe schuim en hoes te geven.
2 voorstoelen retrim al vanaf 300. valt toch nog mee.
er is geen ander merk waar je de zitting eruit kan pakken voor bij je accu te komen. dat is een heel groot nadeel.
hou het origineel, ga hem niet verprutsen
exmooretrim, heeft hele mooie, en goede als je maar iets ervoor over hebt.
wat is een nieuw interieur, stoelen matten doorcarts hemel dus alles.
ik zelf heb de elite seats mk2, wat een verschil met de origineel. maar je kunt ook kiezen om jou stoelen een nieuwe schuim en hoes te geven.
2 voorstoelen retrim al vanaf 300. valt toch nog mee.
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Voorstoelen van LR discovery naar LR Defender 130
pascal110 schreef:hou het origineel, ga hem niet verprutsen
.....
2 voorstoelen retrim al vanaf 300. valt toch nog mee.
Ik snap die wens om de Defender-stoelen de "verprutsen" ook niet.
Misschien ben ik op dit ene punt dan geen "prinses op de erwt" maar de originele stoelen zitten helemaal zo beroerd niet.
Misschien ben ik na bijna 25 jaar zo misvormd dat ik de gebreken niet meer voel ... dat kan natuurlijk ook.
Mocht de bekleding of het schuim door intensief gebruik geleden hebben dan kan je zoals Pascal aangeeft voor een overzichtelijk bedrag alles weer als nieuw maken, zo zo je wilt nog iets mooier. Eventueel kan je de "Puma" stoelen eens uitproberen, ik heb de indruk dat die iets minder plat zijn, maar veel scheelt het niet.
Zeker, de standaardstoelen geven niet erg veel dwarse steun ... maar je moet ook in en uit kunnen stappen. Zit er dan zo'n slaperdijk in de weg dan is dat in- en uitstappen weer een mindere ervaring. Het enige gebrek dat ik ervaar is dat in mijn 110 HT de stoelen te weinig naar achter kunnen, en dat gebrek wordt nog eens versterkt door 1º een domme grijskenteken-ombouw (een ombouw die nergens voor nodig was) en 2º het pompeuze "Puma" dashboard. In de Td5 kon ik achter het stuur (met wat moeite) mijn sandalen voor laarzen wisselen, bij de Puma moet ik mijn benen buitenboord laten hangen (en dus een gevecht met de zwaartekracht aangaan).
Verkijk je overigens niet op stoelen die in eerste instantie lekker zacht zijn. Bij de recht-op-zitpositie (die je nu eenmaal moet accepteren) betekent zacht dat je er alleen maar dieper inzakt, en dat is op de langere duur vermoeiender en bij warm weer gewoon onaangenaam. De recht-op-zitpositie lijkt misschien wel oncomfortabel maar de actievere zit - waar je dus niet aan ontkomt - is op de iets langere rit alleen maar winst. Stap je uit een auto met een comfortable, zachte "hangmat" zit dan moet je uitkijken dat het precies op het moment van uitstappen niet "in je rug schiet".
Groeten MarcS
Re: Voorstoelen van LR discovery naar LR Defender 130
Heb een oude RR waar veel Discovery 1 in verbouwd is.
Onder meer de stoelen (foto stoel grijs)
Zijn mooi stevig en niet breed.
Veel beter dan het origineel (zacht en vormeloos)
Misschien iets voor een Defender ?
Andere RR heeft stoelen uit een oude Jeep (foto stoel zwart)
Zitten super, maar erg breed en je zit in een bakje, alles om je heen verstevigd.
Instappen is lastig, maar als je zit wil je er niet meer uit.
Waarschijnlijk te breed voor een Defender
Onder meer de stoelen (foto stoel grijs)
Zijn mooi stevig en niet breed.
Veel beter dan het origineel (zacht en vormeloos)
Misschien iets voor een Defender ?
Andere RR heeft stoelen uit een oude Jeep (foto stoel zwart)
Zitten super, maar erg breed en je zit in een bakje, alles om je heen verstevigd.
Instappen is lastig, maar als je zit wil je er niet meer uit.
Waarschijnlijk te breed voor een Defender
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Voorstoelen van LR discovery naar LR Defender 130
dyngo schreef:.....
Misschien iets voor een Defender ?
Ongeveer alle "alternatieven" zijn ondeugdelijk omdat de zitting te dik is en vaak is de rugleuning ook te dik.
Je zit op een nogal hoge "SeatBase", en je wilt ook nog eens gemakkelijk bij de "SeatBase" kunnen.
Een makkelijk demontabele zitting (op welke manier dan ook) is dus een zwaarwegende randvoorwaarde.
De breedte is dan slechts een keuze ... hoewel ...
... je moet rekening houden met de gebruikelijke zitpositie van de Defender LHD bestuurder: Met de linker-schouder tegen de deurpost.
Groeten MarcS
Re: Voorstoelen van LR discovery naar LR Defender 130
Een makkelijk demonteerbare zitting is helemaal niet nodig. Het is makkelijk zat de stoelen op scharnieren te plaatsen zodat je bij de accu kunt. Dat is eens in de 10 jaar.......
Er zijn zat auto's waarbij de accu ver weg onder de achterbank zit.
