Als je 2 volt hebt, lijkt de dynamo te werken.
Zou dan eerder denken aan de regulatorbox die stroom regelt naar het veld (F).
Dat is de dunne draad tussen box en dynamo.
Veld regelt de laadstroom, die dus afneemt als de accus voller worden.
Dynamo 24v Lightweight
Re: Dynamo 24v Lightweight
dat lijkt me een lead waar ik iets mee kan. Aangezien het lampje wel brand, zit het dus ergens tussen dat lampje en de dynamo. enig idee hoe veel power er nodig is naar die field windings?
"A willing man will find a way"
1973 Land Rover Series 3 "Lightweight" FFR 2.25 benzine
1973 Land Rover Series 3 "Lightweight" FFR 2.25 benzine
Re: Dynamo 24v Lightweight
Dynamo heeft twee draden.
Dikke (meest geel) gaat naar controlbox en levert stroom naar de accu (D)
Dunne draad (geel/groen) gaat van dynamo naar controlbox (F). De controlbox regelt hoeveel stroom naar de bekrachtiging (Field) van de dynamo gaat. Regelt zodoende hoeveel de dynamo laad.
Het lampje is een accessoire. Ene kant verbonden met de dikke draad van de dynamo op de controlbox, andere kant op geschakelde plus van de auto (geschakeld over contactslot, meestal witte draad). Gaat de dynamo stroom leveren, dan gaat het lampje uit. Verder geen functie.
Het gaat er dus om dat de controlbox werkt, anders doet de dynamo weinig.
(nog even nagelezen in een schema van triumph herald (Haynes), die heeft ongeveer de simpelste draadboom; elke gelijkstroomdynamo werkt op dezelfde wijze)
Dikke (meest geel) gaat naar controlbox en levert stroom naar de accu (D)
Dunne draad (geel/groen) gaat van dynamo naar controlbox (F). De controlbox regelt hoeveel stroom naar de bekrachtiging (Field) van de dynamo gaat. Regelt zodoende hoeveel de dynamo laad.
Het lampje is een accessoire. Ene kant verbonden met de dikke draad van de dynamo op de controlbox, andere kant op geschakelde plus van de auto (geschakeld over contactslot, meestal witte draad). Gaat de dynamo stroom leveren, dan gaat het lampje uit. Verder geen functie.
Het gaat er dus om dat de controlbox werkt, anders doet de dynamo weinig.
(nog even nagelezen in een schema van triumph herald (Haynes), die heeft ongeveer de simpelste draadboom; elke gelijkstroomdynamo werkt op dezelfde wijze)
Re: Dynamo 24v Lightweight
ohhh, dat lampje is dus helemaal geen aanvoer van stroom in het systeem, de stroom nodig om te bekrachtigen wordt opgewekt door de dynamo zelf (?). Dus omdat de dynamo permanente magneten heeft, kan het een initiële stroom opwekken. vervolgens gaat die stroom door de regulatorbox, die get vervolgens door de field winding heen jaagt om de output van de dynamo naar de accu te reguleren. dat is t riedeltje?
"A willing man will find a way"
1973 Land Rover Series 3 "Lightweight" FFR 2.25 benzine
1973 Land Rover Series 3 "Lightweight" FFR 2.25 benzine
Re: Dynamo 24v Lightweight
Zoiets.
Bekrachtiging wordt geregeld in de cotrol box.
Die heeft 3 aansluitingen: Accu + (bruin, bruin/blauw), Dynamo laadstroom (geel) en veld (geel/groen).
Bekrachtiging van het veld komt denk ik van accu, maar ook van de zelf opgewekte laadstroom.
Met een gelijkstroom dynamo kun je een lege accu opladen, met een wisselstroom dynamo niet.
Op ons schip maakten we stroom zonder control box, gewoon een draad van de accu naar het veld met daartussen een weerstand (bijv een lamp). Hoe lager de weerstand, hoe zwaarder de motor moet trekken, des te sneller de accu vol.
Bekrachtiging wordt geregeld in de cotrol box.
Die heeft 3 aansluitingen: Accu + (bruin, bruin/blauw), Dynamo laadstroom (geel) en veld (geel/groen).
Bekrachtiging van het veld komt denk ik van accu, maar ook van de zelf opgewekte laadstroom.
Met een gelijkstroom dynamo kun je een lege accu opladen, met een wisselstroom dynamo niet.
Op ons schip maakten we stroom zonder control box, gewoon een draad van de accu naar het veld met daartussen een weerstand (bijv een lamp). Hoe lager de weerstand, hoe zwaarder de motor moet trekken, des te sneller de accu vol.
Re: Dynamo 24v Lightweight
dus als ik alles los zou halen van de dynamo, zodat er geen stroom naar toe en vandaan gaat, wat zou ik dan moeten meten op de output? wel, geen of weinig stroom?
"A willing man will find a way"
1973 Land Rover Series 3 "Lightweight" FFR 2.25 benzine
1973 Land Rover Series 3 "Lightweight" FFR 2.25 benzine
Re: Dynamo 24v Lightweight
Zonder aansluiting gebeurt er ws niets
Dynamo en controlbox zijn een geheel (anders loopt de stroom terug en wordt veld niet bekrachtigd)
Accu zorgt voor stabilisering van voltage.
Uitwisselen met een andere control box of laten testen.
Control box werkt met magneetspoelen en contactpunten.
Wordt allemaal oud, kan allemaal stuk ..
Dynamo en controlbox zijn een geheel (anders loopt de stroom terug en wordt veld niet bekrachtigd)
Accu zorgt voor stabilisering van voltage.
Uitwisselen met een andere control box of laten testen.
Control box werkt met magneetspoelen en contactpunten.
Wordt allemaal oud, kan allemaal stuk ..
Re: Dynamo 24v Lightweight
okay, volgens mij bevatte dat pdf boekwerk ook testen voor de controlbox. morgen naar ff n rondje multimeteren dus
"A willing man will find a way"
1973 Land Rover Series 3 "Lightweight" FFR 2.25 benzine
1973 Land Rover Series 3 "Lightweight" FFR 2.25 benzine
Re: Dynamo 24v Lightweight
probleem lijkt gevonden te zijn! de contactpunten die een weerstand in het circuit van de field winding schakelen zitten aan elkaar gecorrodeerd, waardoor eer permanent een weerstand van 100 ohm in staat, die er alleen tussen hoort als de charge boven de 29 volt komt.
"A willing man will find a way"
1973 Land Rover Series 3 "Lightweight" FFR 2.25 benzine
1973 Land Rover Series 3 "Lightweight" FFR 2.25 benzine
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten