denvro schreef:Welke dikte populieren multiplex zouden jullie adviseren, 9mm? En wat is dan wel de meest effectieve manier als schroeven dat niet is.
Tja, ik heb vooral 18 mm gebruikt.
Enerzijds onder het motto: beter iets te stevig, kapot kan alles, bij dikker duurt 't langer (dat heeft het inmiddels ook bewezen).
Anderzijds omdat ik erop wil kunnen zitten, slapen etc en dat met luiken die met ± 60 cm overspanning en ± 30 cm breedte slechts beperkt mogen doorzakken.
Bij 18 mm is schroeven niet zo'n groot probleem mits je netjes voorboort en in kopse richting langere dikke schroeven gebruikt - dikkere schroeven hebben ook een grote kop, dus trek je de kop niet snel te diep.
Daar waar je kleine schroefjes moet gebruiken boor je beter ook voor, en hanteer je de regel "vast is vast". Trek je de schroef toch los dan kan je altijd nog een "plug" met wat houtlijm maken. Populierenmultiplex is weliswaar zacht maar ook - dankzij de houtvezel, taai-samenhangend - wil je een stukje wegsteken om een handgreep verdekt te monteren dan heb je goed scherp gereedschap nodig.
Dat populierenmultiplex zacht is wordt wel als bezwaar gezien. Na het (goed) lakken met parketlak is het in ieder geval niet meer "te" zacht. Groot voordeel van het wat zachtere populierenhout is dat het weinig eigen klank heeft, je krijgt geen last van gerammel, gepiep of geknars. Slechts een zwakke doffe lagere klank is wat resteert, geluiden die wegvallen in het klank-palet van een auto.
En dan als tenslotte: Populierenhout is licht in beide betekenissen. Licht in gewicht (en dat is een groot voordeel), en het is ook licht van kleur (en dat is mijns inziens ook een voordeel, met de kanttekening dat het dus ook gemakkelijker vlekt).
Groeten MarcS
PS Als je aan "zitplaatsen (bankje met opslag ering) aan de bijrijders kant" denkt, denk dan ook goed over de hoogte van dat bankje. Je kan slechts een ondiepe bergruimte boven de wielkasten realiseren. Het blijft schipperen - tussen Scilla en Charybdis. Te laag en alleen de kleine medemens zit zonder geknakte knieën, te hoog en alleen die kleine medemens kan zijn hoofd kwijt. Het best doe je wat praktijk-proefjes met een stapeltje planken. Ik kan je losse luiken op deze opbergruimten aanbevelen. Een los luik kan je in een willekeurige richting opzij-schuiven of opklappen, of gewoon wegnemen. Een scharnierend luik zit heel snel in de weg.