Poef en lawaai.

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gerard4t

Poef en lawaai.

Berichtdoor Gerard4t » 15 Dec 2023, 10:46

Ik was afgelopen woensdag onderweg toen bij flink gas geven om in te voegen er plotseling een plof klonk en meteen veel meer geluid hoorbaar was dan gebruikelijk. Even later bleek de motor minder goed te trekken bij gaspedaal indrukken en zag ik ook vettigheid op de voorruit.
Deducerend, reducerend redenerend en meer van dergelijke denkfratsen leverden een paar mogelijke diagnoses op. Ik ben nou zo benieuwd wat er bij mijn medeforumleden ideeën opkomen bij het lezen van dit onderwerp.
Later meer..... :mrgreen:

Joep Weijers

Re: Poef en lawaai.

Berichtdoor Joep Weijers » 15 Dec 2023, 10:48

Turbo kaput?

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Dec 2023, 14:27

Joep Weijers schreef:Turbo kaput?

"t Kan natuurlijk ook slechts een losgeschoten slang aan de turbo zijn.
Het hoeft niet direct het ergste te zijn (ik denk ook "graag" eerst aan het ergste).
De vettigheid geeft natuurlijk te denken, maar die vettigheid kan "normaal" zijn.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 15 Dec 2023, 17:52

Kan ook een slang zijn van de interkoeler naar het inlaatspruitstuk. Het schijnt dat er in zo'n interkoeler wel eens wat motorolie verzamelt wordt en dat zal er nu wel uitgeblazen zijn.
De interkoeler kan ook defect zijn. Na verloop van tijd wordt het aluminium 'gaar', de lamellen verdwijnen en het begint wat uit te zakken. Mogelijk knapt er een kanaaltje.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 15 Dec 2023, 19:43

Dank jullie allemaal voor de inbreng, iedereen zat wel in de goede richting.
Het bleek gelukkig alleen maar een losgeschoten slang aan de turbo te zijn, de suggestie van Marc was midden in de roos.
Hoe dat los kan schieten? Naar mijn weten is die slangklem nooit los geweest.
De gebogen buis van kunststof waar de slang op zit heeft een aardig dikke ribbel aan de buitenkant, dat lijkt voldoende om te voorkomen dat de slang er af schiet.
De verbinding zit op een punt waar de slang omhoog komt vanuit een bocht. Nu is er bij het losschieten wat olie vrijgekomen, ik vermoed dat deze olie zich in de bocht verzamelt kan hebben en bij het losschieten van de slang met de plof mee naar buiten kwam. Als de turbo flink olie zou lekken, dan zou ik verwachten dat het oliepeil daalt, dat doet het niet. Beetje olie daar normaal?

Edward

Berichtdoor Edward » 15 Dec 2023, 20:20

Turboslangen worden veel te lang genegeerd. Die verslijten ook gewoon. Soms uit zich dat in delamineren waardoor de slang dubbel klapt aan de afzuigkant. Aan de drukkant werken ze zich onder de slangklem vandaan doordat ze "moe" worden. De slang wand wordt dan te soepel doordat de lagen niet meer goed gelamineerd zijn.

Gewoon nieuwe turboslangen en doorgaan. Of 5x een nieuwe klem erop oid en wachten tot ze scheuren of weer loskomen. Dat is natuurlijk meer de Land Rover manier. :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”