defender dood
-
defender1804
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 12 Mei 2015, 10:13
defender dood
Hallo, thuis gekomen van 5 dagen offroad, geen problemen. Dag erna de defender willen kuisen, start niet, doet niks , geen lampjes, dood dus. D3 eraan gehangen, geen resultaat, zo dood als een pier. Iemand een idee ? Ben geen technicus en straks komt er een garagist kijken, maar geen defender specialist. Alvast bedankt voor de info.
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: defender dood
Accu leeg of kapot?
Groet,
Erik
Groet,
Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
defender1804
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 12 Mei 2015, 10:13
Re: defender dood
Dan moet bij het aanhangen van een andere batterij hij toch wel leven geven ?
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: defender dood
defender1804 schreef:Hallo, thuis gekomen van 5 dagen offroad, geen problemen. Dag erna de defender willen kuisen, start niet, doet niks , geen lampjes, dood dus. D3 eraan gehangen, geen resultaat, zo dood als een pier. Iemand een idee ? Ben geen technicus en straks komt er een garagist kijken, maar geen defender specialist. Alvast bedankt voor de info.
Tja, bij en Defender uit 1804 is het belangrijk dat je 'm tijdig hooi, haver en water geeft, hij houdt ook van roskammen.
Goed dan het "accu-probleem".
Zelfs zonder kennis van electrickery kan je eenvoudig met een lampje kijken of de accu nog wat doet door het lampje met twee draadjes met de twee accu-polen te verbinden (TIP: neem een kleiner 12V lampje en dunne draadjes: doe je iets fout dan krijg je weinig vonken en houd je er hoogstens lichte brandwonden aan over).
Opeens helemaal dood kán door een kapotte accu komen, als je dan met hulpstartkabels gaat werken mag je hopen dat het bij vonken blijft .... met een beetje pech gaat er veel meer mis. Helemaal dood kan ook door een onbedoelde verbruiker komen, en ook dan zijn hulpstartkabels alleen met de nodige voorzorgen bruikbaar.
Opeens helemaal dood kan ook komen door het (opeens, maar waarschijnlijk geleidelijk) wegvallen van de accu-massa-aansluiting.
Het chassis is namelijk de algemene "min" en die "min" moet met de "min-pool" van de accu verbonden zijn.
NB Ik ga er even van uit dat je gechecked hebt of de accu-klemmen goed (en schoon) op de accu-polen zitten.
Groeten MarcS
PS Je mag overigens bij zijn dat de hulpstartkabels niks deden. Is de accu niet of nauwelijks in het normale circuit opgenomen en lukt het je de motor te starten dan krijgt de spanningsregelaar mogelijk een doodklap op het moment dat je de hulpstartkabels losneemt. Is de accu dood en maakt ie inwendig kortsluiting dan kunnen de hulpstartkabels zelf en/of het donor-voertuig schade oplopen.
Hulpstartkabels zijn een prima uitvinding maar je moet ze pas na een paar basis-controles gebruiken ... liefst even met een multimeter wat checks doen. In geval van twijfel (en de beschikbaarheid van 220 V) is een niet te grote accu-lader een veiliger optie ... met als nadeel dat je geduld moet hebben.
Overigens moet je sowieso geduld hebben wanneer je accu door welke reden dan ook te ver ontladen is, zelfs na het oordeelkundig gebruik van hulpstartkabels is het niet voldoende om een (half) uurtje rond te rijden, weer terug naar een betrouwbare laad-toestand vraagt uren.
-
defender1804
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 12 Mei 2015, 10:13
Re: defender dood
Batterijen lijken oke .
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: defender dood
defender1804 schreef:