Geen alarmlichten series 3 109. Mogelijk om alsnog?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: Geen alarmlichten series 3 109. Mogelijk om alsnog?

Berichtdoor Edward » 07 Nov 2023, 13:51

dyngo schreef:Begin jaren 70 wordt het 4-knipperlichten systeem algemeen.
Range Rover heeft het standaard (1970) en ook de Triumph spitfire (simpel en goedkoop) standarizeerd dit 'feature' in 1970.
Volgens mij is het in 1979 gemeen goed en in veel landen verplicht.

Vroegah en misschien nog wel waren er vaak verschillende regels voor personenwagens en bedrijfswagens.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Nov 2023, 16:04

Edward schreef:
dyngo schreef:Begin jaren 70 wordt het 4-knipperlichten systeem algemeen.
Range Rover heeft het standaard (1970) en ook de Triumph spitfire (simpel en goedkoop) standarizeerd dit 'feature' in 1970.
Volgens mij is het in 1979 gemeen goed en in veel landen verplicht.

Vroegah en misschien nog wel waren er vaak verschillende regels voor personenwagens en bedrijfswagens.

Die verschillende regels zijn er nog steeds, bijv. waar het het derde remlicht betreft: dat is niet verplicht bij bedrijfswagens.
Sinds de vervanging van mijn achterruit (en achterruit die zich redelijk spontaan in heel veel stukjes opdeelde) heb ik geen derde remlicht meer .... dus meer uitzicht naar achter en ook niet meer die domme bult op de achterruit.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 07 Nov 2023, 17:09

Klinkt logisch. Het rijgedrag van het gemiddelde bedrijfsbusje is natuurlijk ook defensief dat ze geen extra remlicht nodig hebben.

Wat veilig lijkt op een personenwagen is dat uiteraard niet op een bedrijfswagen. :roll: Dat een vrachtwaggel uitgezonderd is zou ik kunnen snappen, maar een Caddy, Defender of een bestelbusje???????
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Nov 2023, 19:25

Edward schreef:Klinkt logisch. Het rijgedrag van het gemiddelde bedrijfsbusje is natuurlijk ook defensief dat ze geen extra remlicht nodig hebben.

Wat veilig lijkt op een personenwagen is dat uiteraard niet op een bedrijfswagen. :roll: Dat een vrachtwaggel uitgezonderd is zou ik kunnen snappen, maar een Caddy, Defender of een bestelbusje???????

De uitzondering is denkelijk gebaseerd op het feit dat een bedrijfswagen niet per se een vaste opbouw heeft.
Op een wissellaadbak of een huif is het moeilijk een derde remlicht monteren.

Ik denk nog steeds aan het aanbrengen van een derde remlicht ergens nabij de dakrand.
Er zijn oplossingen genoeg, maar welke is dan de handigste/beste ?

Mijns inziens de grootste veiligheids-verbetering:  Het wisselen van de "bolletjes" met gloeiende spijkers voor "bolletjes" met LED-lichtjes. De bovengemiddeld hoge positie van de achterlichten samen met de krachtige uitstraling van de verder traditioneel ogende "bolletjes" maakt dat je de remlichten goed ziet.

Overigens zijn de over-felle remlichten bij druk verkeer in de regen soms ook geen feest.   Soms zijn die lichten zo fel dat je niet meer goed ziet waar er nu waarvoor geremd wordt.

Groeten MarcS

dyngo

Berichtdoor dyngo » 07 Nov 2023, 21:09

Als het om veiligheid gaat ..
Neem een auto, zo hoog mogelijk, zodat je voor nauwelijks last hebt van verblinding
Dat werkt ook achter: rijd een auto vlak achter je, dan zijn de lampen uit zicht.
Dit bij elkaar geeft een rustig beeld op de weg , ook bij regen.
Extra veiligheid maak je met een stevige achterbumper en/of trekhaak.
Houden de meesten wel wat afstand (en beperkt eventuele schade).

De moderne LED lampen zijn voor zich laag over het asfalt bewegende voertuigen een ellende.
Vooral bij slecht wegdek (Belgie).
Zag dat de ANWB daar ook mee bezig is.
Nog meer lichtvermogen en 3,4 of 5 remlichten gaan niet helpen.

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 08 Nov 2023, 08:12

Vroeger werd de uitstraling van de koplampen beperkt doordat ze geen groter vermogen mochten opstoken dan 50 Watt. Met LED is 50 Watt een tikje veel meer en krijg je dus verblinding, ook met dim-licht en zeker bij nat wegdek. Helaas mag bij fietsen alles, op batterijfietsen zitten lampen die zoveel licht uitstralen dat ze sterk verblindend zijn. In Duitsland moet de fietsverlichting aan de norm StVZO voldoen. Ik heb op mijn fiets zo'n koplamp, die is niet verblindend door een zelfde soort oplossing als het dimlicht op auto's en schijnt behoorlijk ver. Op een onverlicht fietspad bijvoorbeeld, heb je ruim voldoende licht op flink door te trappen.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Nov 2023, 11:38

Gerard4t schreef:Vroeger werd de uitstraling van de koplampen beperkt doordat ze geen groter vermogen mochten opstoken dan 50 Watt. Met LED is 50 Watt een tikje veel meer en krijg je dus verblinding, ook met dim-licht en zeker bij nat wegdek. Helaas mag bij fietsen alles, op batterijfietsen zitten lampen die zoveel licht uitstralen dat ze sterk verblindend zijn. In Duitsland moet de fietsverlichting aan de norm StVZO voldoen. Ik heb op mijn fiets zo'n koplamp, die is niet verblindend door een zelfde soort oplossing als het dimlicht op auto's en schijnt behoorlijk ver. Op een onverlicht fietspad bijvoorbeeld, heb je ruim voldoende licht op flink door te trappen.

