Slot achterdeur Defender 110 HT bedrijfswagen gammel

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gerard4t

Slot achterdeur Defender 110 HT bedrijfswagen gammel

Berichtdoor Gerard4t » 15 Dec 2023, 10:42

Het slot op de achterdeur werkt niet helemaal goed. Ik heb de indruk dat het veertje dat in een nokje moet vallen niet meer werkt. Je kan de deur wel op slot draaien, soms werkt dat, maar niet altijd, wat er naar mijn mening op wijst dat nar het op slot draaien en weer terugdraaien van de sleutel om deze er uit te kunne halen, het mechaniek weer vrolijk mee terugdraait. Een nieuw slot zal wel te krijgen zijn, maar dat zal niet dezelfde sleutel hebben. Iemand ervaring met repareren van het slot, anders dan vervangen?

Joep Weijers

Re: Slot achterdeur Defender 110 HT bedrijfswagen gammel

Berichtdoor Joep Weijers » 15 Dec 2023, 10:54

De slotcylinder is eruit te halen en over te zetten in de nieuwe. Ook is het slot eventueel open te maken om van binnen schoon te maken of de veertjes te controleren. Kwestie van wat klinknageltjes uitboren en weer in elkaar zetten met popnagels.

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 15 Dec 2023, 13:42

Joep Weijers schreef:De slotcylinder is eruit te halen en over te zetten in de nieuwe. Ook is het slot eventueel open te maken om van binnen schoon te maken of de veertjes te controleren. Kwestie van wat klinknageltjes uitboren en weer in elkaar zetten met popnagels.

Mooi! Ik ga het slot dan maar eens demonteren. Ik heb wel een drukke tijd, alle inboedel inpakken voor opslag bij de verhuizer, caravan kopen, huidige woning overdragen, tijdelijk in de caravan wonen en dan tijdelijk in Denemarken in een vakantiewoning.
Komt altijd van alles bij, deze week het poef en lawaaigeval met de auto, ook nog een slot repareren, zou ja, zo is het wel veilige op straat. :lol:

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Dec 2023, 13:45

Gerard4t schreef:Het slot op de achterdeur werkt niet helemaal goed. Ik heb de indruk dat het veertje dat in een nokje moet vallen niet meer werkt. Je kan de deur wel op slot draaien, soms werkt dat, maar niet altijd, wat er naar mijn mening op wijst dat nar het op slot draaien en weer terugdraaien van de sleutel om deze er uit te kunne halen, het mechaniek weer vrolijk mee terugdraait. Een nieuw slot zal wel te krijgen zijn, maar dat zal niet dezelfde sleutel hebben. Iemand ervaring met repareren van het slot, anders dan vervangen?

Je kan (soms) het haperende slot nog blijven gebruiken, alleen dan met een omgekeerde sleutel-beweging.
Bij het terugdraaien neemt de sleutel het mechaniek mee .... grappig genoeg was mijn ervaring dat eerst in de open-richting draaien er voor zorgt dat bij het terugdraaien (naar de centrale positie) het slotmechaniek naar "op slot" wordt meegenomen, en voor open dus precies andersom.
Ik heb hiermee geruime tijd kunnen leven, je went eraan ... de afloop was onverwacht, toen de auto op z'n gepoetste kant landde.
Een eenvoudige reparatie veranderde in één klap in het de hele auto vervangen.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 15 Dec 2023, 17:45

Destijds heb ik bij de 300 Tdi gewoon het slot vervangen voor een nieuwe en het slotcilindertje over gezet. Het komt dus vaker voor.
Ik vermoed dat er een veertje gebroken is in het slot en het is maar de vraag of je makkelijk aan zo'n veertje kunt komen.
En vermoedelijk kun je, voordat je de sleutel terug draait even de deurhendel omhoog trekken en zo het weer van slot gaan bij terugdraaien van de sleutel 'blokkeren'. Bij mijn 300 Tdi kan ik de achterdeur niet met de sleutel van slot draaien als ik even met de hendel heb geprobeerd of de deur op slot zit (of je moet bijna de sleutel afbreken).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 17 Dec 2023, 17:27

Vanmiddag maar eens aan de slag gegaan. Slot uit de deur gehaald, bleek erg eenvoudig, 4 boutjes losmaken, grappig bedacht om vanuit de buitenkant met twee boutjes op een strip naar binnen te komen, daar de moeren op, en nog een strip met twee moeren, waar dan van binnenuit twee boutjes in gaan.
Klinknagels uitgeboord, slot is dan in twee delen. Behalve een afgebroken veertje zaten er ook nog twee gemummificeerde wespen in, deze zijn op weg voor crematie in de restafvalverbrandingsoven.
Het veertje stelt niet veel voor, het maakt ruim en slag in de rondte. Het was niet echt lastig na te maken van verenstaal dat ik in voorraad heb, ooit een assortiment gekocht bij Conrad.
Vervolgens alles weer gemonteerd en het werkt weer. Ik had geen popnagels met verzonken kop, maar met bolkop popnagels gaat het ook, ik heb de koppen met wat overtuigingskracht alsnog in de verzonken gaten gemept om zo weinig hoogteverschil te bereiken. Morgen maar monteren.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Dec 2023, 16:25