Waar ik helemaal ziek van wordt is het gezeik over of het nodig is de stoelen te vervangen. Als 1 iemand lekker zit een stoel wil dat niet zeggen dat iedereen er goed in zit. Ik pas niet in een RRC, zit met m'n kop tegen het dak, is het daarom dus voor niemand een goede auto???????
Na 30 minuten kan ik niet meer opstaan uit de originele stoel van een 130. Met de Recaro's kon ik non stop naar Eindhoven rijden vanuit Stadskanaal.
De seatbase is ook maar een stuk blik en dis makkelijk zat te vervangen voor een transmissietunnel en een vlakke vloer er naast. Dan kun je luchtgeveerde stoelen uit een bestelwagen kwijt. Ook al ooit gemaakt in het verleden. Mijn 130 had ook een vloer met een tunnel ipv die domme bak.
Er zijn zat auto's waarbij de accu ver weg onder de achterbank zit.
Waar ik helemaal ziek van wordt is het gezeik over of het nodig is de stoelen te vervangen. Als 1 iemand lekker zit een stoel wil dat niet zeggen dat iedereen er goed in zit. Ik pas niet in een RRC, zit met m'n kop tegen het dak, is het daarom dus voor niemand een goede auto???????
Na 30 minuten kan ik niet meer opstaan uit de originele stoel van een 130. Met de Recaro's kon ik non stop naar Eindhoven rijden vanuit Stadskanaal.
De seatbase is ook maar een stuk blik en dis makkelijk zat te vervangen voor een transmissietunnel en een vlakke vloer er naast. Dan kun je luchtgeveerde stoelen uit een bestelwagen kwijt. Ook al ooit gemaakt in het verleden. Mijn 130 had ook een vloer met een tunnel ipv die domme bak.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: Voorstoelen van LR discovery naar LR Defender 130
Deze stoelen (foto) ooit meegenomen van een LR onderdelendag in Stolberg.
Die hebben een lage zitting, stevig en veel steun.
Of het past ?
Ga ze niet gebruiken voor RR, mijn Jeep zetels bevallen te goed.
Dus als iemand er wat in ziet zijn ze beschikbaar.
Die hebben een lage zitting, stevig en veel steun.
Of het past ?
Ga ze niet gebruiken voor RR, mijn Jeep zetels bevallen te goed.
Dus als iemand er wat in ziet zijn ze beschikbaar.
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Voorstoelen van LR discovery naar LR Defender 130
Edward schreef:Een makkelijk demonteerbare zitting is helemaal niet nodig. Het is makkelijk zat de stoelen op scharnieren te plaatsen zodat je bij de accu kunt. Dat is eens in de 10 jaar.......
Er zijn zat auto's waarbij de accu ver weg onder de achterbank zit.
Waar ik helemaal ziek van wordt is het gezeik over of het nodig is de stoelen te vervangen. Als 1 iemand lekker zit een stoel wil dat niet zeggen dat iedereen er goed in zit. Ik pas niet in een RRC, zit met m'n kop tegen het dak, is het daarom dus voor niemand een goede auto???????
Na 30 minuten kan ik niet meer opstaan uit de originele stoel van een 130. Met de Recaro's kon ik non stop naar Eindhoven rijden vanuit Stadskanaal.
De seatbase is ook maar een stuk blik en dis makkelijk zat te vervangen voor een transmissietunnel en een vlakke vloer er naast. Dan kun je luchtgeveerde stoelen uit een bestelwagen kwijt. Ook al ooit gemaakt in het verleden. Mijn 130 had ook een vloer met een tunnel ipv die domme bak.
Precies, het kan allemaal, of het allemaal makkelijk is vraag ik me af, en of je het origineel wilt houden of van alles wilt verbouwen (of verkloten zoals sommigen het zullen noemen) is een keuze.
De originele vraag was evenwel: 'nu op zoek naar een nieuw interieur, zowel voorstoelen als achterbank." en "een discovery 4 interieur gezien en dan verder naar wie er ervaring heeft.
In dat licht was de opmerking van Pascal zo gek nog niet, nl dat je voor een overzichtelijk bedrag goed aan de wens "nieuw interieur" kan voldoen, en dat dat in ieder geval zonder ingrijpende verbouwingen eenvoudig gaat passen.
Groeten MarcS
Re: Voorstoelen van LR discovery naar LR Defender 130
Wat wil je origineel houden aan een Mecanodoos? Wat een enorm gelul. Als je het beu bent bout je de originele delen weer terug en het hok is weer "origineel".
Alsof iemand hier niet een aangepast hok heeft met aanbouwdelen. je rijdt zelf rond met sliders en humperettes. Heb je dan ook een verklote auto?
Bullshit. Disco 4 stoelen gaan niet passen, dat antwoord was al lang gegeven maar dat neemt niet weg dat er beter stoelen zijn die wel passen.
Alsof iemand hier niet een aangepast hok heeft met aanbouwdelen. je rijdt zelf rond met sliders en humperettes. Heb je dan ook een verklote auto?
Bullshit. Disco 4 stoelen gaan niet passen, dat antwoord was al lang gegeven maar dat neemt niet weg dat er beter stoelen zijn die wel passen.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten