Als je bijna dagelijks in een 46 jaar oude Series 3 rijdt, dan wordt je alert op ‘andere geluiden’. Bij afremmen voor een verkeerslicht leek het net of er achter me een Petje met boombox stond te dreunen en het geluid klonk naarmate de tijd verstreek steeds harder.
Onder de auto gedoken en dacht de dader snel gevonden te hebben, de voorste kruiskoppeling vlak achter de handremtrommel had een forse zijdelingse speling, wat het lawaai leek te veroorzaken. In Gouda een nieuwe as besteld, een dag later al in huis, dat was snel, de as gemonteerd, proefrit gemaakt en helaas,probleem niet opgelost, de geluiden die achteras waren zo mogelijk nog beroerder.
Met twee as steunen onder de achteras, wielen van de grond . 4e versnelling en een beetje op handgas, onheilspellende geluiden bij het linkerachterwiel en de velg met band slingerde duidelijk zichtbaar. Achterwiel gedemonteerd en van de spacerring waren drie van de vijf moeren waren losgelopen en wiel slingerde zichtbaar. Daar schrok ik wel van. Lossen Moeren aangehaalden en achterwiel gemonteerd, probleem opgelost.
De meest voor de hand liggende oplossing lijkt mij om de de moeren met Locktite te borgen zodat ze niet meer los kunnen lopen. Heeft iemand dit wel eens meegemaakt en hoe heb je dit probleem het opgelost is,
Losse moeren Spoorverbreder
Losse moeren Spoorverbreder
'Beauty is in the eye of the beholder'
1977 Land Rover ex MoD 109 Series 3 pick-up truck 2,25 Petrol.
2005 Volvo XC90V8
2005 Volvo XC90V8
Re: Losse moeren Spoorverbreder
Ja, klinkt als een kruiskoppeling die stuk is.
Ik reed dus gewoon door met de RR van Groningen richting zuiden, zien we dan wel.
Ergens op de snelweg richting Venray een klap;
Gestopt, één achterwiel was vertrokken en heeft mijn trailer bij het stoppen van achter aangereden.
Dat was kortsluiting in de trailerverlichting ...
De vier wielen elk met 4 wielbouten vast gezet, remschijf had één platte kant.
Je moet de vijf moeren ALTIJD natrekken na een 20 km of zo rijden.
Ze hebben de neiging zich ongelijk vast te zetten, en soms komen er dan moeren los.
Zet je alles regelmatig vast met een momentsleutel is er zelden een afwijking.
Maar wie doet dat ..
Ik reed dus gewoon door met de RR van Groningen richting zuiden, zien we dan wel.
Ergens op de snelweg richting Venray een klap;
Gestopt, één achterwiel was vertrokken en heeft mijn trailer bij het stoppen van achter aangereden.
Dat was kortsluiting in de trailerverlichting ...
De vier wielen elk met 4 wielbouten vast gezet, remschijf had één platte kant.
Je moet de vijf moeren ALTIJD natrekken na een 20 km of zo rijden.
Ze hebben de neiging zich ongelijk vast te zetten, en soms komen er dan moeren los.
Zet je alles regelmatig vast met een momentsleutel is er zelden een afwijking.
Maar wie doet dat ..
en het stomme is het gebeurt 99% rechts. hou kan dat nou. nou meestal heeft de monteur de bouten niet of vergeten na te draaien, cq vast te draaien.
dat is nu ook de rede als men een centrale moer heeft dat rechts - linkse draad zit.
dat is nu ook de rede als men een centrale moer heeft dat rechts - linkse draad zit.
Zag laats bij een lokale bandenboer dat het bij stalen velgen niet meer nodig is om de moeren om en om en liefst tegenover elkaar aan te te draaien. Nee, gewoon velg erop en de bout in één keer vol gas met de slagsleutel vast en dan naar de volgende.
Momentsleutel? Doe niet zo 1900
Zelfs bij alu hoor je om en om aan te trekken in stappen. Tis geen cilinderkop maar het zo benaderen is eigenlijk wel beter dan gewoon vastjanken en hopen dat het blijft zitten.
Momentsleutel? Doe niet zo 1900
Zelfs bij alu hoor je om en om aan te trekken in stappen. Tis geen cilinderkop maar het zo benaderen is eigenlijk wel beter dan gewoon vastjanken en hopen dat het blijft zitten.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Edward schreef:Zag laats bij een lokale bandenboer dat het bij stalen velgen niet meer nodig is om de moeren om en om en liefst tegenover elkaar aan te te draaien. Nee, gewoon velg erop en de bout in één keer vol gas met de slagsleutel vast en dan naar de volgende.
Momentsleutel? Doe niet zo 1900![]()
![]()
Tja, ik doe het nog op de "1815" methode.
Ik draai de moeren netjes volgens de paardesprong-volgorde eerst handvast, daarna echt vast en trek ze uiteindelijk na met een niet te hoog moment. Daarna loop ik na een paar dagen/na de eerste paar ritten de moeren nog eens na en zet de ouderwetse moment-sleutel nog iets verder. Wat dan zo nu en dan opvalt is dat er zelfs na al deze voorzorgen toch zo nu en dan één moer is die wat meer kan "hebben". D'r is niks tegen om de momentsleutel na een wielen-wissel even in de auto te laten liggen, het is zelfs een goede reminder.
Deze bewerkelijke methode heeft mijn voorkeur omdat ik graag heb dat ik - mocht ik ooit een lekke band hebben - de moeren zonder al te veel geweld weer los kan krijgen. Natuurlijk krijg je de moeren altijd wel los, met een verlengstuk op de standaard moersleutel, en vooral met een of meer onaangename knallen ... ik heb liever dat het gewoon geciviliseerd gaat, en dat tegelijkertijd de wielen de rest van de tijd gewoon blijven zitten.
Groeten MarcS
Mijn bandenboer in Margraten doet het zonder vragen netjes kruislinks met de momentsleutel.
Die zijn geweldig, kan alles heenbrengen en zij zetten het op de velgen of eraf, net wat ik wil.
Heb dat wel anders meegemaakt als je zelf met banden komt aanzetten.
Die doen meest boerenkarren en vrachtwagens, vinden mijn wielen maar kleintjes ..
Vastzetten doe ik altijd kruislinks 'op gevoel'.
Dat gaat prima, maar niet vergeten na te trekken, dan komt er niets los
Sinds de autos vaker thuis staan gebruik ik de momentsleutel, en dan kan het zonder natrekken.
Gelijkmatig vastzetten blijkt belangrijker dan de kracht waarmee.
Die zijn geweldig, kan alles heenbrengen en zij zetten het op de velgen of eraf, net wat ik wil.
Heb dat wel anders meegemaakt als je zelf met banden komt aanzetten.
Die doen meest boerenkarren en vrachtwagens, vinden mijn wielen maar kleintjes ..
Vastzetten doe ik altijd kruislinks 'op gevoel'.
Dat gaat prima, maar niet vergeten na te trekken, dan komt er niets los
Sinds de autos vaker thuis staan gebruik ik de momentsleutel, en dan kan het zonder natrekken.
Gelijkmatig vastzetten blijkt belangrijker dan de kracht waarmee.
Landmarcs schreef: Wat dan zo nu en dan opvalt is dat er zelfs na al deze voorzorgen toch zo nu en dan één moer is die wat meer kan "hebben".
Groeten MarcS
Dat kan als de schroefdraad van tapeinden vervuild of roestig zijn, dan krijg je door de verschillende wrijvingscoëfficiënten dat de moeren niet allemaal een gelijk aanhaalmoment hebben. De tapeinden met een staalborstel goed schoonmaken is meestal voldoende.
Omdat ik deze spoorverbreders nooit gedemonteerd heb, ga ik bij alle vier wielen de pasvlakken checken en eventueel schoonmaken incl de draadeinden en opnieuw monteren. En idd na een paar dagen natrekken.
2005 Volvo XC90V8
2005 Volvo XC90V8
-
Landmarcs
Weel240 schreef:Landmarcs schreef: Wat dan zo nu en dan opvalt is dat er zelfs na al deze voorzorgen toch zo nu en dan één moer is die wat meer kan "hebben".
Dat kan als de schroefdraad van tap-einden vervuild of roestig zijn, dan krijg je door de verschillende wrijvingscoëfficiënten dat de moeren niet allemaal een gelijk aanhaalmoment hebben. De tapeinden met een staalborstel goed schoonmaken is meestal voldoende.
