Onderdeel DA 1722 Series 3 109 Stawag uit 79

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Flaterix

Onderdeel DA 1722 Series 3 109 Stawag uit 79

Berichtdoor Flaterix » 19 Nov 2023, 14:06

Series 3 109 Stawag uit 79

Tegen onderzijde van mijn sideframe (muc 2588) zit een strip gemaakt waar het rubber (333233?) in geklemt zit. Dacht eerst dat deze strip onderdeel was van sideframe, ook omdat deze strip op de onderdelen tekening nergens te vinden is. Maar na wat ontroesten kwam ik er achter dat de strip met popnagels of puntlas aan sideframe zit.

Ik overweeg om deze strip bij alle 4 deuren te verwijderen. Deze is erg slecht en ik vermoed dat ik het sideframe dan beter kan ontroesten en conserveren met owatrol. Vraag is dan of ik nieuwe strips plaats die dan weer vuil en vocht kunnen verzamelen.

Vragen: Waarom staan deze strips niet op de onderdelen tekeningen? Is er een periode geweest dat LR deze plaatste en waarom? Kan ik de rubbers ook op een andere minder vuil en vochtverzamelende manier bevestigen, wellicht zoals het in andere auto's is gedaan ? Na lang zoeken kwam ik een strip tegen die hier op lijkt met onderdelennummer DA 1722. Is dit inderdaad deze strip? Nog andere gedachtes bij dit hele relaas?

Ps, het is om meerdere redenen voor mij geen optie op dit moment om het hele sideframe te vervangen. Die is behalve de dorpel meer dan ok.
Bijlagen
IMG_20231115_145046.jpg
IMG_20231115_145103.jpg
IMG_20231115_145137.jpg

Erik Peters

Re: Onderdeel DA 1722 Series 3 109 Stawag uit 79

Berichtdoor Erik Peters » 19 Nov 2023, 19:31

Flaterix schreef:Ik overweeg om deze strip bij alle 4 deuren te verwijderen. Deze is erg slecht en ik vermoed dat ik het sideframe dan beter kan ontroesten en conserveren met owatrol. Vraag is dan of ik nieuwe strips plaats die dan weer vuil en vocht kunnen verzamelen.
Zou ik wel doen, die strips beschermen het afdichtingsrubber tegen beschadiging bij in en uitstappen.
Flaterix schreef:Vragen: Waarom staan deze strips niet op de onderdelen tekeningen? Is er een periode geweest dat LR deze plaatste en waarom? Kan ik de rubbers ook op een andere minder vuil en vochtverzamelende manier bevestigen, wellicht zoals het in andere auto's is gedaan ? Na lang zoeken kwam ik een strip tegen die hier op lijkt met onderdelennummer DA 1722. Is dit inderdaad deze strip?
Die strips zijn gepuntlast en horen derhalve bij het gehele sideframe. DA1722 zijn (voor zover ik kon zien op de site van Paddock Spares) gemaakt van rvs en vervangen de originele gepuntlaste strips. Gewoon tegelijk met het afdichtingsrubber (MWC6130) monteren met popnagels (denk ik zo) en eventueel wat kit tussen dorpel en lijst/strip.
Bij de latere 110's en Defenders zit het afdichtingsrubber onderaan de deur bevestigd in plaats van aan de dorpel.

Groet,

Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

dyngo

Re: Onderdeel DA 1722 Series 3 109 Stawag uit 79

Berichtdoor dyngo » 19 Nov 2023, 21:05

Ziet hetzelfde uit als bij vroege RRs, is ook dezelfde tijd.
Bedoeling was de auto uit te kunnen spoelen met water, vloer is ook bolvormig.
Bij latere RR vervangen door rubbers op opstaande rand; uitspoelen gaat dan niet meer.
Bij RR roesten die dingen eigenlijk alleen aan de onderkant en zijn ook onderdeel van drempel reparatie stukken.

Terug naar “Techniek”