kenteken schorsen, wel rijden in het buitenland ?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
peter.s

kenteken schorsen, wel rijden in het buitenland ?

Berichtdoor peter.s » 28 Feb 2011, 19:26

hallo laristen.
komend weekend vertrek ik voor plm 7 maanden naar Italie voor werk met de Laro.
ik overweeg om kenteken te laten schorsen, om zodoende 7 maanden wegenbelasting uit te sparen
(7 x180 euri),is dus de moeite.
RDW schrijft op haar site dat je na schorsing dus niet meer op de openbare weg mag rijden, staan etc. maar dat geldt neem ik aan niet voor t buitenland. Heeft iemand hier ervaring mee.

graag uw tips en adviezen.
groet ,peter

Rikkert

Re:kenteken schorsen, wel rijden in het buitenland ?

Berichtdoor Rikkert » 28 Feb 2011, 19:49

Belangrijkste is je verzekeringspolis, die is opgemaakt op jouw kenteken en hierin staat iets over dat als je auto geschorst is hij niet verzekerd is voor een ongeval op de openbare weg, buiten- of binnenland. Theoretisch een goed idee, praktisch wellicht ook nog wel, tot je iets krijgt.
Je schijnt je auto ook te kunnen verzekeren op enkel het chassisnummer, maar het hoe en/of wat hiervan weet ik zelf niet. Voor de wet hoef jij inderdaad geen NL'se wegenbelasting te betalen voor Italiaanse wegen. Zo simpel is dat.

Thomas Td5

Berichtdoor Thomas Td5 » 28 Feb 2011, 19:51

In het buitenland is een geldige APK en verzekering verplicht. Ik dacht dat beiden meteen vervallen zodra je het kenteken laat schorsen. Dan zou je in overtreding zijn.

Marco 109

Berichtdoor Marco 109 » 28 Feb 2011, 19:58

Lijkt me logisch dat je met een auto met een geschorst Nederlands kenteken ook niet in het buitenland mag rijden.
Want ik denk dat je in het buitenland alleen met een geldig kenteken met een op de weg in Nederland toegelaten auto mag rijden.

Is meer "gevoel" dan parate kennis trouwens.

Maar ja, mijn onderschrift zegt het al "wat logisch lijkt is niet altijd waar..."
Freelander II
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)

Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!

Geniet van het leven, het duurt maar even

Heytse

Berichtdoor Heytse » 28 Feb 2011, 20:11

Onderstaande komt rechtstreeks van de rdw site;

http://www.rdw.nl/nl/particulier/auto/schorsen/Pages/Voertuigtijdelijknietgebruikenschorsen.aspx

De geldigheid van het kenteken wordt dan geschorst

Niet op de openbare weg
Als de geldigheid van het kenteken is geschorst, mag u met het voertuig geen gebruik maken van de openbare weg. Dat geldt zowel in Nederland als in het buitenland. Uw voertuig mag ook niet langs de openbare weg geparkeerd staan.

Denk dus niet dat je ermee wegkomt

Groeten,

Wouter

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 28 Feb 2011, 21:03

Mag je wel 7 maanden rijen met Nederlands kenteken in Italie, en gaat verzekering hiermee akkoord?

Ik zou niet weten hoe ze dit moeten controleren maar misschien handig om dit na te kijken.

Groet Ron

Ps en het leek mij ook niet meer dan logisch dat schorsing ook in het buitenland van toepassing is.
110-Td5 X-tech 2006

peter.s

Berichtdoor peter.s » 28 Feb 2011, 21:24

voor de verzekering mag je tot 1 jaar in t buitenland rijden, dus dat is geen probleem.
Ik heb ze ook daarover gebeld, en volgens verz. is het geen probleem omin t buitenland te rijden zonder dat je wegenbelasting betaald.
Maar geen wegenbelasting betalen is misschien niet gelijk aan schorsen..........

ik heb de link naar de rdw gelezen, dat schorsen betekent niet op de openbare weg rijden in nederland en buitenland. Maa r als ik zelf naar site van de rdw ga kom ik dat niet tegen.......
dus wie weet hier nog meer over

Heytse

Berichtdoor Heytse » 28 Feb 2011, 22:07

Hoi Peter,

Als je naar de RDW site gaat, kies je eerst particulier, dan kies je auto, kies schorsen en dan kies je voertuig tijdelijk niet gebruiken (schorsen). Staat in het derde stukje text.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Groeten,

Wouter

edit; In Nederland is het zelfs wel eens lastig als ze met een camera auto langsrijden en de geschorste auto staat op de oprit toegankelijk van de weg. Dan is het kenteken gefotografeerd en wordt bekeurd als op de openbare weg staande.
Dit zijn van die automatisch bekeurende wagens (gebruiken ze meestal om te controleren of alle auto's langs de weg zijn verzekerd).
Daar kan je natuurlijk weer bezwaar tegen aantekenen, maar dat is een heel gedoe.
Daarom wanneer ik m'n auto schors haal ik de platen er even af

Heytse

Berichtdoor Heytse » 28 Feb 2011, 22:19

Buiten het schorsen ken ik geen andere manier om onder de belasting uit te komen.
Ik heb even gezocht op www.belastingdienst.nl maar daar kon ik niet veel vinden.
Je kan altijd de belastingdienst even bellen, maar ik denk dat ik hun antwoord al weet...

RikH

Berichtdoor RikH » 28 Feb 2011, 22:29

Waarom staat dit niet in de kroeg? Heeft niks met techniek te maken dit. Als het in de kroeg stond zou ik waarschijnlijk een antwoord geven als:

"Natuurlijk kun je met een auto die in Nederland geschorst is probleemloos in het buitenland rijden. Het mag dan niet de bedoeling van de wetgever zijn maar die wet wordt niet gehandhaafd. Dus ook niet op gecontroleerd. Voor het overige, verzeker de auto gewoon. Oh ja? Ja. Dat kan. Je bent niet verzekerd als de verzekering is geschorst door bijvoorbeeld niet betalen oid. Dat heeft niks te maken met schorsen voor de RDW."

Een dergelijk antwoord had ik dus wellicht gegeven en ik had er dan misschien nog aan toe gevoegd dat ik ervaringsdeskundige ben op dit vlak. Maar nu doe ik dat niet, u kunt mijn posting derhalve als niet geschreven beschouwen. :P :P :P

Terug naar “Techniek”