2.2tdi defender Lage Gearing lampje

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
boot@dxc.com

2.2tdi defender Lage Gearing lampje

Berichtdoor boot@dxc.com » 11 Nov 2023, 21:32

Links onderin het display lijkt een lampje voor lage gearing te zitten. je zien allen vaag de contouren. ( afbeelding van berg en letter lo) Ik heb dit lampje echter nooit zien branden ook niet wanneer Lage Gearing is ingeschakeld. Werk dit niet goed of gaat deze nooit branden

Erik Peters

Re: 2.2tdi defender Lage Gearing lampje

Berichtdoor Erik Peters » 12 Nov 2023, 00:11

Bij mijn Td5 brand er alleen een lampje als difflock is ingeschakeld. Voor High - Low zit er geen schakelaar in de tussenbak, ook niet bij een puma 2.2 TDCi dacht ik.

Groet,

Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Nov 2023, 09:51

Erik Peters schreef:Bij mijn Td5 brand er alleen een lampje als difflock is ingeschakeld. Voor High - Low zit er geen schakelaar in de tussenbak, ook niet bij een Puma 2.2 TDCi dacht ik.

Mijn 2.4 "Puma" heft in ieder geval (ook) geen lampje.   Ik heb nooit iets gezien in die geest, maar er ook nooit naar gezocht.
Wellicht hebben ze bij LandRover ooit gedacht nog eens een verklikkerlampje voor "Low" te maken, wellicht in samenhang met een indirecte bediening, en/of was er de gedachte dat er nog eens een andere versnellingsbak/tussenbak met een "intelligente/automatische" Low zou kunnen komen.
In ieder geval is het met de traditionele tussenbak - met de directe bediening - niet nodig om een verklikkerlampje te maken.   Heb je de pook goed naar voren gedrukt (en voelde je 'm inschakelen) dan staat ie in "Low"*.   Bij een indirecte inschakeling, met bijv. een elektrische actuator, zou je kunnen hebben dat de "Low" niet of niet goed ingeschakeld is - dan heb je wat aan een verklikkerlampje.
Het "DiffLock" heeft ondanks de schijnbaar directe bediening wel een verklikkerlampje nodig omdat "DiffLock" niet altijd direct inschakelt, en het mechanisme bij het uitschakelen kan blijven hangen als er teveel spanning op de aandrijflijn staat.

*  Bovendien merk je vanzelf dat je in "Low" in de hoogste versnelling bij 60 km/u "hard" rijdt.

Groeten MarcS

boot@dxc.com

Berichtdoor boot@dxc.com » 12 Nov 2023, 23:02

Inderdaad niet echt een lampje voor lage gearing nodig om dit te weten :-) Zal wel een hidden feature zijn voor model 2017 :D (die niet meer kwam....)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Nov 2023, 09:47

boot@dxc.com schreef:Inderdaad niet echt een lampje voor lage gearing nodig om dit te weten.   Zal wel een hidden feature zijn ....

Tja, de Defender zit vol met "hidden features".
Sommige "features" zitten er al in sinds 1948, en veelal mag je hopen dat ze "hidden" blijven :ugeek:

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 16 Nov 2023, 18:28

Weet alleen dat er bij de 130 2 loze stekkers op de tussenbak aan de bedrading hingen.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 18 Nov 2023, 09:29

niet nodig, merk je vanzelf aan de snelheid.
difflock wel nodig , kun je vergeten , merk je niet, en alles wringt op asfalt en kan stuk gaan.

nb bij down hill assistent. zat op mijn handgeschakelde disco van 2001. weet hij het trouwens wel, want in hoge giering kun je dit niet inschakelen. en buiten dat er een 1-2 ipv 1-4 tandwielen in zitten, is de rest allemaal hetzelfde, ( de tussenbak dan) of schijnbaar toch niet, denk dat hij de snelheid dan via abs sensors haalt net als de cruise control samen met toerental. want als een van de twee niet meer match werkt het niet. voor de cruise control heet dit.
maar de down hill werkt wel als deze niet matchen, maar er zit geen sensor in de tussenbak, toch.

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 18 Nov 2023, 09:47

foutje hij kan-zit er wel ook bij defender. kijk maar in onderdelen boek, vanaf td5
part nr
igm500011 kost 12 euro
igm100000 kost 90 euro
de laatste zit vanaf td5 43D suffix g bij defender
bevindt zich op / in het huis waar de pook in zit. van de lt230
maar bij een defender heb ik het nog nooit gezien.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 18 Nov 2023, 11:42

Edward schreef:Weet alleen dat er bij de 130 2 loze stekkers op de tussenbak aan de bedrading hingen.

pascal110 schreef:foutje hij kan-zit er wel ook bij defender. kijk maar in onderdelen boek, vanaf td5
part nr
igm500011 kost 12 euro
igm100000 kost 90 euro
de laatste zit vanaf td5 43D suffix g bij defender
bevindt zich op / in het huis waar de pook in zit. van de lt230
maar bij een defender heb ik het nog nooit gezien.

Qua "hidden features", niet geheel "hidden" maar verder een nogal obscuur "feature" bij de Td5 en de "Puma" is de verschillende respons op het Fly-by-Wire gaspedaal respons (en bij de "Puma" ook nog eens de AntiStall/stationnair regeling).
Om de verschillende respons in High en Low te krijgen heb je natuurlijk een High-Low sensor nodig.

Bij de Td5 was dit "hidden feature" overigens een zodanig twijfelachtig genoegen dat men de werking naar het schijnt op een gegeven moment heeft omgekeerd ... wellicht was het laten vervallen van deze optie, of een respons-keuze-knopje, beter geweest.
Bij de "Puma" moet je even wennen aan het naar 900 rpm verhoogde stationair toerental bij (bijna) stilstand wanneer de tussenbak in Low staat.   De bedoeling is denkelijk een versterkt AntiStall-effect, als je een zware last trekt, of wanneer een of meer wielen echt klem staan zal het handig zijn.   Wil je heel precies manoeuvreren is het eventueel verraderlijk, zolang de auto nog rolt is het stationair 750 rpm, kom je vrijwel tot stilstand wil ie naar 900 rpm.   In High zakt het stationair toerental juist van 900 rpm naar 750 rpm bij stilstand, daar is niet veel tegen in te brengen, het is wat rustiger bij het stoplicht, je moet bij het manoeuvreren wellicht even wennen aan het extra gas dat zodra de auto begint te rollen "meehelpt".

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”