Nog even een afgeleide overpeinzing.
Het achterdeurslot gaat dus wel vaker stuk.   Hoe vaak weet ik niet, ik had bij mijn Td5 ruim binnen de 10 jaar al een slot dat (vrijwel zeker) een "Gerard4t-veertje" nodig had.   Gerard4t en Erik zijn dan twee andere voorbeelden, en ik meen dat ik wel vaker over het achterdeurslot-probleem las.
Mijn huidige "Puma" heeft nog geen kuren*, maar mijn "Puma" heeft een centrale deurvergrendeling (en dus ook ontgrendeling), een overdreven luxe, maar deze luxe kwam samen met de elektrische ramen en ook dat is luxe, maar mijns inziens handige luxe.   Het kan natuurlijk gewoon de willekeur zijn die de LandRover-eigenaar maar al te goed kent, het zou ook zo kunnen zijn dat de "Puma" sloten beter zijn ... maar het kan ook heel goed komen door de bediening via de electromagnetische actuator ipv die met de sleutel.   Overigens is - en was het al sinds nieuw - het achterdeurslot vaak wat "traag" qua respons op de electromagnetische actuator: bij koud weer wil het slot niet op eerste aanmaning goed vrijgegeven worden.

*  Mijn slot heeft/had overigens een andere "onhebbelijkheid":  Je hoefde er maar naar te kijken en het gevorkte armpje (hoe heet zoiets) springt naar de op-slot-stand.   Nadat ik wat siliconen-spray in het slotbinnenwerk spoot - voor mechaniekjes als sloten werkt siliconenspray vaak goed als schoonmaak+minimale smeer-mix - was het gevorkte armpje weer wat gezeglijker ... ik denk dat het door wat vervuiling en/of wat taai vet niet goed naar zijn "open" eindstand draaide.

Groeten MarcS

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 23 Dec 2023, 19:53

Bij het achterdeurslot van mijn rode gevaar 110 is het veertje4t gebroken op een plek waar het ook iets afgesleten was, er zat door de wrijving over het slothuis een plat kantje aan. Het slot is gevoelig voor vuilophoping, de achterkant van een 110 is een echte vuilvanger, maar daarmee vertel ik waarschijnlijk niets nieuws. De oorzaak zak de hoogwaardige aerodynamica zijn :lol: . Verder zat er wat vet in het slot dat wat ingedroogd leek. ik heb de plaatsen waar wrijving plaatsvindt met mooi soepel (kogellager)vet van SKF ingesmeerd. Het makkelijk terugspringend vorkje ken ik ook, gelukkig kan het met de bedieningshendel weer goed gezet worden.
Overigens vind ik het uit de stijl uitstekende deel waar dat vorkje over valt een onding. Het zou beter zijn als er voor een slot gekozen zou zijn dat in of achter die stijl valt, zodanig dat er niets uitsteekt als de deur open is.
Toch maar eens een groepje mensen bij elkaar brengen om een beperkte productielijn voor Defenders op te zetten, kunnen we ze zelf naar wens maken, roestvrij bijvoorbeeld en met keuze uit o.a. snoeihout gestookte houtgasgenerator volgend het Guust Flater principe. (hier een draadje uit een forum waar ook een filmpje te zien is van een schaalmodel dat nog werkt ook:https://www.laroyale-modelisme.net/t24287-voiture-de-gaston-et-vaporisation-instantanee

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Dec 2023, 20:19

Gerard4t schreef:....
Overigens vind ik het uit de stijl uitstekende deel waar dat vorkje over valt een onding. Het zou beter zijn als er voor een slot gekozen zou zijn dat in of achter die stijl valt, zodanig dat er niets uitsteekt als de deur open is.   ....

Vooruitlopend op (en/of in afwachting van) een Guust Flater oplossing heb ik als "verzachting" om het "onding" voor de doorlopende wielkast een plaat populieren multiplex staan met daarachter (en dus bovenop de wielkast) een opberg-ruimte.
Die multiplex-plaat maakt dat het "onding" minder hinderlijk uitsteekt (een gevalletje "alles is relatief").

De ingedroogde vet-resten vreesde ik ook al, vandaar de siliconen-spray: ik hoop dat deze spray een zeker oplossend vermogen heeft.
Voor het wat duurzamer smeren van het slot-mechaniek is wellicht een PTFE-spray (dus met teflon- of PFAS-achtige bestanddelen) een oplossing.   Dergelijke spray wordt ook wel gebruikt om bijv terreinfietsen te smeren omdat het minder aanhankelijk is.

De bijzondere aerodynamiek en dus de modder- en stof-afzettingen op de achterdeur komen mij bekend voor, meer dan mij lief is !   Goede spatlappen achter helpen in ieder geval iets.   Ik heb de mijne iets hoger en iets meer naar het midden opgehangen, dat lijkt iets beter te werken (je rijdt ze zo ook iets minder gauw stuk).

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”