Sinds een paar dagen start mij Defender TD5 wat lastig bij een half warme motor.
Bij een volledig koude start verloopt alles perfect, en ook bij een volledig warme motor is er ook geen enkel probleem. Echter, bij een motor die halfwarm is (af te lezen aan de temperatuurmeter op het dashboard), moet ik de startmotor wel 5 tot 10 seconden laten draaien voordat de motor aanslaat.
Mijn NanoCom laat geen melding zien anders dan de gebruikelijke airco meldingen (ik heb geen airco).
Ik heb geen andere motorproblemen...hij rijdt als een zonnetje.
Iemand een hint?
Moeilijk starten bij half warme motor. (TD5)
-
Steven-over-land
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 28 Nov 2022, 20:50
Re: Moeilijk starten bij half warme motor. (TD5)
Ik vermoed je accu, bij een half koude motor heeft hij niet genoeg tijd gehad om bij te laden.
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Moeilijk starten bij half warme motor. (TD5)
koenNL schreef:Ik vermoed je accu, bij een half koude motor heeft hij niet genoeg tijd gehad om bij te laden.
Een eenvoudige methode om deze hypothese te beproeven is de acculader van stal te halen. Start de koude motor, laat 'm iets meer dan halfwarm draaien, hang de accu aan de lader, en wacht tot de motor tot halfwarm is afgekoeld.
Start ie dan wel makkelijk dan is het waarschijnlijk een accu-kwestie.
Groeten MarcS
PS Ipv die acculader kan je ook een tweede, goed geladen, accu (die eventueel in een ander auto zit) + goede hulpstartkabels gebruiken.
-
Steven-over-land
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 28 Nov 2022, 20:50
Re: Moeilijk starten bij half warme motor. (TD5)
Dank voor het meedenken maar de accu is het niet.
Ik moet nog wat toevoegen aan mijn uitleg. De half warme motor ontstaat na het afkoelen van warm naar half warm. De accu is dan juist goed opgeladen.
(En als de accu niet goed zou zijn dan zou ik dat merken aan het toerental van de startmotor....maar die draait als de beste rond.)
Ik moet nog wat toevoegen aan mijn uitleg. De half warme motor ontstaat na het afkoelen van warm naar half warm. De accu is dan juist goed opgeladen.
(En als de accu niet goed zou zijn dan zou ik dat merken aan het toerental van de startmotor....maar die draait als de beste rond.)
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Moeilijk starten bij half warme motor. (TD5)
Steven-over-land schreef:Dank voor het meedenken maar de accu is het niet.
Ik moet nog wat toevoegen aan mijn uitleg. De half warme motor ontstaat na het afkoelen van warm naar half warm. De accu is dan juist goed opgeladen.
(En als de accu niet goed zou zijn dan zou ik dat merken aan het toerental van de startmotor....maar die draait als de beste rond.)
Het kan ook de brandstofdrukregelaar zijn, die wil wel gaan lekken (je ruikt dan eventueel een lichte diesel-lucht bij een warme motor).
Door dit lekken komt er iets lucht in het brandstof-circuit. Waarom dan niet bij koude motor? Mogelijk omdat je dan iets langer moet voorgloeien en in de tussentijd de elektrische brandstofpomp het circuit weer op druk heeft.
Een aardige test is dan bij een half-warme motor langer wachten (bijv tweemaal voorgloeien) voordat je start.
Groeten MarcS
PS Een ander klein luchtlekje elders in het brandstof-circuit kan ook, het hoeft de brandstofdrukregelaar niet te zijn.
Re: Moeilijk starten bij half warme motor. (TD5)
aantal feitjes td5.
als je een slechte accu begint te krijgen is het eerste wat gebeurt , bij starten tik,tik tik tik, startmotor krijgt niet genoeg spanning, dit gebeurt al bij 11,5 zoiets.
voorgloeien doet bijna niemand bij een 300 en td5, kan me voorstellen bij meer als -20 ja.
idd drukregelaar boven de startmotor lekt wel eens. wil niet zeggen dat het hier zo is.
ik zou bij de volgende x starten na afkoelen eerst eens alvorens te starten , de ontvluchtingen procedure erop los laten, en dan starten, dan weet je zeker dat je ergens lucht of een lek hebt. wat heb je los gehaald???
ik vermoed eerste td5 motoren, lek in kop. drukregelaar, brandstoffilter. dat het eerste.
bij 2e td5 motor is het verstandig om bij vervanging van drukregelaar ook die leiding te doen horizontaal naar de kop.
in je druk sijsteem hoef je het niet te zoeken want dan zie je het meteen.
alleen weet even niet brandplaatjes verstuiver of dat invloed heeft op starten, ieder geval controle of olie niet hoger wordt cq diesel bij olie.
ben benieuwd wat het was.
als je een slechte accu begint te krijgen is het eerste wat gebeurt , bij starten tik,tik tik tik, startmotor krijgt niet genoeg spanning, dit gebeurt al bij 11,5 zoiets.
voorgloeien doet bijna niemand bij een 300 en td5, kan me voorstellen bij meer als -20 ja.
idd drukregelaar boven de startmotor lekt wel eens. wil niet zeggen dat het hier zo is.
ik zou bij de volgende x starten na afkoelen eerst eens alvorens te starten , de ontvluchtingen procedure erop los laten, en dan starten, dan weet je zeker dat je ergens lucht of een lek hebt. wat heb je los gehaald???
ik vermoed eerste td5 motoren, lek in kop. drukregelaar, brandstoffilter. dat het eerste.
bij 2e td5 motor is het verstandig om bij vervanging van drukregelaar ook die leiding te doen horizontaal naar de kop.
in je druk sijsteem hoef je het niet te zoeken want dan zie je het meteen.
alleen weet even niet brandplaatjes verstuiver of dat invloed heeft op starten, ieder geval controle of olie niet hoger wordt cq diesel bij olie.
ben benieuwd wat het was.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten