hey iedereen,
onderhand weer een stuk verder met de lightweight, bijna zo ver om de weg op te kunnen. nou viel het me laatst op dat het laad-lampje op m'n dash niet uit gaat tijdens het rijden. vandaag ff met de multimeter bij de generator/dynamo gecheckt, en ik kan over de dikkere pinnen niet meer meten dan n volt of 2-3. als ik vervolgens bij het regulatorpaneel check, waar een kabel naar toe loopt vanaf de dynamo, lees ik op de kabel alleen nog maar voltage over de twee dikste pinnen.
ik ben zelf nog behoorlijk aan t leren over die hele 24v handel, met hoe t zit voor t laden van de batterijen. is er iemand die hier eerder mee gewerkt heeft, die hier mee kan helpen? de generator is een MK2 Nr. 10, regulatorpaneel ook.
Dynamo 24v Lightweight
Dynamo 24v Lightweight
"A willing man will find a way"
1973 Land Rover Series 3 "Lightweight" FFR 2.25 benzine
Re: Dynamo 24v Lightweight
24 volt is naturlijk niet anders dan 12 volt.
Ga ervan uit dat het een gelijkstroomdynamo is.
Die werkt met een permanent magneetveld.
Bij lang niet gebruiken (of een nieuwe) moet die gepolariseerd worden.
Staat ergens in Haynes, meen draaiend een paar keer licht raken met de + pool (licht kortsluiten) of _ (bij + op massa)
Kun je allemaal nalezen, maakt niet uit voor welk merk auto.
Als er dan stroom is gaat die naar regulatorbox.
Regelt stroomrichting (alleen naar dynamo, niet terug) en stroomsterkte van de bekrachtiging (veld).
Alles met magneetspoelen en contactpunten.
Slijt allemaal en kan allemaal afgeregeld worden
Ga ervan uit dat het een gelijkstroomdynamo is.
Die werkt met een permanent magneetveld.
Bij lang niet gebruiken (of een nieuwe) moet die gepolariseerd worden.
Staat ergens in Haynes, meen draaiend een paar keer licht raken met de + pool (licht kortsluiten) of _ (bij + op massa)
Kun je allemaal nalezen, maakt niet uit voor welk merk auto.
Als er dan stroom is gaat die naar regulatorbox.
Regelt stroomrichting (alleen naar dynamo, niet terug) en stroomsterkte van de bekrachtiging (veld).
Alles met magneetspoelen en contactpunten.
Slijt allemaal en kan allemaal afgeregeld worden
top, dankjewel voor t meedenken. t ding is alleen dat het geen gelijkstroomdynamo is, maar een wisselstroomgenerator, waar de output wel omgezet word naar gelijkstroom door n aantal diodes. volgens mij, van wat ik kan aflezen van de diagrammen, is ie "self excited", dus gebruikt ie een 24v toevoer naar een field winding om dit trucje voor elkaar te krijgen. volgens mij valt er dus vrij weinig aan te polariseren.
- Erik Peters
Normaal wordt de stroom door het laadcontrolelampje gebruikt om de dynamo te bekrachtigen.
Groet,
Erik.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
eerst meten of er wel stroom naar de dynamo gaat dan? ik zou zeggen dat ik helemaal geen voltage zou meten als er geen stroom naar toe gaat om de dynamo te "exciten". diagrammetje van het hele charging-circuit bijgevoegd.
Gelijkstroomdynamo.
Hier loopt de bekrachtiging va het veld via de regulatorbox.
Op mijn schip (tjalk) laden wij vroeger stroom met een oude vrachtwagendynamo (24 volt).
Dynamo direkt aangedreven door een Lister melkmachine motor.
Veld bekrachtigd via een vaste weerstand, alles zonder regulatorbox.
Je zet de motor uit als het voltage op het net tegen de 30 volt loopt.
De accus stabiliseren het geheel.
Kortom de dynamo kan alleen werken als hij is aangesloten op de accu (anders jaag je het voltage naar oneindig)
Het veld moet via de regulatorbox bekrachtigd worden, annders gebeurt er weinig.
Regulatorbox werkt ook als diode, stroom kan maar één kant op (dus niet dynamo rechtstreeks op de accu testen).
Hier loopt de bekrachtiging va het veld via de regulatorbox.
Op mijn schip (tjalk) laden wij vroeger stroom met een oude vrachtwagendynamo (24 volt).
Dynamo direkt aangedreven door een Lister melkmachine motor.
Veld bekrachtigd via een vaste weerstand, alles zonder regulatorbox.
Je zet de motor uit als het voltage op het net tegen de 30 volt loopt.
De accus stabiliseren het geheel.
Kortom de dynamo kan alleen werken als hij is aangesloten op de accu (anders jaag je het voltage naar oneindig)
Het veld moet via de regulatorbox bekrachtigd worden, annders gebeurt er weinig.
Regulatorbox werkt ook als diode, stroom kan maar één kant op (dus niet dynamo rechtstreeks op de accu testen).
ik vat m volgens mij aardig nu. hoe kan het dan dat ik zonder voltage over de field winding wel een output van de dynamo meet?
Omdat een gelijkstroomdynamo een permanent magneetveld heeft.
Dat is dat magneetveld dat je kunt polarizeren.
Met een gelijkstroomdynamo kun je een lege accu laden.
Met een wisselstroomdynamo kan dat niet.
Die moeten bekrachtigd worden via het lampje in interieur, en dat gaat niet met een lege accu.
Gelijkstroomdynamo heeft één nadeel: regulatorbox en dynamo beïnvloeden elkaar.
Zodoende moeilijk te weten waar het probleem zit.
Dat is dat magneetveld dat je kunt polarizeren.
Met een gelijkstroomdynamo kun je een lege accu laden.
Met een wisselstroomdynamo kan dat niet.
Die moeten bekrachtigd worden via het lampje in interieur, en dat gaat niet met een lege accu.
Gelijkstroomdynamo heeft één nadeel: regulatorbox en dynamo beïnvloeden elkaar.
Zodoende moeilijk te weten waar het probleem zit.
okay, ik ga eens samen met "charging up" uit de kennisbank en wat ik hieruit te weten ben gekomen kijken of ik kan vinden wat er mis is.
right, ik ben er nog niet uit. de weerstand op de brushes was iets hoog, schoongemaakt, nog maar 2 volt stationair. toch maar eens naar de polariseren kijken. at moet ik hier precies polariseren? field winding, rotor of stator?