Twee dingen:
1º  Ik bedoelde niet de LED-koplampen, maar rem/achterlicht (en andere) "bolletjes" die in LED-uitvoering aan de veiligheid bijdragen
2º  Een fietskoplamp kan verblinden, dat is waar, echter, de verblinding die slechte en/of slecht afgestelde (LED) autolampen is van een heel andere orde.   Het bizarre van de wapenwedloop wat betreft de autoverlichting is dat niemand ermee gebaat is: veel licht lijkt mooi, maar buiten de lichtbundel is het alleen maar duisterder.   Het vele licht werkt ook voor de chauffeur van de auto met dat vele licht "verblindend".

Groeten MarcS

PS  Mijn (losse) LED fietskoplamp (tevens zaklantaarn) stel ik zo af dat de bovenkant van de lichtbundel net iets onder horizontaal zit.  Hiermee heb ik kort voor me het meeste licht en ben ik vanuit de verte goed zichtbaar.  Omdat de lichtbundel rond is is er een meer dan wettelijk vereiste* "dimlicht-dip" naar zowel lichts als rechts.  Ik ga er van uit dat de Marsmannetjes niks met onze lichtsignalen doen, ikzelf heb er in ieder geval niks aan om het heelal te verlichten.   * dwz de vereisten voor een motorvoertuig.

dyngo

Berichtdoor dyngo » 08 Nov 2023, 14:22

Dat met afstellen werkt alleen maar op gladde wegen, in NL dus.
Ga maar eens in België rijden met een lage auto, net een fotosessie.
Hier rijden veel hoge auto's en ze rijden liefst boven op je.
Met mijn Triumph Spitfire rijdt ik eigenlijk niet meer s'nachts, het is onaangenaam en bijna gevaarlijk.
Zo anders in de (verhoogde) Range Rover. Voor een rustig beeld en met LED (1x), Xenon (1x) goed licht.
Achter de oude pitjes, maar ze merken me toch wel op met hun felle lampen.
Rijden ze dicht op je, vallen de lampen weg tegen de achterklep.
En zouden ze erop rijden, hebben zij de schade.
Ik zou de ANWB willen meegeven: de oplossing als je ouder wordt: grote hoge autos ... :lol:

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Nov 2023, 14:47

dyngo schreef:Dat met afstellen werkt alleen maar op gladde wegen, in NL dus.
Ga maar eens in België rijden met een lage auto, net een fotosessie.
Hier rijden veel hoge auto's en ze rijden liefst boven op je.
Met mijn Triumph Spitfire rijdt ik eigenlijk niet meer s'nachts, het is onaangenaam en bijna gevaarlijk.
Zo anders in de (verhoogde) Range Rover. Voor een rustig beeld en met LED (1x), Xenon (1x) goed licht.
Achter de oude pitjes, maar ze merken me toch wel op met hun felle lampen.
Rijden ze dicht op je, vallen de lampen weg tegen de achterklep.
En zouden ze erop rijden, hebben zij de schade.
Ik zou de ANWB willen meegeven: de oplossing als je ouder wordt: grote hoge autos ... :lol:

Ik kom vaak genoeg in België om te weten dat het nog steeds dat stuk opgebroken weg tussen Nederland en Frankrijk is, en tegelijkertijd het land waar men - zo leek het althans - het rijbewijs bij een pakje boter cadeau kreeg.

Je hoeft evenwel niet naar België te gaan om zo nu en dan dwazen mee te maken die zo dicht achter je komen rijden dat ze de weg voor je verlichten met het licht dat onder de auto door straalt.   Kennelijk is de achterkant van een Defender indrukwekkend genoeg om tot nog toe dit soort weggebruikers op een "veilige" afstand te houden (dwz. het gaat tot nog meestal toe goed, ik heb nog geen noodstop moeten maken — alleen die ene keer op een verijsde weg ergens in NO-Frankrijk ging het mis en dat was niet eens een noodstop maar slechts een domme misrekening van de "tegenpartij").   Ik denk dat het reservewiel achterop meer dan alleen zijn dikte aan extra afstand creëert.

Groeten MarcS

Flaterix

Berichtdoor Flaterix » 14 Nov 2023, 19:38

Landmarcs schreef:
Je hoeft evenwel niet naar België te gaan om zo nu en dan dwazen mee te maken die zo dicht achter je komen rijden dat ze de weg voor je verlichten met het licht dat onder de auto door straalt.   Kennelijk is de achterkant van een Defender indrukwekkend genoeg om tot nog toe dit soort weggebruikers op een "veilige" afstand te houden (dwz. het gaat tot nog meestal toe goed, ik heb nog geen noodstop moeten maken — alleen die ene keer op een verijsde weg ergens in NO-Frankrijk ging het mis en dat was niet eens een noodstop maar slechts een domme misrekening van de "tegenpartij").   Ik denk dat het reservewiel achterop meer dan alleen zijn dikte aan extra afstand creëert.

Groeten MarcS

Bij mijn eerste auto, een peugeot 205 draaide ik de achterruitsproeier 180 graden zodat hij recht naar achteren spoot. Of dat echt heel veilig was weet ik niet maar het het hield klevers wel op afstand.

Terug naar “Techniek”