Oproep eigenaren Defender 110 met hefdak ivm RDW keuring

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Oproep eigenaren Defender 110 met hefdak ivm RDW keuring

Berichtdoor Landmarcs » 17 Nov 2023, 13:46

Edward schreef:Persoonlijk snap ik het nut van een 110 camper niet. Alleen als belastingontwijking heeft het ding toepassing en dat is mij de ongelooflijke lelijkheid van al die daken niet eens waard. Erger kun je een 110 niet verkloten dan met die dikke daken op nog dikke ophooglijsten. :shock:

Ik heb de precieze MRB-tarieven niet nagezocht ... maar vraag me af hoe zicht particulier-grijs zich verhoudt met het campertarief (dat vroeger of later naar 50% zal gaan, althans zo lijkt het).
Ten opzichte van het personen-auto-tarief kan ik me het financieel belang nog voorstellen.

Qua lelijk: Niet iedere ombouw is even lelijk, bij sommige versies zie ik net als Edward een "ongelooflijke lelijkheid".

En dan die 1m30: Zolang de regels zeggen zonder nadere aanwijzingen (anders dan de lengte en breedte) "1m30 binnenhoogte", en er is 1m30 binnenhoogte dan is mijns inziens de de eis 1m30 vaste-(zij)wand-hoogte een nieuwe en foute interpretatie.   Je moet er zin in hebben om de strijd aan te gaan ... een lastige strijd.   Het is - als je die strijd wilt aangaan - denkelijk ook verstandig om het verschil tussen een "harde" en "softe" zijwand mee te nemen in het betoog: bij de SoftTop maakt men dit verschil nl niet.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 17 Nov 2023, 18:13

Landmarcs schreef:.... het campertarief (dat vroeger of later naar 50% zal gaan, althans zo lijkt het).

Ja, nu nog een voorstel, maar dat kan zo veranderen (er moet geld binnenkomen).
Ook de mrb-vrijstelling voor oldtimers (nu nog 40 jaar of ouder) geldt dan alleen nog maar voor voertuigen van vóór 1988 (mijn VW bus is uit 1990 dus dat blijft dan gewoon mrb betalen en af en toe schorsen).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Nov 2023, 18:35

Erik Peters schreef:
Landmarcs schreef:.... het campertarief (dat vroeger of later naar 50% zal gaan, althans zo lijkt het).

Ja, nu nog een voorstel, maar dat kan zo veranderen (er moet geld binnenkomen).
Ook de mrb-vrijstelling voor oldtimers (nu nog 40 jaar of ouder) geldt dan alleen nog maar voor voertuigen van vóór 1988 (mijn VW bus is uit 1990 dus dat blijft dan gewoon mrb betalen en af en toe schorsen).

Tja ... ze blijven alsmaar dubben over de kilometer-heffing.
Een eenvoudige kilometerheffing is de eenvoudigste oplossing; een slimme lobby van veelrijders saboteert deze oplossing.

Rijd je met een auto - nieuw of oud, of OldTimer of camper - dan betaal je per kilometer ... da's gewoonweg het eerlijkste.

De OldTimer vrijstelling en het camper-tarief waren ooit bedoeld om de onredelijk hoge belasting bij het geringe gebruik van zulke voertuigen te compenseren.   Inmiddels rijden er hele volksstammen met campers of OldTimers jaarrond vele kilometers, het is geen misbruik want het mag, het is tegelijk een nooit bedoeld effect.

Groeten MarcS

dyngo

Berichtdoor dyngo » 17 Nov 2023, 20:58

Klinkt logisch, die km heffing.
Maar op één of andere manier moet je dat ook heffen.
En dat is bij oude autos niet zo eenvoudig.
Km standen zijn al een farce (in 5 minuten draai ik mijn RR op elke gewenste stand).
Als ik zou willen reed ik met één kenteken vier verschillende RR's.
Sluitende identificatie volstrekt onmogelijk.
Nu ben ik er van overtuigd dat (behalve ik en enkele idioten) nauwelijks iemand veel km maakt met +40 autos.
Ik zie er in ieder geval zelden één op de autobaan.
Dure hobby voor Volt ea om daar hun energie in te steken.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Nov 2023, 21:56

dyngo schreef:Klinkt logisch, die km heffing.
Maar op één of andere manier moet je dat ook heffen.
En dat is bij oude autos niet zo eenvoudig.

Zo moeilijk is dat niet.  
We hebben (bijna) allemaal een mobieltje, met een vergelijkbare techniek kan je een volgsysteem maken.
Voor iedere rijder is er de keuze: een kastje met SIM-kaart met uitleesbare track, of een SIM-kaart met een geanonimiseerde track.
In het eerste geval kan je je ritten nazien, administreren etc., en bij misbruik of systeemfouten de aanslag betwisten.
Kies je voor de geanonimiseerde track dan moet je het doen met de aanslag die het systeem genereert.
Auto's zonder een kastje worden gefotografeerd en krijgen bij iedere camera-passage een forfaitaire aanslag.
Op deze manier heeft iedereen een keuze.  Werkelijk anoniem en niet-navolgbaar was je (op de zeldzame uitzondering na) toch al niet.   Wellicht lukt het je zonder mobieltje lopend of fietsend even buiten beeld te blijven ... totdat je ergens contanten uit de PIN-automaat trekt.

Het mooie van een dergelijke aanpak is dat het weinig kost, wellicht niet tot ver achter de komma nauwkeurig is, maar nauwkeurig genoeg voor een eerlijke aanslag (omdat de onnauwkeurigheden willekeurig zijn en dus uitmiddelen).   Groot voordeel is dat de buitenlandse kilometers buiten de aanslag blijven.

Ik weet dat het voor sommigen onaanvaardbaar is maar wat mij betreft zou het systeem ook gekoppeld mogen worden aan "Leeuwarden".   Wie steevast te hard rijdt krijgt dan automatisch een verhoogd kilometer-tarief (mensen die steevast te hard rijden betalen nu de boetes ook al als was het een soort tolgeld).

Natuurlijk zit er (bescheiden) aandeel uitvoerings- en innings-kosten aan vast, maar ook die kan je eerlijk verdelen.   Nu is het zo dat je als veelrijder gesubsidieerd wordt door de "sukkel" die weinig rijdt.   Nu is het ook zo dat wie om welke reden ook meer auto's heeft en die auto's dus vaker als gemiddeld stil staan extra MRB betaalt (of strategisch moet gaan schorsen).   En misschien nog belangrijker: wie onder het huidige systeem een auto heeft is veelal een dief van eigen portemonnee als hij in de bus of de trein stapt: het MRB-bedrag is ie toch al kwijt, net als verzekeringen en afschrijving, alleen de werkelijk variabele kilometer-kosten tellen voor wie al een auto heeft.

Groeten MarcS

dyngo

Berichtdoor dyngo » 17 Nov 2023, 23:03

Betekent een complex systeem.
Auto en kastje moeten onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.
En dat voor autos die voor 80% (of zo) nooit of bijna nooit op de weg komen.
Ik heb bijvoorbeeld 7 autos verzekerd, rijdt eigenlijk maar drie, de rest is in aanbouw (LR1, RR), wil mijn hond niet in (spitfire), staat achter de andere autos (herald, courier). Eigenlijk alleen leuk voor de verzekeraar.
Ben benieuwd of zo'n afgedwongen volgsysteem überhaupt de privacy regels passeert.
Ach, emigreren is slechts 2 km verderop (ook daar hebben ze oldtimer uitzonderingsregels, al vanaf 30 jaar)
Of het mooie weer in France, daar betaal je helemaal niets .. (alleen verzekering als je ook echt wil rijden)
NL zoekt altijd de moeilijkste weg.
Wordt vast zo'n opgetuigde toeslagen affaire in wording.

Als het van de intelligentie van de RDW afhankt, kun je wat verwachten.
Paar jaar terug ga ik een oldtimer (spitfire) uitvoeren (nou ja, dozen onderdelen met papieren).
Uitvoer is handig, ben je van schorsen af (NL enige land waar je betaald voor niet rijden).
Moet daarvoor de oude kentekenplaten inleveren, nieuw beleid: nu ook voor blauwe platen.
Gaat niet, zitten niet in de dozen.
Dan moet U nieuwe laten maken, die wij dan vernietigen.
Heb de RDW schriftelijk om uitleg gevraagd: wij doen dat zodat er minder kentekenplaten in omloop zijn :roll:

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Nov 2023, 23:48

dyngo schreef:Betekent een complex systeem.
Auto en kastje moeten onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

Nee ... zoals ik schreef: je hebt de keuze tussen een kastje, twee typen SIM-kaart of géén kastje en dan een forfaitaire verrekening aan de hand van camera-passages (de camera's met kentekenherkenning staan er al - wordt er geen contact met een kastje gelegd dan krijgt de kentekenhouder een forfaitaire aanslag).
De kastjes hoeven dus niet onlosmakelijk met één auto verbonden te zijn.
Natuurlijk moet er de een of andere authenticatie-koppeling tussen kastje, auto en gebruiker zijn, een PIN-code, je rijbewijs, een GSM-check of iets vergelijkbaars .... anders zouden die kastjes+SIM-kaart gouden handel kunnen worden.
Wil je met je hele auto-vloot tegelijk uit rijden gaan dan kan dat, hetzij met genoeg kastjes danwel tegen de forfaitaire verrekening.

Het kan natuurlijk allemaal heel veel ingewikkelder en duurder ... vraag het aan een paar ICT-bedrijven en ze maken het voor veel geld net zo ingewikkeld als de rest van de belasting-automatisering (die rest van de belasting-automatisering is inmiddels zo houtje-touwtje dat niemand weet hoe het werkt, en belastinghervorming op z'n best heel duur is en lang gaat duren).

Groeten MarcS

dyngo

Berichtdoor dyngo » 18 Nov 2023, 13:29

Natuurlijk.
Wordt een hoger tarief in de spits.
En een speciale korting voor mensen met kinderen en een inkomen onder een bepaalde grens.
Dan een voordeel voor electrische autos die jonger dan twee jaar zijn (speeltje voor de rijken)
Vooral niet vergeten de juiste inloggegevens voor het type auto waar je mee gaat rijden.
Bij vermeende fraude gelijk het max tarief en uithuisplaatsing van de kinderen.
Geweldig, zie het helemaal voor me.

Misschien is het franse systeem zo gek nog niet: eenvoud en eigen keuze.
Buitenlanders betalen mee op de autobaan, maar die zijn niet verplicht.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 18 Nov 2023, 17:02

dyngo schreef:Natuurlijk.
Wordt een hoger tarief in de spits.
En een speciale korting voor mensen met kinderen en een inkomen onder een bepaalde grens.
Dan een voordeel voor electrische autos die jonger dan twee jaar zijn (speeltje voor de rijken)
Vooral niet vergeten de juiste inloggegevens voor het type auto waar je mee gaat rijden.
Bij vermeende fraude gelijk het max tarief en uithuisplaatsing van de kinderen.
Geweldig, zie het helemaal voor me.

Misschien is het Franse systeem zo gek nog niet: eenvoud en eigen keuze.
Buitenlanders betalen mee op de autobaan, maar die zijn niet verplicht.

Precies ... dit soort van spookbeelden en karikaturen maken dat we misschien wel nog vele jaren moeten wachten op het rekeningrijden.

Het Franse systeem is rampzalig o.a. omdat meer en meer vrachtverkeer de wegen kiest die daar helemaal niet op berekend zijn.
Overigens net zo als de Nederlandse autowegen in de zuidelijke provincies vol zitten met vrachtauto's die de Duitse Maut en de Belgische tax ontwijken.

Rekening-rijden is beslist geen Haarlemmer-olie maar wel heel veel eerlijker als het huidige systeem waarbij je met de MRB een ongelimiteerde "concessie" koopt terwijl de concurrerende verkeersmodaliteiten vrijwel steeds op basis van afgelegde afstand werken.
Op deze manier blijft de trein en de bus op achterstand, en dus wordt er alleen maar op het OV beknibbeld ipv daar eens eerlijk in te investeren.

Groeten MarcS

dyngo

Berichtdoor dyngo » 18 Nov 2023, 17:48

Maar misschien, misschien zou je dit in EU verband moeten regelen.
Eén electronisch vignet (naar frans voorbeeld) voor de hele EU.
Elk land kan dan bepalen waar en hoeveel betaald moet worden.
Gewoon een abonnement systeem zonder die nare koppeling met persoonsregistratie.
Geen dure kastjes, geen koppeling met bekeuringen, inkomen, alles niet.
Vrijheid om er wel of niet gebruik van te maken.
Zoiets als in Frankrijk, en dan voor de hele EU.
Niet dezelfde stommiteit als de NS, die het zelf allemaal beter wist met zijn italiaanse treinen.
Gaat niet gebeuren, weet ik, wordt de zoveelste haagse puinhoop.

Terug naar “Techniek”