DPS Pomp afstelling 2.5NA

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
piet_g
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 Jun 2012, 20:32
Locatie: Ossendrecht

DPS Pomp afstelling 2.5NA

Berichtdoor piet_g » 23 Jan 2024, 09:10

Ik heb in mijn series een 2.5NA liggen. een tijd geleden lekte deze behoorlijk diesel via een aantal rubbers van onder andere de gashendel. dus ik heb de pomp bovenkant van de pomp open gemaakt om de rubbers te kunnen vervangen. Echter nu krijg ik mijn pomp niet meer zo afgesteld dat ik echt vermogen uit de pomp krijg.

bij het uit elkaar halen heb ik er op gelet dat ik alle zaken zoals de gashendel op de bovenkant en de stationair afstelling niet veranderde. Dat was even prullen. Dit omdat de pomp voor de rest goed werkte, hij lekte alleen maar.

Echter na het in elkaar zetten heb ik van alles moeten verstellen om de motor weer stationair te laten draaien en daarnaast om de pomp met het gaspedaal zo te kunnen bedienen dat mijn laro ook echt vooruit kwam.

Ik ben gisteren nog bezig geweest en met de huidige afstelling kan ik met moeite op 70 kmh komen. voor de revisie ging hij 90+ (nooit harder gegaan), plus was hij sneller op tempo.

Wat heb ik gedaan tot nu toe: (zie plaatje)
- stationair instelling (nummer 5) aangepast.
- gekeken of ik de koppeling (nummer 1) tussen het gaspedaal en de gashendel korter kon maken, maar die staat al op zijn minimaalste instelling
- de gaskabel van het gaspedaal naar de pomp zo strak mogenlijk gezet met het gaspedaal in zijn hoogste stand
- omdat ik merkte dat de het gaspadaal het eerste stuk niks deed, heb ik eindschroef (nummer 4) op maximaal uigedraaid nu. dit verbeterde de vrije slag van het gaspedaal wel een heel stuk, maar nog niet totaal.

waar ben ik niet aan geweest:
- de afstelling bij nummer 3.

Ik als ik het gaspedaal helemaal in druk, dan zie ik nu dat de gashendel helemaal open gaat (dus tegen het eindschroefje aan).

20231211_221448_aangepast.jpg


Omdat ik geen super ervaring heb met injectiepompen en ik ook geen lekkere handleiding van de DPS pomp kon vinden een paar vragen:
- klopt het dat de gashendel meer 'vrije slag' krijgt als je de instelling voor stationair (nummer 5) aanpast?
- omdat ik nog wat vermogen mis, zou het helpen om de schoef bij nummer 3 nog wat te verstellen?

Of wat kan ik nog meer doen?
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

OttoVink
Berichten: 425
Lid geworden op: 09 Aug 2018, 19:21

Re: DPS Pomp afstelling 2.5NA

Berichtdoor OttoVink » 23 Jan 2024, 13:44

In mijn 2,5NA tijd haalde m'n 110 redelijk makkelijk 120 km. mijn ervaring is dat je een inspuitpomp beter naar een specialist kunt brengen.

OttoVink
Berichten: 425
Lid geworden op: 09 Aug 2018, 19:21

Re: DPS Pomp afstelling 2.5NA

Berichtdoor OttoVink » 23 Jan 2024, 13:45

En ook meteen de verstuivers

pascal110
Berichten: 406
Lid geworden op: 20 Jun 2019, 22:44

Re: DPS Pomp afstelling 2.5NA

Berichtdoor pascal110 » 24 Jan 2024, 07:48

beetje gekke vragen die je stelt, als je niet weet waar je mee bezig bent kun je er beter van af blijven, sorry dat ik het zo zeg,
maar ook daarom ga ik je geen antwoordt geven. wel
een inspuitpomp. maakt niet uit welke. is eigenlijk een motor in de / op de motor.
als iemand je zegt vervang je toch gewoon je drijfstang lagers, simpel toch , zo te doen.
en dus daarom geef ik otto gelijk.

Gebruikersavatar
piet_g
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 Jun 2012, 20:32
Locatie: Ossendrecht

Re: DPS Pomp afstelling 2.5NA

Berichtdoor piet_g » 24 Jan 2024, 08:50

OttoVink schreef:In mijn 2,5NA tijd haalde m'n 110 redelijk makkelijk 120 km. mijn ervaring is dat je een inspuitpomp beter naar een specialist kunt brengen.
Ik moet ook makkelijk 90 tot net iets harder kunnen halen omdat ik geen overdrive heb.

Naar een specialist brengen heb ik overwogen, maar omdat ik alleen de top cover van de pomp af moest halen en niet heel de pomp uit elkaar moest halen, heb ik het zelf gedaan. Mijn gevoel is ook dat de pomp nog goed functioneerd, alleen probeer ik even te begrijpen hoe ik mijn gashendels en dergelijke net wat beter af kan stellen en waar de nodige afstellingen voor zijn.

pascal110 schreef:beetje gekke vragen die je stelt, als je niet weet waar je mee bezig bent kun je er beter van af blijven, sorry dat ik het zo zeg,
maar ook daarom ga ik je geen antwoordt geven. wel
een inspuitpomp. maakt niet uit welke. is eigenlijk een motor in de / op de motor.
als iemand je zegt vervang je toch gewoon je drijfstang lagers, simpel toch , zo te doen.
en dus daarom geef ik otto gelijk.


Kun je mij uitleggen waarom ik gekke vragen zou stellen? ik begrijp echt dat er voor van alles specialisten zijn die dit vaker gedaan hebben en het ook vast beter kunnen, maar de andere kant is dat dit voor mij een hobbie voertuig is waar is gaanderweg meer van leer. en sommige zaken zijn makkelijk en andere wat moeilijker. dat iedere klus een risico met zich mee brengt klopt ook. maar om nu maar te roepen dat je me geen antwoord gaat geven omdat je zelf van mening bent dat ik het onderdeel weg had moeten brengen is een beetje kort door de bocht.

In mijn beleging stel ik gewoon een aantal vragen om te kijken of ik iets meer kan leren van de afstelling van mijn brandstofpomp. niks meer, niks minder. een advies om de pomp weg te brengen begrijp ik ook nog, maar roepen dat het maar gekke vragen zijn en dat je daarom maar geen antwoord gaat geven, sorrie, daarvoor stel ik geen vragen op een forum.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: DPS Pomp afstelling 2.5NA

Berichtdoor Erik Peters » 24 Jan 2024, 11:54

Tja, na zoeken op een aantal forums zijn er meer mensen die het dekseltje van de inspuitpomp hadden afgehaald, teruggeplaatst en dezelfde problemen hadden: geen vermogen, slecht of niet stationair lopen. Maar een oplossing werd niet aangedragen, anders dan de oplossing van Otto; naar een specialist en het ding laten reviseren. Je moest iets blokkeren voordat je de boel loshaalde, zo las ik ergens.
Ik heb nog wel een “exploded view” gevonden van de inspuitpomp met onderdeelnummers maar geen handleiding.

Wel gelezen dat die DPS pomp ook op bepaalde Ford tractoren heeft gezeten. En dat zelfs een Ford instructeur, die monteurs moest instrueren, het ding niet afgesteld kreeg.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: DPS Pomp afstelling 2.5NA

Berichtdoor Edward » 24 Jan 2024, 14:17

Hoewel ik een groot fan ben van zelf dingen uit elkaar halen en weer in elkaar freubelen en ook zo opgevoed ben op een boerderij is er 1 ding waar ik niet aan kom: injectiepompen. :roll:

Wij deden vroeger alles zelf aan de trekker van versnellingsbakken reviseren via hydrauliek en elektra naar differentielen afstellen en de rest. Maar brandstof injectiepompen vragen niet alleen kennis maar ook een shitload aan speciaal afstel en meet-gereedschap. Dat is ook de reden waarom je sommige versnellingsbakken beter weg kunt brengen. Dat is gewoon goedkoper.

Daarnaast is het zo dat je meestal ergens beter in wordt als je het vaker doet. Ik heb in m'n hele leven misschien 5 versnellingsbakken echt compleet gereviseerd en een 10 tussenbakken. Alleen van die tussenbakken waren er een stuk of wat dezelfde LT230's. Voor de rest is het steeds weer opnieuw leren en stomme fouten maken.

Een pomp terug monteren is vaak al lastig zat omdat een deel van de afstelling in de stand vd pomp of de poelie vd pomp zit. Bij mijn Fendt trekker ben ik daar ook een dag mee aan het vechten geweest.

Pascal brengt het wat bruut, maar het punt staat: Injectiepompen zijn een stuk lastiger dan ze lijken en goed de druk en veerspanningen meten is ingewikkeld in de doorsnee schuur..... Zelf open maken is gewoon geen goed idee.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
piet_g
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 Jun 2012, 20:32
Locatie: Ossendrecht

Re: DPS Pomp afstelling 2.5NA

Berichtdoor piet_g » 24 Jan 2024, 14:27

het brute was idd even wat me triggerde.. maar dat was ook wel de reden waarom ik de pomp niet verder uit elkaar wilde hebben dan alleen die top cover er af, omdat het zeker daarna zeer snel zeer specialisties aan het worden is. Ik had hiervoer vooral mensen gesproken die aangaven dat het die cover niet heel veel kwaad kon en makkelijk te doen was (wel prullen, maar niet onmogelijk).

punt is ook wel dat ik gewoon vermogen in mijn blok heb en dat ik mijn stationair toerental op orde heb. de laro kan zich zonder gas te geven gewoon een heuveltje optrekken zonder dat de motor loopt te janken.

het is meer dat ik mijn gas klep nog niet ver genoeg open krijg op dit moment om de motor op volle toeren te krijgen. dat is de afstelling waar ik nu naar aan het zoeken was. dus zover ik het nu kan zien is het afstellen / verstellen van de hendeltjes op de injectiepomp.

@erik, die DPS pomp heeft echt in veel merken gezeten. maar die pompen waren allemaal net iets anders dan die van land rover kwam ik achter. als het gaat om het aantal stelschoeven en openingen op de topcover.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: DPS Pomp afstelling 2.5NA

Berichtdoor Edward » 24 Jan 2024, 14:51

Een diesel heeft geen gasklep. Dat heeft alleen een benzineblok. Een diesel draait altijd op lucht overschot en alleen de hoeveelheid brandstofinspuiting wordt geregeld. Dat gaat niet met een klep, tenminste niet bij de pompen die ik ken.

Uiteraard is het wel zo dat de hevel aan de pomp de juiste slag moet kunnen maken. :lol:

Maar dat is simpel zat te testen met een touwtje aan de pomphevel en dan handmatig gas geven. Doet ie dan wel goed is alleen de afstelling van het pedaal fout.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: DPS Pomp afstelling 2.5NA

Berichtdoor Erik Peters » 24 Jan 2024, 15:58

Als, voordat je het dekseltje er af haalde, alles goed functioneerde (behalve de lekkage) dan zit het inwendig toch niet helemaal goed in elkaar.
Indien alles weer goed in elkaar zou zitten dan hoef je niks te verstellen en zou het gewoon als voorheen moeten werken.
Wat er niet goed zit weet ik niet.
Als bijlage de 'exploded view' (misschien heb je er wat aan).
Cat.26id.136.pdf
(178.8 KiB) 79 keer gedownload


Groet,

Erik.

p.s. Wel een paar keer een o-ring vervangen van de (lekkende) gashendel of stopzethendel van een Bosch inspuitpomp op een IHC 553 of IHC 844S tractor, dat is redelijk simpel te doen, maar zorg dat je geen veertjes kwijt raakt als je e.e.a. demonteert dan wel monteert.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten