Lekstroom alarmsirene

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Bobcat

Lekstroom alarmsirene

Berichtdoor Bobcat » 08 Jan 2024, 08:57

Beste allen,

Auto: LR Defender 130 TD4 2,4 "Puma" 2009

Het probleem is dat de accu na twee weken zonder gebruik leeg is. Ik heb dus een lekstroom! Mijn vermoeden is dat de alarmsirene de boosdoener is en wil dat testen. Vanwege het feit dat het alarm een nogal complex en tricky gebeuren is vraag ik mij af of ik ongestraft de stekker uit de sirene kan trekken. En zo niet, hoe kan ik de alarmsirene op een andere manier uitsluiten?

Alvast dank voor jullie deskundigheid!

Groet,
Bobcat

Landmarcs

Re: Lekstroom alarmsirene

Berichtdoor Landmarcs » 08 Jan 2024, 10:17

"Bobcat", lekstroom wordt nogal eens veroorzaakt in de dynamo. Misschien is het slimmer die als een van de eersten uit te sluiten.
Verder heeft de alarm-sirene een eigen nood-accu, het zou natuurlijk in het geheel van laadsysteem+noodaccu mis kunnen gaan ... maar daarover heb ik - vlgs mijn herinnering - nog niks zinnigs/zinvols over gelezen.

In twee weken de accu leeg trekken is nogal rap ... maar het kan ook nog aan de accu liggen en/of aan het niet goed laden van de accu.

Groeten MarcS

Bobcat

Berichtdoor Bobcat » 08 Jan 2024, 12:10

Hoi Marc,

Dynamo: hoe dan? Laadt prima bij met 14,4V.
Accu: is getest en prima in orde.

Eigenlijk is de vraag: kan ik, zonder consequentie, eenvoudigweg de voedingsplug uit de sirene (met zijn interne accu) trekken? Blijft alles verder normaal functioneren zoals bv startonderbreker of is er een protocol te volgen om zo'n sirene bv te vervangen?

Zelfs met oordoppen op ben ik bang van dat ding!

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 08 Jan 2024, 12:44

In td5 is het geen probleem, ik weet is geen puma maar zou men dit hebben door ontwikkeld?

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Jan 2024, 14:42

Bobcat schreef:Dynamo: hoe dan? Laadt prima bij met 14,4V.

Eigenlijk is de vraag: kan ik, zonder consequentie, eenvoudigweg de voedingsplug uit de sirene (met zijn interne accu) trekken? Blijft alles verder normaal functioneren zoals bv startonderbreker of is er een protocol te volgen om zo'n sirene bv te vervangen?

Zelfs met oordoppen op ben ik bang van dat ding!

Ook als de dynamo als ie draait tot 14,4 V komt kan de dynamo "lekken" als ie stilstaat.

En een eenvoudig sommetje leert dat een prima accu in 14 dagen een heel eind leeggetrokken kan worden met een slechts bescheiden (lek)stroom.
Reken maar even mee: 14x24 uur is 336 uur. Neem een 100 Ah accu (wellicht is het zelfs maar 90 Ah in de Puma), houdt er rekening mee dat bij een lage stroom de accu de rekenkundige Ah's nog wat boven de nominale Ah's liggen maar dat een accu voor de auto (dwz voor het starten) al effectief "leeg" is bij meer dan enkele 10tallen procenten ontlading ... en je ziet dat een lekstroom ergens tussen de 0,1 en 0,2 Ampère al genoeg is voor problemen. Met een (gloeidraad) interieurlampje dat blijft branden zit je al in de buurt, zeker omdat klokje, alarm en radio ook al een heel kleine stroom trekken.

En dan tenslotte, de sirene-voeding. Er zit op het alarm een beveiliging tegen het manipuleren via het losnemen van een accu-klem. Deze beveiliging kan je omzeilen door de auto op contact te zetten (als het dan toch mis gaat kan je met de key-fob het alarm weer uitzetten).   Het lijkt mij dat dit ook moet helpen op het moment dat je de voedingsplug uit de sirene trekt.
Overigens werd de "Puma" in andere buitenlanden met een optioneel alarm geleverd: zo moest je in Frankrijk twee extra vinkjes zetten om het alarm dat in Nederland standaard was te krijgen.   Zoiets is mijns inziens het eenvoudigst te regelen wanneer het alarm modulair is opgebouwd (maar goed, bij LandRover weet je het nooit).

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 08 Jan 2024, 20:21

Ja, de stekker kun je er zo uit trekken. Er zat bij de mijne geen noodstroom op maar zet voor de zekerheid een paar oordoppen op want als er een accu inzit begint ie te blêren zodra de spanning wegvalt.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 08 Jan 2024, 21:10

Edward schreef:Ja, de stekker kun je er zo uit trekken. Er zat bij de mijne geen noodstroom op maar zet voor de zekerheid een paar oordoppen op want als er een accu inzit begint ie te blêren zodra de spanning wegvalt.

Dat deed hij bij mij dus niet, had overigens ook de stekker van de claxon er van af gerukt.
110-Td5 X-tech 2006

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 09 Jan 2024, 07:29

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Jan 2024, 14:36

Landmarcs schreef:
Bobcat schreef:Dynamo: hoe dan? Laadt prima bij met 14,4V.

