3D model Defender 110

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: 3D model Defender 110

Berichtdoor Landmarcs » 14 Nov 2023, 12:28

denvro schreef:Welke dikte populieren multiplex zouden jullie adviseren, 9mm? En wat is dan wel de meest effectieve manier als schroeven dat niet is.

Tja, ik heb vooral 18 mm gebruikt.
Enerzijds onder het motto: beter iets te stevig, kapot kan alles, bij dikker duurt 't langer (dat heeft het inmiddels ook bewezen).
Anderzijds omdat ik erop wil kunnen zitten, slapen etc en dat met luiken die met ± 60 cm overspanning en ± 30 cm breedte slechts beperkt mogen doorzakken.
Bij 18 mm is schroeven niet zo'n groot probleem mits je netjes voorboort en in kopse richting langere dikke schroeven gebruikt - dikkere schroeven hebben ook een grote kop, dus trek je de kop niet snel te diep.
Daar waar je kleine schroefjes moet gebruiken boor je beter ook voor, en hanteer je de regel "vast is vast". Trek je de schroef toch los dan kan je altijd nog een "plug" met wat houtlijm maken.   Populierenmultiplex is weliswaar zacht maar ook - dankzij de houtvezel, taai-samenhangend - wil je een stukje wegsteken om een handgreep verdekt te monteren dan heb je goed scherp gereedschap nodig.

Dat populierenmultiplex zacht is wordt wel als bezwaar gezien.   Na het (goed) lakken met parketlak is het in ieder geval niet meer "te" zacht.   Groot voordeel van het wat zachtere populierenhout is dat het weinig eigen klank heeft, je krijgt geen last van gerammel, gepiep of geknars.   Slechts een zwakke doffe lagere klank is wat resteert, geluiden die wegvallen in het klank-palet van een auto.

En dan als tenslotte: Populierenhout is licht in beide betekenissen.   Licht in gewicht (en dat is een groot voordeel), en het is ook licht van kleur (en dat is mijns inziens ook een voordeel, met de kanttekening dat het dus ook gemakkelijker vlekt).

Groeten MarcS

PS  Als je aan "zitplaatsen (bankje met opslag ering) aan de bijrijders kant" denkt, denk dan ook goed over de hoogte van dat bankje.   Je kan slechts een ondiepe bergruimte boven de wielkasten realiseren.   Het blijft schipperen - tussen Scilla en Charybdis.   Te laag en alleen de kleine medemens zit zonder geknakte knieën, te hoog en alleen die kleine medemens kan zijn hoofd kwijt. Het best doe je wat praktijk-proefjes met een stapeltje planken.   Ik kan je losse luiken op deze opbergruimten aanbevelen.   Een los luik kan je in een willekeurige richting opzij-schuiven of opklappen, of gewoon wegnemen.   Een scharnierend luik zit heel snel in de weg.

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: 3D model Defender 110

Berichtdoor Edward » 14 Nov 2023, 14:58

Dikte van de plaat hangt af van de eisen. Verkrijgbaarheid kan ook meespelen. Dikker is sterker maar ook wat zwaarder en in sommige gevallen iets minder fraai.

Waar het sterk en licht moet zijn kun je ook afgeschuinde balkjes (gewoon vuren) in de hoeken gebruiken. Die zijn ook voor een doehetzelver prima te zagen op een handcirkelzaag met een hulpstukje.

Scharnieren en ladegeleiders kun je het beste schroeven met euroschroeven (gewoon een spaanplaatschroef maar dan 5mm diameter en mooi kort) met een drupje lijm eraan. Hornbach heeft erg veel van dat soort "specialistische" bevestigingsmaterialen.

Verder niet te moeilijk denken en waar je denkt dat het nodig is een extra steuntje of balkje gebruiken. Op delen waar het zachte een probleem zou kunnen zijn kun je ook een stukje hpl lijmen. Gewoon met Bisontix, veel dhz'ers zijn daar bang van maar het stelt echt weinig voor. Wel altijd twee zijden vd plaat beplakken anders is ie sneller banaan dan je banaan kunt zeggen.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

pascal110
Berichten: 406
Lid geworden op: 20 Jun 2019, 22:44

Re: 3D model Defender 110

Berichtdoor pascal110 » 15 Nov 2023, 08:23

elektra, maak een nieuwe zekeringskast zo kort mogelijk bij de accu, sluit daar al jou nieuwe dingen aan, zodat je ooit via de tekening kunt storings zoeken .
ga je van hout maken zo dun mogelijk met in de hoekjes latjes en met hout lijm - schroeven. maak maar eens een schoendoosje en test dit .
koop je flicht dingen, probleem is, nu heb ik een ???/ die er in past , ik wil of moet dit vervangen, nu past het niet meer.
hoe meer je het gebruikt hoe anders je er over gaat denken, en denkt dat wil ik niet.
zoals.
top zwaar.
uiterlijk, op afstand een uitgeruste iets te halen auto.
gemak dient de mens.
enz enz.
maar ook leert de ervaring , van wat ik gezien heb, ieder doet het op zijn manier.

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: 3D model Defender 110

Berichtdoor Landmarcs » 15 Nov 2023, 11:39

Edward schreef:Dikte van de plaat hangt af van de eisen. Verkrijgbaarheid kan ook meespelen. Dikker is sterker maar ook wat zwaarder en in sommige gevallen iets minder fraai.

Waar het sterk en licht moet zijn kun je ook afgeschuinde balkjes (gewoon vuren) in de hoeken gebruiken. Die zijn ook voor een doehetzelver prima te zagen op een handcirkelzaag met een hulpstukje.

Wat mij betreft heeft dik (dus mijn 18 mm) vooral als nadeel dat het dik is, en dus ruimte-verspillend is.
Mede daarom denk ik erover sommige van mijn kasten te vervangen door gelijksoortige constructies maar met deels dunner plaatmateriaal.
Soms heb je aan een paar mm extra ruimte - maar dan wel over een hele lengte - toch heel wat winst.   De make-over is overigens niet door deze kleine ruimte-winst ingegeven, mijn inrichting was precies passend in mijn vorige 110, en zoals gezegd: zelfs een op papier identieke Defender is dat in de praktijk niet.   Er zijn nu dus een paar onhandigheden die in de vorige auto handig waren (maar dat is al jaren zo dus zo belangrijk is het ook weer niet).

En dan verder:  Wat mijns inziens ook heel handig is is het gebruik van kleine L-profielen. Een L-profiel dat je met de lange poot van de L tegen een paneel lijmt (met eventueel enkele schroefjes) is een prima ondersteuning voor een liggend plankje, zeker als dat plankje goed klem passend is is de draagkracht van zo'n constructie hoog.   De grote winst van zo'n L-profiel ondersteuning is dat het vrijwel geen ruimteverlies geeft.

Groeten MarcS

PS   In plaats van mooie laden en andere "dedicated" inrichting koos ik bewust voor een niet al te specifieke inrichting.  Tegelijkertijd keek ik wel goed naar de maten van o.a. plastic-stapel-dozen (in mijn geval Hema-dozen) en kartonnen sinaasappeldozen.   Ik vind het handiger de bagage "container-gewijze" modulair te verpakken.   Bij een "dedicated" inrichting loop je snel tegen de keuzen aan die je ooit handig leken.  Bovendien trek ik nu twee dozen uit de auto en zet mijn hele keuken-uitzet in de tent, of waar dan ook.
PS2  Een niet al te "glossy" inrichting heeft denkelijk als bijkomend voordeel dat je er niet teveel ongewenste aandacht mee trekt.


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten