Welk merk voor oliefinters?
Re: Welk merk voor oliefinters?
Dan denk ik dat je aan corrosie denkt waarmee de handel vast gaat zitten en zo kapot gaat als je het los moet maken. Bij mijn auto is dat nog niet gebeurd, de schroefdraad werd dol bij het aandraaien.
-
Landmarcs
Gerard4t schreef:Dan denk ik dat je aan corrosie denkt waarmee de handel vast gaat zitten en zo kapot gaat als je het los moet maken. Bij mijn auto is dat nog niet gebeurd, de schroefdraad werd dol bij het aandraaien.
Ik denk dat iedere keer een likje vet weldegelijk helpt.
Wanneer bij het vastzetten de schroefdraad gesmeerd loopt voel je het moment (no pun intended) waarop een en ander vast zit. Die 1,2 Nm is zo weinig dat de weerstand van een beroerd lopende schroefdraad al heel dicht in de buurt komt ... dus weet je niet op welk moment je aan het maximale moment zit.
Met wat vet voel je het vast-is-vast moment tijdig ... hier geldt werkelijk: vast is vast en iets vaster is stuk.
Groeten MarcS
PS Zet een kilo (bijv suiker) op een klein plankje en pak dat plankje op bijna 12 cm van het midden van die kilo. Duim boven op het plankje, op die bijna 12 cm, en je vingers eronder. De kracht die nodig is om het plankje horizontaal te houden komt ± overeen met die 1,2 Nm. Ik heb het geprobeerd, en het was minder kracht dan ik op basis van die kilo (suiker) had ingeschat. Het is niet "niks", het is net iets meer dan "niks", net zoveel dat je gemakkelijk teveel kracht zou kunnen zetten. Met dat plankje lukt het wel, maar daar heb je dan ook een over-duidelijke visuele en tactiele terugkoppeling — kies je een rond handvat dan lukt het je niet meer zodra je je ogen sluit.
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 08 Nov 2023, 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
- Erik Peters
Precies
Groet,
Erik.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht