Welke motor olie series 2 '58 benzine

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Sleuteltgraag

Welke motor olie series 2 '58 benzine

Berichtdoor Sleuteltgraag » 14 Dec 2023, 09:12

Hallo allen, ondertussen zo ver gevorderd met de restauratie van mijn series 2 dat ik op korte termijn toe ben aan het vullen van alle oliën.
Dus: motor, versnellingsbak, tussenbak, voor en achter differentiëlen, naven etc.
Heeft iemand een goed overzicht welke oliën te gebruiken.
En koelsysteem, is daar hedendaagse groene of rode koelvloeistof voor te gebruiken?
Of moet ik op zoek naar glycol en zelf mengen :shock:

Hoor graag jullie reacties.
Vr.gr. Ron

Joep Weijers

Re: Welke motor olie series 2 '58 benzine

Berichtdoor Joep Weijers » 14 Dec 2023, 09:59

Hoi Ron,

In de kennisbank van de LRCH is daar een uitgebreid stuk over geschreven: http://site.lrch.nl/kennisbank/welke-olie-en-vetten. De opmaak is niet helemaal ok meer, maar de inhoud wel.

Sleuteltgraag

Berichtdoor Sleuteltgraag » 14 Dec 2023, 10:27

Hallo Joep, dat hele verhaal had ik al gevonden en zag op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer. Dus hoop ik op een duidelijke tabel met welke olie in welk deel van de aandrijving. Maar als ik het zo lees dan 15W40 voor de motor, SAE 80/90 in de versnellingsbak en in de diff's en de aandrijfasbollen. Heb je nog advies betreffende koelvloeistof.
Gr. Ron

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 14 Dec 2023, 13:01

Sleuteltgraag schreef:Hallo Joep, dat hele verhaal had ik al gevonden en zag op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer. Dus hoop ik op een duidelijke tabel met welke olie in welk deel van de aandrijving. Maar als ik het zo lees dan 15W40 voor de motor, SAE 80/90 in de versnellingsbak en in de diff's en de aandrijfasbollen. Heb je nog advies betreffende koelvloeistof.
Gr. Ron

Motor inderdaad 15W40 (mineraal of halfsynthetisch), 80W90 GL4 transmissieolie (mineraal of halfsynthetisch) en dezelfde olie kan ook in de assen en fusee's. Al zou je daarvoor ook een 80W90 GL5 olie kunnen gebruiken. Ik gebruik een GL5 olie in mijn differentieel(s) omdat mijn Defenders een Salisbury achteras hebben (hypoid overbrenging), maar een Series 2 heeft dacht ik Rover assen.
Koelvloeistof kun je gewoon een moderne silicaat vrije G12 koelvloeistof gebruiken (en die kan zo maar 10 jaar blijven zitten). Dat gebruik ik ook voor de oude trekkers (uit de 50-er jaren) alhier.
De naven worden van zelf gesmeerd met de olie uit de as, maar bij montage de lagers goed invetten! het duurt even voordat de olie uit de as de lagers bereikt.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Dec 2023, 13:19

Sleuteltgraag schreef:.... advies betreffende koelvloeistof.

Naar mijn idee is er niks tegen de betere of beste koelvloeistoffen.
Een goed long-life koelmiddel doet zijn koelende werk net als iedere andere koelmiddel-mix (en gaat veelal tot een lagere temperatuur), en zoals de naam al zegt "long-life" heeft een langere levensduur (en wat niet in de naam zit: is minder eroderend voor het motor-binnenwerk).

Groeten MarcS

PS Gewoon water heeft de beste warmte-capaciteit, maar ook z'n kookpunt bij 100º (bij zeeniveau luchtdruk). De koelmiddel-mixen hebben een lagere warmte-capaciteit, maar ook een (licht) verhoogd kookpunt.

dyngo

Berichtdoor dyngo » 14 Dec 2023, 18:05

In al mijn autos gaat 15W40 olie van enige kwaliteit.
Zou net zo goed 20W50 kunnen zijn, maakt weinig verschil.
In bakken en diffs 80W90 GL4.
In de LT77, automaat en servo stuur gaat Dextron 2D
Koelwater gewoon de standaard blauwe tot -25 of -37.

Mijn autos zijn series 1 1952, een viertal 70er Range Rovers met3,9 en 4,6 V8, triumph spitfire en herald 4 en 6 cylinders met overdrive (Fairy en Laycock).
Vandaar GL4, de 60er jaren diffs van Triumph hebben liever geen GL5 ivm koperen shims of zo, voor Landrover is GL4 ruim voldoende.
Standaard koelwater is ruim voldoende, en goedkoop.
Moderne autos heb ik niet.
Zo blijft het een beetje overzichtelijk.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Dec 2023, 18:56

dyngo schreef:....
Koelwater gewoon de standaard blauwe tot -25 of -37.
...
Standaard koelwater is ruim voldoende, en goedkoop.

Tja, het kan niet vaak genoeg gezegd worden: de kleur van de koelvloeistof zegt weinig tot niks.
De kleur is wat de fabrikant er aan toevoegt (hetzij op eigen gezag, dan wel op wens van de tussenhandelaar).

En qua goedkoop: Kijk eens wat de G12+ bij de Action kost, daar zou ik geen goedkopere en mindere voor gaan zoeken.

Groeten MarcS

dyngo

Berichtdoor dyngo » 14 Dec 2023, 21:12

Staat nix op.
'bevat 1,2 ethaandiol'
-36 tot + 130
MPM dutch oil company ..

Heb wel gehoord dat het mengen van verschillende soorten niet altijd goed uitpakt.
Heb dit al jaren van dichtstbijzijnde olie automateriaal handel.
Maar als jij denkt dat die G12 van Action handiger is ..
Als er maar wat in zit toch ..

Edward

Berichtdoor Edward » 14 Dec 2023, 21:35

dyngo schreef:S

Bij een Serie is dat het enige relevante. Mensen mogen graag moeilijk doen over de simpelste dingen. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Dec 2023, 21:50

dyngo schreef:Staat nix op.
'bevat 1,2 ethaandiol'
-36 tot + 130
MPM dutch oil company ..

Heb wel gehoord dat het mengen van verschillende soorten niet altijd goed uitpakt.
Heb dit al jaren van dichtstbijzijnde olie automateriaal handel.
Maar als jij denkt dat die G12 van Action handiger is ..

Tja ... wellicht helpt deze blog.
Let dan wel op: hoewel de blogschrijver om te beginnen aangeeft dat de kleur niks zegt, noemt ie verderop de meest gebruikelijke kleuren.

In ieder geval lijkt mij de conclusie dat je G12 of G12+ het best als standaard/basis kan nemen.
Is ook makkelijk, steeds op de roze en/of lila flessen naar G12 of G12+ zoeken.

Overigens hebben (bijna) alle koelmiddel-mixen vooral water + 1,2-ethaandiol als basis, de (kleine) verschillen zitten in de beschermende toevoegingen (en dus verder de kleurtjes).
Voor het Ethaan-1,2-diol (oude naam: 1,2-ethaandiol) (meestal aangeduid als ethyleenglycol, etheenglycol of kortweg glycol) kijk je bijv. hier wikipedia NL of hier wikipedia ENG

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”