Euro 5 / euro 6

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
therudolf
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 Jan 2024, 12:53

Euro 5 / euro 6

Berichtdoor therudolf » 15 Jan 2024, 13:10

Goedemiddag,

Ik hoop op de niet al te lange termijn een Defender te kopen (pre 2016 variant). Nu vroeg ik mij af in welke emissie klasse de laatste motoren vallen (ZSD-422 (Duratorq TDCi))? Allemaal euro 5?

Ik hoor graag.

Groet,
Rudolf

p.s. Wellicht is hier al eerder over gesproken op dit forum, maar heb ik dat draadje niet kunnen vinden.

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Euro 5 / euro 6

Berichtdoor Landmarcs » 15 Jan 2024, 17:03

Volgens mij is de 2,2 "Puma" (= Duratorq) Euro 5.
Volgens wikipedia zit de grens voor 5 => 6 in september 2015.   Of er dan nog een overgangsregeling is voor een bestaand ontwerp, of dat alle daarna geleverde auto's al voor die tijd geproduceerd waren (of nog een andere maas in de wet) ?   Ik weet het niet, maar het lijkt mij verre van waarschijnlijk dat er gedurende die laatste 3 maanden nog Euro 6 auto's geleverd werden.
Wellicht is het met een van de allerlaatsten wel zo dat je in het buitenland op de inschrijf-datum als Euro 6 wordt geklasseerd.

Groeten MarcS

Ron63
Berichten: 1504
Lid geworden op: 02 Feb 2009, 18:02

Re: Euro 5 / euro 6

Berichtdoor Ron63 » 15 Jan 2024, 17:34

https://www.milieusticker.nl/ref/anwb

Als je hier het kenteken invult dan weet je wat je krijgt in Duitsland. Mijn 110 van 2006 krijgt daar een groene 4, hier een oranje 3 :roll:

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Euro 5 / euro 6

Berichtdoor Landmarcs » 15 Jan 2024, 18:01

Ron63 schreef:Als je hier het kenteken invult dan weet je wat je krijgt in Duitsland. Mijn 110 van 2006 krijgt daar een groene 4, hier een oranje 3

Mijn 2,4 "Puma" uit 2010 krijgt ook die groene 4  Umweltplakette, en een oranje 3  Crit'air-sticker (gelukkig is het verschil tussen de oranje 3 en de gele 2 klein en wordt er in Frankrijk nog maar weinig werk van de "Crit'air" gemaakt).
Belangrijk detail: De Franse Crit'air cijfers tellen af bij steeds schoner, de Duitse en de Euro-cijfers tellen omhoog.

Groeten MarcS

therudolf
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 Jan 2024, 12:53

Re: Euro 5 / euro 6

Berichtdoor therudolf » 16 Jan 2024, 13:58

Bedankt voor jullie snelle reacties.

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Euro 5 / euro 6

Berichtdoor Edward » 17 Jan 2024, 12:57

Een 2.4 is Euro 4. Een 2.2 is Euro 5. Punt

Welke plakete de auto in eender welk land krijgt doet daar niks aan af. :shock: :shock:

Wanneer een auto exact is geleverd heeft weinig met de Euronorm te maken. Mijn VW uit 2016 is Euro 5 maar had ook Euro 6 kunnen zijn als de koper die optie gekozen had. Wellicht zullen er wel data zijn waarna Euro 0,1,2,3,4 en 5 niet meer nieuw geleverd mochten worden.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Euro 5 / euro 6

Berichtdoor Landmarcs » 17 Jan 2024, 13:27

Edward schreef:Een 2.4 is Euro 4. Een 2.2 is Euro 5. Punt

Welke plakete de auto in eender welk land krijgt doet daar niks aan af.

Wanneer een auto exact is geleverd heeft weinig met de Euronorm te maken.

Klopt, maar als je bijv. in Duitsland met een groene 4 de stad nog wel in mag, en met een gele 3 niet dan kan je geluk hebben met bijv. een late Td5 (als ze die op de leverdatum die groene 4 geven).   Van een sticker alleen is een auto nooit schoner geworden, die stickers zijn sowieso een nogal ongenuanceerd middel ... de uitstoot is immers óók afhankelijk van de manier waarop het voertuig wordt gebruikt.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
dyngo
Berichten: 411
Lid geworden op: 09 Okt 2015, 12:44
Locatie: Beutenaken

Re: Euro 5 / euro 6

Berichtdoor dyngo » 17 Jan 2024, 14:55

Ik zag op kleinanzeigen een triumph spitfire aangeboden met groene 4.
Auto uit 80er jaren, motorontwerp uit de 50 jaren.
Betekent blijkbaar niet zoveel.

Het is toch alles een europese puinhoop.
Met mijn 70er RR op LPG kan ik in Duitsland overal vrij rondrijden
In Frankrijk krijg ik crit'air 1 als ik het aanvraag
Brussel mag ik niet in (maar wel als ik de auto in Belgie zou inschrijven - alleen B oldtimers toegelaten)
Antwerpen en Gent alleen als ik betaal
Italië, wie weet het ?
En dat terwijl we over een paar jaar allemaal electrisch zouden moeten rijden ..

Ron63
Berichten: 1504
Lid geworden op: 02 Feb 2009, 18:02

Re: Euro 5 / euro 6

Berichtdoor Ron63 » 17 Jan 2024, 15:30

De 130 td5 2007 die ik had heeft ook een groene 4 hier in Nederland, veroorzaakt door het omzetten naar geel kenteken.

Gegevens raken dan denk ik zoek.

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

pascal110
Berichten: 406
Lid geworden op: 20 Jun 2019, 22:44

Re: Euro 5 / euro 6

Berichtdoor pascal110 » 18 Jan 2024, 07:27

mag het niet zeggen maar als we voor de gemeente ergens in duitsland moeten werken krijgen we gewoon een euro5 stikker op de defender td5.
en vroeger plakten we ook het vignet van zwitserland op zo n nu oud deel3 plastic, en gaven het dan door in de gehele fammelie.
zal nu denk ik niet meer gaan.
maar in d werkt het schijnbaar nog zo.


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten