kenteken schorsen, wel rijden in het buitenland ?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Rob Dekker, TC

Re:kenteken schorsen, wel rijden in het buitenland ?

Berichtdoor Rob Dekker, TC » 04 Mar 2011, 18:55

peter.s schrijft:
hee rob,
ik denk dat hou situatie anders is, jij woont op madeira. Rij je dan met een NL of wat is het Spaans of Portugees kenteken.

Madeira is Portugees, dus op een Portugees kenteken.
Rob Dekker, "Licence to chill".
www.camperlife.waarbenjij.nu

- OneTen HCPU Td6 Automaat + Camper-unit (1984)
- Freelander 1.8i (2000)
- BMW R80GS (1992)
- Honda Deauville (2005)

Han de Ridder

Berichtdoor Han de Ridder » 04 Mar 2011, 20:36

Je betaalt geen wegen- of motorrijtuigenbelasting meer, maar houderschapsbelasting. Je moet dus belasting betalen omdat je houder van een kentekenbewijs van enig voertuig bent. Het bezit van een auto wordt belast, niet het gebruik. Met het wel of niet rijden over Nederlandse wegen heeft die belasting niets meer van doen.

Ik zou er niet aan beginnen, je auto schorsen en er dan toch mee gaan rijden in het buitenland. Als je bij een ongeluk betrokken raakt krijg je denk ik een ongelooflijke bak ellende over je heen. Zie het als een verzekering, die hoop je nooit nodig te hebben, maar die betaal je toch ook?
Waar een wil is, is een weg. En als die er ook niet is, heb je altijd nog je Land Rover.

forbert

Berichtdoor forbert » 04 Mar 2011, 20:46

Niet over lullen, gewoon doen.

De houderschapsverachter
Groets, Forbert
1993 H+ST 90- 200Tdi

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 04 Mar 2011, 20:53

Staat een geschorste auto eigenlijk nog op naam?

Ooit wel eens een auto gedaan toen ging er volgens mij door deel 2 (overschrijfbewijs) een grote streep.

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 04 Mar 2011, 20:56

@forbert:
dat is dus weer zo'n advies zonder nadenken....

je adviseert iemand zonder toelichting een aktie uit te voeren (schorsen en rijden in dit geval) waaraan grote financiele of anderszins nadelige gevolgen kunnen kleven.....

zeg dan niets.
gone

forbert

Berichtdoor forbert » 05 Mar 2011, 18:02

Roger B. schrijft:
@forbert:

Wat kort door de bocht van mij, maar ik sta dr wel achter.
Als je het goed met je verzekering regeld (dat moet je natuurlijk wel doen!) kan ik het me voorstellen dat je t doet als je voor langere tijd in het buitenland zit. Je maakt immers ook geen gebruik van de nederlandse wegen.

De wegenbelasting kon ik me prima in vinden. De houderschapsbelasting vind ik weer n voorbeeld waarbij de overheid zich verlaagd tot de graaicultuur, pakken wat je pakken kan, en daar heb ik n broertje aan dood.
Groets, Forbert
1993 H+ST 90- 200Tdi

Edward

Berichtdoor Edward » 05 Mar 2011, 18:56

forbert schrijft:
Roger B. schrijft:
@forbert:

Wat kort door de bocht van mij, maar ik sta dr wel achter.
Als je het goed met je verzekering regeld (dat moet je natuurlijk wel doen!) kan ik het me voorstellen dat je t doet als je voor langere tijd in het buitenland zit. Je maakt immers ook geen gebruik van de nederlandse wegen.

De wegenbelasting kon ik me prima in vinden. De houderschapsbelasting vind ik weer n voorbeeld waarbij de overheid zich verlaagd tot de graaicultuur, pakken wat je pakken kan, en daar heb ik n broertje aan dood.

Ik geloof dat hierboven al 5 keer genoemd is dat als je geen houderschapsbelasting betaald het dus nooit goed kan zitten met de verzekering!

Het eerste wat een verzekeraar doet is onwettige activiteiten uitsluiten van verzekering. Rijden met een geschorst voertuig is onwettig. Nergens staat dat je mrb betaalt voor Nederlands wegen!

Ik kan me voorstellen dat je lak hebt aan de regels, maar waarom zou je dan wel een verzekering hebben? :blink: :blink: Die heeft dan ook geen nut als je toch hoofdelijke aansprakelijkheid wilt riskeren. :blink: :blink:

Gewoon een hele domme discussie dit!
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Ray 99 Disco

Berichtdoor Ray 99 Disco » 05 Mar 2011, 19:59

Edward schrijft:

Gewoon een hele domme discussie dit!

daarom heb ik me tot nu toe van commentaar onthouden.....

het enige wat je kan informeren is het lokaal te regelen. dus in het land van bestemming aan melden en verzekeren. dan kan je hier de boel misschien laten vervallen.
dat zou goedkoper kunnen zijn en toch legaal (lees: veiliger zonder de genoemde risico's)
(ik denk zomaar dat je behoorlijk goed Italiaans spreekt als je er daar een voor z'n donder rijdt zonder dat je auto in orde is...)

het is nl heel raar dat je hier wél moet betalen als je langdurig met een buitenlandse auto in nederland rijdt. ook met buitenlandse lease auto's in nederland wonend via bedrijf en allerlei ingewikkelde constructies worden tegenwoordig steeds moeilijker gemaakt en moet je nederlandse belastingen en bpm etc betalen.

dus waarom niet, niét betalen als jij dan langdurig weg bent??
ik kan me het idee wel voorstellen, maar schorsen is daar niet de juiste manier voor.

zoals al 1000den keren gezegd hier; gewoon bij de juiste instanties informeren.
Discovery 300tdi - bj 1999
En weer aan t sparen voor een leuke Defender.

Defender 300tdi - bj 1996
D2. TD5 - bj 2001

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 05 Mar 2011, 20:40

forbert schrijft:

wat maakt het nou uit hoe je het noemt...... vroeger heette het wegenbelasting, tegenwoordig houderschapsbelasting of motorruituigbelasting..... who cares, je betaald omdat je een motorvoertuig hebt waarmee je aan het verkeer mag deelnemen....

Ray 99 Disco schrijft:
het enige wat je kan informeren is het lokaal te regelen. dus in het land van bestemming aan melden en verzekeren. dan kan je hier de boel misschien laten vervallen.
dat zou goedkoper kunnen zijn en toch legaal (lees: veiliger zonder de genoemde risico's)

Dan zou je de auto hier moeten uitvoeren en daar invoeren, en na zeven maanden wer vice versa... ook niet echt een oplossing dus..........

het is nl heel raar dat je hier wél moet betalen als je langdurig met een buitenlandse auto in nederland rijdt. ook met buitenlandse lease auto's in nederland wonend via bedrijf en allerlei ingewikkelde constructies worden tegenwoordig steeds moeilijker gemaakt en moet je nederlandse belastingen en bpm etc betalen.

Die regelgevingen zijn er alleen maar om te voorkomen dat men om BPM en dergelijke te ontduiken in een buitenlandse auto gaat rijden, heel begrijpelijk....

het is heel simpel, als inwoner van nederland mag je in principe alleen maar in een auto met nederlands kenteken rijden. Daar zijn een paar uitzonderingen op, maar globaal gezien komt het er op neer dat privé gebruik van een buitenlandse auto (van je buitenlandse werkgever bijvoorbeeld) door de belastingdienst in NL belast zal worden. (dus gewoon bijtelling betalen alsof het een NL auto was met dus ook de waarde die de auto in NL zou hebben voor de bijtelling)

dus waarom niet, niét betalen als jij dan langdurig weg bent??

Omdat het nog steeds en Nederlandse auto is, om je als burger tegemoet te komen zodat je je de belastingkosten kunt besparen als je langere tijd de auto niet gebruikt, is er de schorsingsmogelijkheid
gone

peter.s

Berichtdoor peter.s » 09 Mar 2011, 21:12

ik heb het bij mijn verzekering na gevraagd. Ik mag onafgebroken, maximaal 1 jaar in het buitenland met mijn Defender rondrijden. Daarna vervalt de Nederlandse verzekering of moet omgezet worden o.i.d. . Ik ben steeds voor 6 a 7 maanden weg, dus verzekerings technisch is het allemaal in orde.
Belasting / Schorsings technisch wordt ik tegenstrijdig geadviseerd.
Dus heb de Def nog niet geschorst, maar denk wel dat ik het ga doen. Betaal hier in Italie nu bijna 10 euri p dag aan tolwegen............

Terug naar “Techniek”