dyngo schreef:Plastic koplampstekkers zijn toch niet fragiel ?
Heb daar nooit problemen mee gehad.
Keramische is iets dat ik ken uit auto's 50er/begin 60er jaren, is mijns inziens niet beter.
Heb nooit een zweedse lichtschakelaar gezien.
Zelf gekozen voor ombouw naar 'zo kort en simpel mogelijk'.
Is toch niet meer dan een paar meter draad en 2 relais.
Dat ligt bij mij altijd wel ergens te slingeren.
Zekeringen dienen tot niets en veroorzaken vooral storingen, origineel hebben mijn koplampen die ook niet.
Afschakelen van de aardings hoofdschakelaar (heb ik op elke auto) schakelt de relais uit, en dus ook de koplampen.
Koplampcircuit daardoor het meest direct: Plus accu, relais, min accu. Bediening via originele kabelboom.
Relais goed beschermd vlakbij accu (bij mijn RR achter rechter knipperlicht unit).
Simpel, kost niets.
Precies, is het goed plastic dan is er niks mis mee, zo warm wordt de koplamp nu ook weer niet.
De ouderwetse porseleinen delen in oa fittingen gaan tzt (ook) stuk zo is de ervaring.
De "juiste" warmtevaste kunststoffen gaan gewoonlijk langer mee.
Het klopt dat dat "Zweedse Lichtversterker" kabelboompje beslist geen rocket-science is.
Als je het allemaal hebt liggen, en als je van het gefröbel houdt, maak je het zelf.
Het mooie is dat het kant en klaar direct past, alsof het ervoor gemaakt is.
Zou je het zelf willen maken dat neem je het best de maten van de echte "Zweedse" over.
En ... vanwege de directe aftakking op de dynamo (dus ook ongezekerd op de hoofd +12 aan de accu) win ik het stukje smeltzekering-draad dat de "echte" oude heeft zo gek nog niet.
Groeten MarcS