DPS Pomp afstelling 2.5NA

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
pascal110

Re: DPS Pomp afstelling 2.5NA

Berichtdoor pascal110 » 25 Jan 2024, 07:44

nou sorry had ik al gezegd , ik noem het direct overkomen, waarom. maar ik ga je toch helpen hoor.
waarom, je zegt eerst ik heb hem open gehaald, ja alleen de deksel. weet uit ervaring dat bij een 2.5 met de pomp erc6761 dus de lucas cav dps 8520a060a594 het niet te doen is, en dat je iets moet borgen cq tegenhouden en zelfs de revisie bedrijven zeggen dat dit 350 euro kost moet schijnbaar iets bijzonders zijn voor die prijs.
en later wil je nog eens je gasklep, die deze niet heeft, dus betwijfel of je een motor revisie kunt uitvoeren, dit is moeilijk op afstand te beoordelen.
en ja het is hobby, je leert, ene is moeilijker als andere en je hebt een risico gelopen, nl het stangetje is verschoten, dat je tegen had moeten houden.
en zou echt niet weten hoe ik je dat hier kan uitleggen.
op school vroeger als we een pomp open haalde cq reviseerde, moest hij of dat nu een cav roterende of lijn was altijd afgesteld worden toerental-hoeveelheid die hij inspoot op de testbank. dit kun je dus niet zelf, vandaar afblijven.
maar er is er iemand in brabant, frans van popel uit duizel. verder geen gegevens.
en robert keteldijk, zal je even mail en tel nr prive zetten. weet niet of dit hier gepast is.
en hopelijk kunnen een van deze je weer die deksel goed aansluiten.

piet_g

Berichtdoor piet_g » 25 Jan 2024, 09:17

pascal110 schreef:nou sorry had ik al gezegd , ik noem het direct overkomen, waarom. maar ik ga je toch helpen hoor.
waarom, je zegt eerst ik heb hem open gehaald, ja alleen de deksel. weet uit ervaring dat bij een 2.5 met de pomp erc6761 dus de lucas cav dps 8520a060a594 het niet te doen is, en dat je iets moet borgen cq tegenhouden en zelfs de revisie bedrijven zeggen dat dit 350 euro kost moet schijnbaar iets bijzonders zijn voor die prijs.
en later wil je nog eens je gasklep, die deze niet heeft, dus betwijfel of je een motor revisie kunt uitvoeren, dit is moeilijk op afstand te beoordelen.
en ja het is hobby, je leert, ene is moeilijker als andere en je hebt een risico gelopen, nl het stangetje is verschoten, dat je tegen had moeten houden.
en zou echt niet weten hoe ik je dat hier kan uitleggen.
op school vroeger als we een pomp open haalde cq reviseerde, moest hij of dat nu een cav roterende of lijn was altijd afgesteld worden toerental-hoeveelheid die hij inspoot op de testbank. dit kun je dus niet zelf, vandaar afblijven.
maar er is er iemand in brabant, frans van popel uit duizel. verder geen gegevens.
en robert keteldijk, zal je even mail en tel nr prive zetten. weet niet of dit hier gepast is.
en hopelijk kunnen een van deze je weer die deksel goed aansluiten.

Hallo Pascal, mijn excuus ook weer terug. mijn reactie was in die zin ook niet helemaal geplaatst. Maar wel dankje voor de hulp.
Het klopt dat ik niet voor alles de juiste benamingen gebruik, heb geen automotive opleiding, maar geef dingen (voor ik weet wat ze echt heten) vaak de naam van wat ze doen. Ik begrijp heel goed dat dit niet altijd even duidelijk / handig is. Ik doe mijn best om die termen dan ook zo snel mogenlijk te leren wanneer ze voorbij komen.

De gasklep is daar nog een mooi voorbeeld van. in princiepe bedoelde ik dat mooie armpje die je bediend met je gaspedaal (nummer 3 op mijn eerste plaatje).
20231211_221448_aangepast 2.jpg

Mijn vermoeden is dat dat dingentje wat geblokkeerd moest worden, de govener veer is die boven op zit. Zie plaatje. Dat is zo een beetje het enige wat ik kon zien dat er kon verspringen bij het open halen. deze word bedient door het heveltje wat er net onder zit, aan de linker kant.
20231123_211858_angepast.jpg

Of ik een motor kan reviseren weet ik nog niet, maar heb tot nu toe er wel aan gedaan en van geleerd. versnellingsbakken enzo lukt me wel goed tot nu toe ;).

Dankje voor de namen. ik heb even contact gezocht met een van de twee om te kijken wat er gedaan kan worden.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 25 Jan 2024, 14:39

Die "gasklep" heet een gouverneur, zover gaat mijn kennis nog wel :lol: . Eeen boost pin en boost ring monteren in een bosch VE pomp van een tdi
lukt ook wel. Voor de rest blijf ik er lekker vanaf.

Enne, Pascal, limburgers zijn toch meestal niet zo direct? of ben jij een uitzondering? ;) (grapje)

Groet, Otto

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 29 Jan 2024, 07:00

was het niet zo dat een van de hendeltjes niet meer in de pal ging of zo iets. weet niet meer alles veel te lang geleden.
ben benieuwd , ik heb je de adres gegeven van diegene die het wel weten, dus tzt geef hier effe de oplossing , even mijn geheugen op frissen en kan ik het nakijken in de toekomst.
en vele zullen je dankbaar zijn.

piet_g

Berichtdoor piet_g » 06 Feb 2024, 14:04

Even een update van mijn kant. ik heb nog geen contact kunnen krijgen over de pomp. maar inmiddels heb ik de pomp wel zo af kunnen stellen dat mijn 109 weer als vanouds rijd.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

piet_g

Berichtdoor piet_g » 06 Feb 2024, 14:07

pascal110 schreef:was het niet zo dat een van de hendeltjes niet meer in de pal ging of zo iets. weet niet meer alles veel te lang geleden.
ben benieuwd , ik heb je de adres gegeven van diegene die het wel weten, dus tzt geef hier effe de oplossing , even mijn geheugen op frissen en kan ik het nakijken in de toekomst.
en vele zullen je dankbaar zijn.

klopt. het bovenste hendeltje bedient een pal die aan het einde van die lange veer zit. en die hendel word weer bediend met de hevel van de gouveneur. daar zit tie met een paar veertjes aan vast.
------

Terug naar “Techniek”