Welke motor olie series 2 '58 benzine

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
dyngo

Re: Welke motor olie series 2 '58 benzine

Berichtdoor dyngo » 14 Dec 2023, 22:51

Heb het gelezen.
Mij lijkt de conclusie dat oudere autos beter NIET met G12 gevuld worden. :o
Het gaat dan om 5% van het wagenpark van voor 1997.
De recente versies (met nog wat ++) ook nog slecht voor koper
Mijn halve koelsysteem bestaat uit koper

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Dec 2023, 09:53

dyngo schreef:Mij lijkt de conclusie dat oudere autos beter NIET met G12 gevuld worden. :o
Het gaat dan om 5% van het wagenpark van voor 1997.
De recente versies (met nog wat ++) ook nog slecht voor koper
Mijn halve koelsysteem bestaat uit koper

Het staat er wat onduidelijk: G12 en G12+ zijn universeel bruikbaar, ook voor oudere auto's.
Bij de ooit voor oudere auto's ontwikkelde G11 heb je het dichtslibben en steeds slechter warmte afvoeren.

Met G12 heb je geen last van de G11 bezwaren, en bovendien krijg je tegen een geringe meerprijs een "long-life" koelmiddel.
Dus als je tzt het koelsysteem moet aftappen en schoonspoelen ... dan kan je beter op G12 overstappen*, daar ben je uiteindelijk beter en goedkoper mee uit.   Kijk ook naar de ervaringen van Erik P. met meer dan 50 jaar oude tractoren.

Het klopt dat je géén ++ die slecht samengaat met koper moet gebruiken.

Groeten MarcS

*  Gedurende die overstapperiode moet je dan wel even op de kleur letten, "gelukkig" heeft G11 maar een beperkte levensduur, de overstaptijd hoeft dus niet te lang te duren.

dyngo

Berichtdoor dyngo » 15 Dec 2023, 10:58

Heb toch het gevoel dat ze wat overdrijven met die afzetting en schoonspoelen.
Al mijn autos zij ca 50 jaar oud, sommigen met meer dan 300.000 motor kilometers (spitfire en één van mijn 3,9).
Koelvloeistof op glycol basis hoef je ook niet steeds te wisselen, ik zie ook geen aanslag, ik spoel dus ook niets.
Echte vuiligheid krijg je pas als je verkalkte radiateurs en anti lekprodukten gebruikt.
Dat G12 zal vast wel werken, maar ik zie geen voordeel boven oud vertrouwd glycol.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Dec 2023, 13:37

dyngo schreef:Dat G12 zal vast wel werken, maar ik zie geen voordeel boven oud vertrouwd glycol.

Tja G12 is ook "glycol", ten opzichte van G11 zitten er een betere / vriendelijker toevoegingen is.
Bij beide is "Glycol" de basis, beide zijn dus "oud vertrouwd".

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 15 Dec 2023, 18:17

Tja, die 60 jaar oude trekkers hebben een gietijzeren motorblok en natte cilinders. Dat is altijd één bonk roest in de waterkanalen. Vroeger werd er namelijk gewoon (sloot)water gebruikt en eventueel wat antivries. En er zit een aftapkraantje onderaan de radiateur, dus liet men alles ook wel leeg lopen als er vorst verwacht werd en de volgende dag voor gebruik vullen met (warm) water.
De trekkers van 45 jaar oud hebben hetzelfde (gietijzeren motorblok en natte cilinders), maar vooraan zitten aluminium waterkanalen, en die rotten nog wel eens weg 'van binnen uit'. Dat is dan met die 'blauwe' of 'groene' koelvloeistof.
De huidige koelvloeistof (G12) werkt prima, amper nog lekke waterpompen en het aluminium van de waterkanalen blijft in takt en veel minder roestvorming.
Al die trekkers hebben nog een 'ouderwetse' koperen radiateur.

Groet,

Erik.

p.s. In mijn 300 Tdi zit sinds 2008 ook G12 koelvloeistof (rose/rood). Toen moest de motor eruit om de brandschade te repareren.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

dyngo

Berichtdoor dyngo » 15 Dec 2023, 21:18

De Range Rover V8 is een volledig alu blok.
Radiateurs zijn van koper.
Heb nooit problemen met de blauwe/groene koelvloeistof ook niet na 100.000en km.
Als er geen probleem is, ben ik niet gelijk geneigd te wisselen.

Idem bij de gietijzeren 4 en 6 cylinder blokken van Triumph (met koperen radiateur).
Nooit waterpomp problemen.
Wissel koelvloeistof alleen bij motoruitbouw.
Nog nooit een motor doorgespoeld.

Zou niet weten wat G12 beter kan dan 'perfekt'.
Net als met E10 benzine, is het goedkoopste, en al die vreselijke verhalen erover heb ik niet meegemaakt.
Wel dat nare spul wat je bij de benzine mengt als 'loodvervanger'.
Dat vervuilde de bougies met steeds meer vermogensverlies.
Blijkt onnodig, gaat nu niets meer in, behalve E10 (triumphs - de rest rijdt LPG)

Maar conclusie is dat G12 dus ook prima spul is.
Daarvan acte.

Terug naar “Techniek”