Ook als de dynamo als ie draait tot 14,4 V komt kan de dynamo "lekken" als ie stilstaat.

En een eenvoudig sommetje leert dat een prima accu in 14 dagen een heel eind leeggetrokken kan worden met een slechts bescheiden (lek)stroom.
Reken maar even mee: 14x24 uur is 336 uur. Neem een 100 Ah accu (wellicht is het zelfs maar 90 Ah in de Puma), houdt er rekening mee dat bij een lage stroom de accu de rekenkundige Ah's nog wat boven de nominale Ah's liggen maar dat een accu voor de auto (dwz voor het starten) al effectief "leeg" is bij meer dan enkele 10tallen procenten ontlading ... en je ziet dat een lekstroom ergens tussen de 0,1 en 0,2 Ampère al genoeg is voor problemen. Met een (gloeidraad) interieurlampje dat blijft branden zit je al in de buurt, zeker omdat klokje, alarm en radio ook al een heel kleine stroom trekken.

Nog even een aanvullende overweging.

De automotive accu-laadsysteem is bepaald niet het beste voor een lood-accu (en wellicht voor geen enkele accu erg geschikt).

Je moet aardig wat uren aaneen de accu met die 14,4 V laden om de accu echt vol te krijgen. Even naar Zwitserland of Zweden (en weer terug) is zo ongeveer de tijd die het neemt om de accu naar 100% lading te brengen.
Het zou dus best kunnen dat die accu "getest en prima in orde" al begint met "niet prima 100% geladen".
Als je daarbij dan een (heel) kleine lekstroom hebt, en een beetje koude (en wellicht ook nog een overgangsweerstand in de accuklemmen, of in de massa-kabel naar het chassis) dan kan een prima accu en een prima dynamo toch niet-prima werken.

De accu van mijn 2010 "Puma" raakt ook als ie wat langer (wel een stukje langer dan die genoemde 2 weken) stil staat lading kwijt.   Ik let "continu" een beetje op, ik heb een voltmetertje in de sigaretten-aansteker-aansluiting zitten, en ik kijk vooral naar het verloop van de boordspanning tijdens het starten (en ook een beetje naar het herstel daarna) ... je leert dan vanzelf bij welke waarden de accu "beneden peil" raakt.
Ik hang 'm 's winters sowieso van tijd tot tijd aan de (druppel)lader.   Ik sta iedere keer weer verbaasd hoe lang het duurt om van schijnbaar "prima" naar een echt 100% ladingstoestand te komen.   (Om misverstanden te voorkomen: dat laatste laden gaat - zolang je niet overgaat tot een crash-laad-strategie met overspanning en dus schadelijke gasvorming - langzaam, de laatste 20% begint dat al, en boven de 90% neemt de laadstroom rap verder af.)
Overigens heb je bij winterse temperaturen ook nog eens niet genoeg aan de "standaard" 14,4V, niet voor niks hebben de betere (druppel)laders een winterstand die naar ± 15 V gaan.   Ook hieraan zie je dat de automotive laadsystemen vrijwel altijd slechts een compromis zijn ... bij een echt zomerse temperatuur is 14,4 V eigenlijk te hoog ! (Het is overigens een toevallig gelukje dat de accu in de seatbase en niet onder de motorkap staat - daar variëren de temperaturen nog een stuk meer.)

Groeten MarcS

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Jan 2024, 13:50

Nog even over het laden en ontladen ... .

Eergister hing mijn accu nog aan de (druppel)lader, de dag ervoor met het standaard-laad-programma, en eergister nog eens na-geladen op het winter-laad-programma. Wanneer precies de accu vlgs de lader vol was weet ik niet maar gisterochtend was ie vol en dus teruggeschakeld op het druppelladen.
Nu na ruim 24 uur weer zonder het "nadruppelen" staat de voltmeter nog op 12,8 V. Die klemspanning gaat natuurlijk nog wat verder zakken, sowieso vanwege de accu-chemie, en verder ook omdat alarm, radio en klokje een kleine permanente "lek" veroorzaken.
O ja, gewoon met de centrale deurvergrendeling de deuren open en dicht doen trekt ook stroom.   Deze korte (bescheiden) piekstoom is overigens een handige aanvullende testmethode om de accu-toestand te beoordelen, dwz aangenomen dat je een van buiten afleesbare voltmeter hebt en die voltmeter permanent werkt en niet op het contact geschakeld is (mijn voltmeter is dus zelf ook weer een heel kleine lekstromer).   Ik kijk dan naar hoe lang het neemt voordat de klemspanning weer terug gestabiliseerd is.  
De centrale deurvergrendeling is ook zonder voltmeter een handige accu-toestand-verklikker — het is even opletten, het werkt "akoestisch", dwz is het een korte droge klik dan is de accu goed vol, hoor je het openen en sluiten wat trager gaan dan is de accu al een stukje onder de 100%, en klinkt het "vermoeid" dan is het tijd om de accu weer op te laden (doe je dat niet dan wordt het vanzelf een vermoeide zucht ... dan komt daarna het moment dat het starten ook minder gaat).

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”