Immobilizer zonder “spider” maar de groenebix.

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
wrohling
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 Jul 2016, 14:07

Immobilizer zonder “spider” maar de groenebix.

Berichtdoor wrohling » 24 Jan 2024, 22:29

Mijn Discovery1 uit 1999 wil niet starten door dat de immobilizer is geactiveerd.
Mijn wagen is niet uit gerust met de spider die met een plug kan worden gebypassed.
Er is een groenebox met twee stekers.
Is er een mogelijkheid om de groene box te omzeilen net als bij de spyder?
w.j.rohling@gmail.com

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Immobilizer zonder “spider” maar de groenebix.

Berichtdoor Erik Peters » 24 Jan 2024, 23:49

Dat groene kastje is het alarm. Dit is in of uit te schakelen met de afstandsbediening (keyfob).
Het alarm in- en weer uitschakelen kan mogelijk helpen.
Er brand waarschijnlijk een 'motorlampje' op het dashboard bij inschakelen van het contact.
En de keyfob dient vlak bij het contactslot te worden gehouden om starten mogelijk te maken (het motorlampje hoort dan uit te gaan).
Misschien is bij de Discovery 1 de keyfob en sleutel één geheel, dat weet ik zo niet.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

pascal110
Berichten: 406
Lid geworden op: 20 Jun 2019, 22:44

Re: Immobilizer zonder “spider” maar de groenebix.

Berichtdoor pascal110 » 25 Jan 2024, 08:24

1999 is net het overgangs jaar van 300tdi naar td5
maar je vraagt ons om je te helpen bij diefstal van.
hier wil ik dan niet aan meewerken.
300tdi op je pomp zou je de schakelaar door kunnen verbinden. en de start motor stroom te geven.
en ik dacht ja ook de 300tdi heeft dit groene kastje er in , alarm inmmobilizer.

td5, heeft bij levering een sleutel code gekregen, aantal draaiingen bij bepaalde stand.
en via nanocom zou je hem kunnen beïnvloeden. cq in uit schakelen.

google is je beste vriend, zoek maar eens alarm immobilizer.

maar een ding zou je als eerste moeten doen, nl het batterijtje in je sleutel of in jou hanger, het zou namelijk het meest voorkomend zijn, als dit leeg zou zijn, of je reserve sleutel.

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Immobilizer zonder “spider” maar de groenebix.

Berichtdoor Edward » 25 Jan 2024, 10:14

Het alarm is uit te zetten bij een Td5 maar de startonderbreker niet.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

wrohling
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 Jul 2016, 14:07

Re: Immobilizer zonder “spider” maar de groenebix.

Berichtdoor wrohling » 25 Jan 2024, 10:38

Op de eerste plaats hartelijk dank voor de reacties.
De motor is een 300Tdi.
Als je het contact aanzet brand het immobilizer lampje.
We hebben het meer malen geprobeerd met de afstandbediening en dan gaan de deuren van get slot maar de immobilizer blijft actief.
Via het linker portier slot is het wel 2 maal gelukt om de auto te starten maar ook tig keer niet.
Wat ik dus wil is dat we de motor met een startknop kunnen starten.
De vraag is of dat mogelijk is?

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Immobilizer zonder “spider” maar de groenebox.

Berichtdoor Landmarcs » 25 Jan 2024, 10:56

wrohling schreef:Op de eerste plaats hartelijk dank voor de reacties.
De motor is een 300Tdi.
Als je het contact aanzet brand het immobilizer lampje.
We hebben het meer malen geprobeerd met de afstandbediening en dan gaan de deuren van get slot maar de immobilizer blijft actief.
Via het linker portier slot is het wel 2 maal gelukt om de auto te starten maar ook tig keer niet.
Wat ik dus wil is dat we de motor met een startknop kunnen starten.
De vraag is of dat mogelijk is?

Je zou nog eens kunnen kijken of het helpt om met de afstandbediening (ik neem aan een zg. "KeyFob") de auto een paar maal achtereen open en dicht te doen (waarmee je als alles goed is ook het alarm een paar maal activeert/desactiveert).
Het is raar, en "kan ook niet" vlgs de deskundigen, maar - althans bij de Td5 - leek het er op dat de auto soms de "KeyFob" niet meer wil herkennen waardoor de immobilizer niet wordt vrijgegeven.   Deze "KeyFob"-vervreemding treedt vooral op na langere tijd geen gebruik, maar kan ook door een slecht batterij-contactje komen.
Dit herhaald activeren/desactiveren is de normale synchronisatie-procedure na het wisselen van een batterijtje in de "KeyFob" ... wellicht is dat ook de link met een slecht contactje en/of langer niet gebruiken.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Immobilizer zonder “spider” maar de groenebix.

Berichtdoor Erik Peters » 25 Jan 2024, 11:11

Als de auto is uitgerust met EDC (en een 4e verstuiver met sensor) zou daar het probleem kunnen zitten:
https://www.landyzone.co.uk/land-rover/300tdi-edc-1997-without-a-spider-security.322126/
De code tussen alarm ecu en EDC ecu kan opnieuw ingelezen moeten worden:
Just a little extra info here... Its perfectly normal for an EDC equipped 300tdi to crank in the way the OP described.That the fobs worked to unlock the doors and the engine cranks shows that the fob/s are correctly coded to the alarm ecu. That it did not start was because it had lost the code between the alarm ecu and the EDC ecu.( In exactly the same way that used to trouble P38's - both petrol and diesel ) This code needs a reset with Testbook, Autologic or probably an older version of Rovacom. That when it also will stop running when keyed off without the plunger in the stop solenoid is also normal.The fuel quantity actuator in the fuel pump runs from no fuel to max fuel,so is fully capable starting AND stopping the engine.The normal stop solenoid was only kept as a backup.
Every time the fob learn procedure is carried out it cancels the coded link between the alarm and EDC ecu and will need to be recreated.. It is a couple of minutes work with Testbook, not done one for several years now...


Groet,

Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Immobilizer zonder “spider” maar de groenebox.

Berichtdoor Landmarcs » 25 Jan 2024, 12:44

Erik Peters schreef:Als de auto is uitgerust met EDC (en een 4e verstuiver met sensor) zou daar het probleem kunnen zitten:
https://www.landyzone.co.uk/land-rover/300tdi-edc-1997-without-a-spider-security.322126/

Mij lijkt dat als het lukt om met de EKA-code (via de linker deur) dat het niet ligt aan de communicatie met de EDC.
Maar het blijft een tricky materie, met name de electrickery van de overgang van spider naar groene box geeft nogal eens last (misschien gewoon omdat het een minder gewoon systeem is zodat er minder ervaringskennis is).

Overigens meen ik gelezen te hebben dat ook de EDC-verstuiver een zeldzaamheid is geworden.
Je zou bijna gaan denken aan het terugbouwen naar een electrickery arme 300Tdi, maar dat zou maar zo een hele klus kunnen zijn.

Groeten MarcS

OttoVink
Berichten: 425
Lid geworden op: 09 Aug 2018, 19:21

Re: Immobilizer zonder “spider” maar de groenebix.

Berichtdoor OttoVink » 25 Jan 2024, 14:54

Dat groene kastje (10AS ) kan buien krijgen. niet meer leverbaar. volgens mij heeft iedere late 300tdi met 10 AS ook een spider (die ook kuren kan krijgen).
Alles eraf slopen en er een vroegere tdi van maken stelt nix voor, alleen begrijp ik dat je centrale vergrendeling hebt. Ik denk dat je daar dan ook afscheid van moet nemen.

OttoVink
Berichten: 425
Lid geworden op: 09 Aug 2018, 19:21

Re: Immobilizer zonder “spider” maar de groenebix.

Berichtdoor OttoVink » 25 Jan 2024, 14:58

wrohling schreef:Op de eerste plaats hartelijk dank voor de reacties.
De motor is een 300Tdi.
Als je het contact aanzet brand het immobilizer lampje.
We hebben het meer malen geprobeerd met de afstandbediening en dan gaan de deuren van get slot maar de immobilizer blijft actief.
Via het linker portier slot is het wel 2 maal gelukt om de auto te starten maar ook tig keer niet.
Wat ik dus wil is dat we de motor met een startknop kunnen starten.
De vraag is of dat mogelijk is?


Dat is mogelijk


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten