kenteken schorsen, wel rijden in het buitenland ?
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:kenteken schorsen, wel rijden in het buitenland ?
maar mag je dat maximaal 1 jaar onafgebroken in het buitenland rijden van je verzekering ook met een geschorst voertuig?
gone
Re:kenteken schorsen, wel rijden in het buitenland ?
Eentje vanuit een andere hoek dan:
Opsporingsdiensten in Italië kunnen net als de Nederlandse heel snel en eenvoudig informatie uitwisselen op grond van de Schengen Uitvoer Overeenkomst, en dat 24 uur per dag via Interpol. Dit gaat (bijna) online rechtstreeks via de meldkamer. Nou wordt natuurlijk niet direct ieder kenteken internationaal nagetrokken door een politiedienst, maar je kunt er van uitgaan dat de plaatselijke agent wel wakker wordt als hij al weken een auto met een buitenlands kenteken in de buurt ziet staan of rijden. Hee..... daar gaat ie al weer! Er is dan immers een grote kans dat de plaatselijke belastingwetgeving wordt ontdoken door een Italiaan die met een buitenlandse plaat rijdt of dat de auto misschien gestolen is. Als dan volgt dat het kenteken in Nederland geschorst is, ... leg dat even uit aan een Italiaanse agent, hangt hij binnen de kortste keren in de takels....... en is de informatie gelijk vastgelegd in de computersystemen van beide landen. Mijn advies? Niet doen.
Opsporingsdiensten in Italië kunnen net als de Nederlandse heel snel en eenvoudig informatie uitwisselen op grond van de Schengen Uitvoer Overeenkomst, en dat 24 uur per dag via Interpol. Dit gaat (bijna) online rechtstreeks via de meldkamer. Nou wordt natuurlijk niet direct ieder kenteken internationaal nagetrokken door een politiedienst, maar je kunt er van uitgaan dat de plaatselijke agent wel wakker wordt als hij al weken een auto met een buitenlands kenteken in de buurt ziet staan of rijden. Hee..... daar gaat ie al weer! Er is dan immers een grote kans dat de plaatselijke belastingwetgeving wordt ontdoken door een Italiaan die met een buitenlandse plaat rijdt of dat de auto misschien gestolen is. Als dan volgt dat het kenteken in Nederland geschorst is, ... leg dat even uit aan een Italiaanse agent, hangt hij binnen de kortste keren in de takels....... en is de informatie gelijk vastgelegd in de computersystemen van beide landen. Mijn advies? Niet doen.
Re:kenteken schorsen, wel rijden in het buitenland ?
doen ze het in Nederland en in de Vlaanders dat ook buitenlandse numerplaten nagaan?
- jos.daalmans
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 05 Jun 2010, 23:36
- Locatie: Elsloo (LB)
Re:kenteken schorsen, wel rijden in het buitenland ?
Yep,
Als je hier in ons grensgebied een of twee weken met een Belgische of Duitse nummerplaat rondrijdt, heb je de douane aan de deur. Alsnog de BPM betalen en een 100% boete daar bovenop + een vermelding in het belastingwanbetalerregister o.i.d.
Medewerkers van buitenlandse bedrijven die in een auto rijden met Duits of Belgisch kenteken moeten bovendien een rittenregistratie bijhouden. Alleen de kortst mogelijke weg van de grens naar huis, met hooguit een uitwijk naar een tankstation. Een maatje van de fysiogym weet daar alles van.
Andersom letten de Belgen ook op Nederlandse kentekens. Een Nederland die in Belgié woont en een auto van de zaak heeft, moet ook een auto met Belgisch kenteken hebben. Die Belgen willen ook hun belastingcenten vangen (hoewel veel minder dan bij ons).
Overigens, de origine van deze topic, niet doen. Bij een ongeluk heb je dubbel pech. Bij een ernstig ongeluk wordt je gegarandeerd helemaal kaalgeplukt nadat je in de bak hebt gezeten(auto spaarcenten en huis weg, die centen krijgen ze wel).
Jos
Als je hier in ons grensgebied een of twee weken met een Belgische of Duitse nummerplaat rondrijdt, heb je de douane aan de deur. Alsnog de BPM betalen en een 100% boete daar bovenop + een vermelding in het belastingwanbetalerregister o.i.d.
Medewerkers van buitenlandse bedrijven die in een auto rijden met Duits of Belgisch kenteken moeten bovendien een rittenregistratie bijhouden. Alleen de kortst mogelijke weg van de grens naar huis, met hooguit een uitwijk naar een tankstation. Een maatje van de fysiogym weet daar alles van.
Andersom letten de Belgen ook op Nederlandse kentekens. Een Nederland die in Belgié woont en een auto van de zaak heeft, moet ook een auto met Belgisch kenteken hebben. Die Belgen willen ook hun belastingcenten vangen (hoewel veel minder dan bij ons).
Overigens, de origine van deze topic, niet doen. Bij een ongeluk heb je dubbel pech. Bij een ernstig ongeluk wordt je gegarandeerd helemaal kaalgeplukt nadat je in de bak hebt gezeten(auto spaarcenten en huis weg, die centen krijgen ze wel).
Jos
Dirty hands are dirty, except caused bij a Land Rover
My car has 16 Rockers, about 49 Rollers and only one Mule to drive it.
My car has 16 Rockers, about 49 Rollers and only one Mule to drive it.
Re:kenteken schorsen, wel rijden in het buitenland ?
Ik werk al meerdere jaren , voor half jaar in Italie, en nooit extra (zichtbare) controle gehad, dus daar ben ik niet bang voor.
COntact gezocht met mijn verzekering en die meldt letterlijk het volgende..........
FBTO autoverzekering
Wanneer u de autoverzekering laat doorlopen tijdens de schorsingsperiode, blijft de verzekering van kracht. Wij sluiten schade in dit geval niet uit. U bent dus wel verzekerd in alle landen die op de groene kaart vermeld staan inclusief Nederland. Echter pleegt u wel een strafbaar feit wanneer u in Nederland rijd, terwijl u geen wegenbelasting betaalt. Hiervoor kan u problemen krijgen bij een bijvoorbeeld een grens of politiecontrole en u zou veroordeeld kunnen worden. Daarnaast is het van belang dat u ingeschreven blijft staan als inwonende van Nederland.
Dus ik denk dat ik de Defender rustig kan schorsen en voordat ik naar Nederland rijdt de auto weer online aanmelden. Ik ben gewoon "woonachtig"" in Nederland,maar voor 7 maanden inItlaie gedetacheerd. wat denken jullie ervan.............
groet Peter
COntact gezocht met mijn verzekering en die meldt letterlijk het volgende..........
FBTO autoverzekering
Wanneer u de autoverzekering laat doorlopen tijdens de schorsingsperiode, blijft de verzekering van kracht. Wij sluiten schade in dit geval niet uit. U bent dus wel verzekerd in alle landen die op de groene kaart vermeld staan inclusief Nederland. Echter pleegt u wel een strafbaar feit wanneer u in Nederland rijd, terwijl u geen wegenbelasting betaalt. Hiervoor kan u problemen krijgen bij een bijvoorbeeld een grens of politiecontrole en u zou veroordeeld kunnen worden. Daarnaast is het van belang dat u ingeschreven blijft staan als inwonende van Nederland.
Dus ik denk dat ik de Defender rustig kan schorsen en voordat ik naar Nederland rijdt de auto weer online aanmelden. Ik ben gewoon "woonachtig"" in Nederland,maar voor 7 maanden inItlaie gedetacheerd. wat denken jullie ervan.............
groet Peter
Re:kenteken schorsen, wel rijden in het buitenland ?
Hiervoor kan u problemen krijgen bij een bijvoorbeeld een grens of politiecontrole en u zou veroordeeld kunnen worden.
Ik snap niet waarom je dat hier voor legt, waarom neem je zelf geen beslissing??
Dat je blijkbaar zelft twijfelt zegt mij al genoeg.
Dezelfde vraag zou zijn, goh ik wil een lager bedrag op mijn belastingformulier invullen , wat denken jullie ervan ?
Het blijft een strafbaar feit dus maak die keus zelf.En als je die boete misschien toch krijgt accepteer die dan.
En accepteer dan ook dat je voor die 1200 euro bekend staat bij de belastingdienst en nog een flinke bon krijgt.
succes met je keuze .
Ik snap niet waarom je dat hier voor legt, waarom neem je zelf geen beslissing??
Dat je blijkbaar zelft twijfelt zegt mij al genoeg.
Dezelfde vraag zou zijn, goh ik wil een lager bedrag op mijn belastingformulier invullen , wat denken jullie ervan ?
Het blijft een strafbaar feit dus maak die keus zelf.En als je die boete misschien toch krijgt accepteer die dan.
En accepteer dan ook dat je voor die 1200 euro bekend staat bij de belastingdienst en nog een flinke bon krijgt.
succes met je keuze .
Defender 110 2002
-
pascal ubags
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 03 Dec 2006, 22:42
- Contact:
Re:kenteken schorsen, wel rijden in het buitenland ?
hallo, fred heeft wel een beetje gelijk.
je wil meningen van andere, maar deze zijn niet geldig (wet) het zijn maar meningen.
ik zou het doen, 1200 is veel geld, en wegenbelasting moet je betalen als je deelneemt aan de openbareweg in nl.
in jou geval.
schrijf een brief aan de instantie, en vraag schriftelijk om uitleg, of het mag of niet, kan of niet.
dat is de eenigste manier om dingen te regelen met de belasting dienst, en ja dat kan.wel vooraf en niet achteraf.
gr pascal
je wil meningen van andere, maar deze zijn niet geldig (wet) het zijn maar meningen.
ik zou het doen, 1200 is veel geld, en wegenbelasting moet je betalen als je deelneemt aan de openbareweg in nl.
in jou geval.
schrijf een brief aan de instantie, en vraag schriftelijk om uitleg, of het mag of niet, kan of niet.
dat is de eenigste manier om dingen te regelen met de belasting dienst, en ja dat kan.wel vooraf en niet achteraf.
gr pascal
- Han de Ridder
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 04 Okt 2005, 17:33
Re:kenteken schorsen, wel rijden in het buitenland ?
Gevonden op de RDW website http://www.rdw.nl/nl/particulier/auto/schorsen/Pages/Voertuigtijdelijknietgebruikenschorsen.aspx :
Duidelijker kan niet, lijkt me. Ik snap dat je net zo lang door wilt emmeren tot je van iemand hoort dat je wél met een geschorst voertuig in het buitenland kunt rijden, omdat dat kennelijk hetgeen is wat je wilt horen. Maar als je het van officiële zijde te weten kunt komen moet je zelf weten of je dit toch wel héél grote risico wilt nemen, of niet. En officiëler dan van de RDW zelf kan volgens mij niet.
Uw voertuig tijdelijk niet gebruiken (schorsen)
Als u van plan bent om met uw voertuig langere tijd geen gebruik te maken van de openbare weg, kunt u de voertuiggebonden verplichtingen opschorten.
Dat betekent dat u (indien van toepassing) niet meer aan de APK-plicht, de motorrijtuigenbelasting en WA-verzekeringsplicht hoeft te voldoen. U kunt dit doen door uw voertuig te schorsen. De geldigheid van het kenteken wordt dan geschorst.
Schorsing aanvragen
Een schorsing kunt u online via deze website aanvragen of via het het postkantoor/TNT-postkantoor of een aantal RDW-balies. De schorsing via het postkantoor/TNT-postkantoor of RDW-balie kunt u ook door iemand anders (een gemachtigde) laten doen. Bij online schorsen is dat niet mogelijk. U moet dat zelf regelen.
De RDW registreert de schorsing in het kentekenregister. De Belastingdienst/Autoheffingen stuurt u dan geen rekening meer voor de motorrijtuigenbelasting. Bovendien bent u niet langer verplicht om uw voertuig te verzekeren en APK te laten keuren.
Niet op de openbare weg
Als de geldigheid van het kenteken is geschorst, mag u met het voertuig geen gebruik maken van de openbare weg. Dat geldt zowel in Nederland als in het buitenland. Uw voertuig mag ook niet langs de openbare weg geparkeerd staan.
Wat is openbare weg?
voetpaden, rijwielpaden, jaagpaden, dreven, molenwegen, kerkwegen en andere verkeersbanen voor beperkt gebruik;
bruggen
Meer informatie
Meer informatie over online schorsen vindt u in het artikel Schorsing online aanvragen, verlengen of opheffen.
Meer informatie over schorsen bij het postkantoor/TNT-postkantoor of RDW-balie vindt u in het artikel Schorsing aanvragen, verlengen of opheffen via postkantoor of balie.
Duidelijker kan niet, lijkt me. Ik snap dat je net zo lang door wilt emmeren tot je van iemand hoort dat je wél met een geschorst voertuig in het buitenland kunt rijden, omdat dat kennelijk hetgeen is wat je wilt horen. Maar als je het van officiële zijde te weten kunt komen moet je zelf weten of je dit toch wel héél grote risico wilt nemen, of niet. En officiëler dan van de RDW zelf kan volgens mij niet.
Waar een wil is, is een weg. En als die er ook niet is, heb je altijd nog je Land Rover.
Re:kenteken schorsen, wel rijden in het buitenland ?
Misschien een rare vraag, maar wat doet dit topic in het techniek-gedeelte :?
Re:kenteken schorsen, wel rijden in het buitenland ?
Hier even mijn verhaal zonder enige vorm van toegevoegde waarde. Doe ermee wat je wilt.
Het is onmogelijk om met een geschorst kenteken te rijden. Want de schorsing vervalt zodra je er mee gaat rijden. Het ergste wat er kan gebeuren is dat de belastingdienst nog even een schatting doet van wat je had moeten betalen en dat inclusief een boete aan je doorberekend.
Wat je verzekeringsmaatschappij doet bij schade heb ik geen kijk op. Maar als ze een reden hebben om niet te betalen dan grijpen ze die aan!
Hoe ze er achter komen dat je in het buitenland gebruik maakt van de openbare weg? Ik denk dat tol betalen met je creditcard al voldoende is aangezien ze daar ook je kenteken fotograferen! maar dat is slechts speculatie!
Artikel 68 Wegenverkeerswet 1994
1.De schorsing eindigt:
a. door opheffing als bedoeld in artikel 69,
b. door verloop van een jaar nadat de schorsing is verleend,
c. door het verval van de tenaamstelling in het kentekenregister, of
d. zodra met het voertuig gebruik van de weg wordt gemaakt.
En dan hier het volledige artikel.
Hoofdstuk IV. Kentekens en kentekenbewijzen
§ 6. Schorsing
Artikel 67
1.
Indien met een voertuig geen gebruik van de weg wordt gemaakt, schorst de Dienst Wegverkeer op aanvraag van de eigenaar of houder van dat voertuig, tegen betaling, op de door de Dienst Wegverkeer vastgestelde wijze, van het daarvoor door deze dienst vastgestelde tarief, de geldigheid van het kentekenbewijs.
2.
De hoogte van het in het eerste lid bedoelde tarief kan voor verschillende groepen voertuigen dan wel eigenaren of houders van voertuigen verschillend worden vastgesteld. Voor aanvragen die worden ingediend binnen een jaar na de aanvraag van een schorsing welke ingevolge artikel 68, eerste lid, onderdelen a en d, is geëindigd, kan het tarief hoger worden vastgesteld dan het tarief voor laatstgenoemde aanvraag.