Omdat ik deze spoorverbreders nooit gedemonteerd heb, ga ik bij alle vier wielen de pasvlakken checken en eventueel schoonmaken incl de draadeinden en opnieuw monteren. En idd na een paar dagen natrekken.
Tja, roestig zijn de tap-einden bij mij niet, bij een normale wielen-wissel kijgen ze gewoonlijk zelfs een drupje olie.
Een toevallige vervuiling is natuurlijk altijd mogelijk. Ik denk evenwel dat het eerder komt door de interactie tussen de conische moer en de corresponderende in het velg-hart geperste conische ring. Deze conische passing zorgt voor het centreren van de (stalen) velg, dat betekent dus dat er enige verschuiving mogelijk is ... waarschijnlijk ontstaat daarbij een enkel keertje net iets meer ruimte.
Qua spoorverbreders onder een 109: Wat is de achterliggende reden van deze verbreders? Is het om een grotere stuuruitslag (en dus een kleinere draaicirkel) mogelijk te maken ? Of is het voor de "looks".
In het laatste geval zou je ook kunnen uitkijken naar HD-velgen, daarmee komt zonder verbreder de buitenzijde van de velg toch een inch verder naar buiten.
Bij het natrekken heb je in ieder geval een dubbele klus: De wielen moeten er nog een tweede maal extra af, en voor het mooi moet je die wielen daarna ook nog weer een keertje natrekken (maar dat is dan de kleinste klus).
Misschien een idee om na het natrekken de moeren van de verbreder op één zijvlak een lik rode verf te geven - dan heb je tzt een eenvoudig visuele controle-mogelijkheid.
Groeten MarcS
Landmarcs schreef:
Qua spoorverbreders onder een 109: Wat is de achterliggende reden van deze verbreders? Is het om een grotere stuuruitslag (en dus een kleinere draaicirkel) mogelijk te maken ? Of is het voor de "looks".
In het laatste geval zou je ook kunnen uitkijken naar HD-velgen, daarmee komt zonder verbreder de buitenzijde van de velg toch een inch verder naar buiten.
Bij het natrekken heb je in ieder geval een dubbele klus: De wielen moeten er nog een tweede maal extra af, en voor het mooi moet je die wielen daarna ook nog weer een keertje natrekken (maar dat is dan de kleinste klus).
Misschien een idee om na het natrekken de moeren van de verbreder op één zijvlak een lik rode verf te geven - dan heb je tzt een eenvoudig visuele controle-mogelijkheid.
Groeten MarcS
Het waarom vd spoorverbreders, geen idee, ze zaten er al onder voor ik m’n 109 kocht. De bladzijde ‘kleinere draaicirkel’ is er uitgescheurd bij het instructie boekje van een 109. Ik moest laatst uit een parkeergarage in Adam Noord 4 keer steken om de krappe bocht bij het uitrijpoortje te nemen. Met nogal ongeduldige automobilisten achter me was dat weer een aparte ervaring. De voornaamste reden is denk ik de looks, zonder de Spaces oogt het een beetje smalletjes. En zonder stuurbekrachtiging wil ik geen bredere sloffen dan er nu onder zitten.
2005 Volvo XC90V8
2005 Volvo XC90V8
-
Landmarcs
Weel240 schreef:Het waarom vd spoorverbreders, geen idee, ze zaten er al onder voor ik m’n 109 kocht. De bladzijde ‘kleinere draaicirkel’ is er uitgescheurd bij het instructie boekje van een 109. Ik moest laatst uit een parkeergarage in Adam Noord 4 keer steken om de krappe bocht bij het uitrijpoortje te nemen. Met nogal ongeduldige automobilisten achter me was dat weer een aparte ervaring. De voornaamste reden is denk ik de looks, zonder de Spaces oogt het een beetje smalletjes. En zonder stuurbekrachtiging wil ik geen bredere sloffen dan er nu onder zitten.
Op HD-velgen kan je nog steeds 7.5x16 monteren, of anders de één maat bredere 235/85x16 (in deze laatste maat is de keuze veel groter).
Hoe het precies met de draaicikel van een 109 zit weet ik niet, dwz: ik weet dat die enorm is o.a. omdat de bladveren een (te) grote stuuruitslag verhinderen.
Groeten MarcS