3.
De aanvraag van een schorsing dient te geschieden overeenkomstig bij algemene maatregel van bestuur vastgestelde regels.
4.
Bij ministeriële regeling worden nadere regels vastgesteld omtrent het krachtens het derde lid bepaalde.
5.
De Dienst Wegverkeer plaatst bij het verlenen van de schorsing overeenkomstig bij algemene maatregel van bestuur vastgestelde regels op het kentekenbewijs een aantekening waaruit blijkt dat schorsing is verleend.
6.
Bij ministeriële regeling worden nadere regels vastgesteld omtrent de aantekening van schorsing, bedoeld in het vijfde lid.
Artikel 68
1.
De schorsing eindigt:
a. door opheffing als bedoeld in artikel 69,
b. door verloop van een jaar nadat de schorsing is verleend,
c. door het verval van de tenaamstelling in het kentekenregister, of
d. zodra met het voertuig gebruik van de weg wordt gemaakt.
2.
Bij algemene maatregel van bestuur kan onder daarbij te stellen voorwaarden worden bepaald dat in bepaalde uitzonderingsgevallen tijdelijk kan worden afgeweken van het eerste lid, aanhef en onderdeel d .
Artikel 69
1.
De schorsing wordt op aanvraag van de eigenaar of houder door de Dienst Wegverkeer opgeheven.
2.
De aanvraag van opheffing van de schorsing dient te geschieden overeenkomstig bij algemene maatregel van bestuur vastgestelde regels.
3.
Bij ministeriële regeling worden nadere regels vastgesteld omtrent het krachtens het tweede lid bepaalde.
Artikel 70
1.
Bij de aanvraag van opheffing van de schorsing alsmede na het eindigen van de schorsing op grond van artikel 68, eerste lid, aanhef en onderdeel b of d, dient degene aan wie de schorsing is verleend, een nieuw kentekenbewijs of een of meer bij algemene maatregel van bestuur aan te wijzen delen daarvan aan te vragen.
2.
De aanvraag dient te geschieden overeenkomstig bij algemene maatregel van bestuur vastgestelde regels tegen betaling, op de door de Dienst Wegverkeer vastgestelde wijze, van het daarvoor door deze dienst vastgestelde tarief.
Dan nu mijn persoonlijke mening!
Ik vind het niet normaal om op een forum zoals dit advies te vragen over hoe de mazen van de wet te kunnen vinden! Het verbaast mij dan ook dat dit draadje nog niet geblokt is!
Als je niet wilt betalen, doe het dan gewoon niet maar breng niet anderen ook op, in mijn ogen, slechte ideeën!
Ik ga er van uit dat je oud genoeg bent om wijs te zijn. En dat alles wel overwogen is.
Groet
Berry
Het is onmogelijk om met een geschorst kenteken te rijden. Want de schorsing vervalt zodra je er mee gaat rijden. Het ergste wat er kan gebeuren is dat de belastingdienst nog even een schatting doet van wat je had moeten betalen en dat inclusief een boete aan je doorberekend.
Wat je verzekeringsmaatschappij doet bij schade heb ik geen kijk op. Maar als ze een reden hebben om niet te betalen dan grijpen ze die aan!
Hoe ze er achter komen dat je in het buitenland gebruik maakt van de openbare weg? Ik denk dat tol betalen met je creditcard al voldoende is aangezien ze daar ook je kenteken fotograferen! maar dat is slechts speculatie!
Artikel 68 Wegenverkeerswet 1994
1.De schorsing eindigt:
a. door opheffing als bedoeld in artikel 69,
b. door verloop van een jaar nadat de schorsing is verleend,
c. door het verval van de tenaamstelling in het kentekenregister, of
d. zodra met het voertuig gebruik van de weg wordt gemaakt.
En dan hier het volledige artikel.
Hoofdstuk IV. Kentekens en kentekenbewijzen
§ 6. Schorsing
Artikel 67
1.
Indien met een voertuig geen gebruik van de weg wordt gemaakt, schorst de Dienst Wegverkeer op aanvraag van de eigenaar of houder van dat voertuig, tegen betaling, op de door de Dienst Wegverkeer vastgestelde wijze, van het daarvoor door deze dienst vastgestelde tarief, de geldigheid van het kentekenbewijs.
2.
De hoogte van het in het eerste lid bedoelde tarief kan voor verschillende groepen voertuigen dan wel eigenaren of houders van voertuigen verschillend worden vastgesteld. Voor aanvragen die worden ingediend binnen een jaar na de aanvraag van een schorsing welke ingevolge artikel 68, eerste lid, onderdelen a en d, is geëindigd, kan het tarief hoger worden vastgesteld dan het tarief voor laatstgenoemde aanvraag.
3.
De aanvraag van een schorsing dient te geschieden overeenkomstig bij algemene maatregel van bestuur vastgestelde regels.
4.
Bij ministeriële regeling worden nadere regels vastgesteld omtrent het krachtens het derde lid bepaalde.
5.
De Dienst Wegverkeer plaatst bij het verlenen van de schorsing overeenkomstig bij algemene maatregel van bestuur vastgestelde regels op het kentekenbewijs een aantekening waaruit blijkt dat schorsing is verleend.
6.
Bij ministeriële regeling worden nadere regels vastgesteld omtrent de aantekening van schorsing, bedoeld in het vijfde lid.
Artikel 68
1.
De schorsing eindigt:
a. door opheffing als bedoeld in artikel 69,
b. door verloop van een jaar nadat de schorsing is verleend,
c. door het verval van de tenaamstelling in het kentekenregister, of
d. zodra met het voertuig gebruik van de weg wordt gemaakt.
2.
Bij algemene maatregel van bestuur kan onder daarbij te stellen voorwaarden worden bepaald dat in bepaalde uitzonderingsgevallen tijdelijk kan worden afgeweken van het eerste lid, aanhef en onderdeel d .
Artikel 69
1.
De schorsing wordt op aanvraag van de eigenaar of houder door de Dienst Wegverkeer opgeheven.
2.
De aanvraag van opheffing van de schorsing dient te geschieden overeenkomstig bij algemene maatregel van bestuur vastgestelde regels.
3.
Bij ministeriële regeling worden nadere regels vastgesteld omtrent het krachtens het tweede lid bepaalde.
Artikel 70
1.
Bij de aanvraag van opheffing van de schorsing alsmede na het eindigen van de schorsing op grond van artikel 68, eerste lid, aanhef en onderdeel b of d, dient degene aan wie de schorsing is verleend, een nieuw kentekenbewijs of een of meer bij algemene maatregel van bestuur aan te wijzen delen daarvan aan te vragen.
2.
De aanvraag dient te geschieden overeenkomstig bij algemene maatregel van bestuur vastgestelde regels tegen betaling, op de door de Dienst Wegverkeer vastgestelde wijze, van het daarvoor door deze dienst vastgestelde tarief.
Dan nu mijn persoonlijke mening!
Ik vind het niet normaal om op een forum zoals dit advies te vragen over hoe de mazen van de wet te kunnen vinden! Het verbaast mij dan ook dat dit draadje nog niet geblokt is!
Als je niet wilt betalen, doe het dan gewoon niet maar breng niet anderen ook op, in mijn ogen, slechte ideeën!
Ik ga er van uit dat je oud genoeg bent om wijs te zijn. En dat alles wel overwogen is.
Groet
Berry
Berry.
Series 2A, 88, 1971 genaamd Lucifer Perkins Prima 2.0 TD.
www.scheepshuisje.nl
Series 2A, 88, 1971 genaamd Lucifer Perkins Prima 2.0 TD.
www.scheepshuisje.nl
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten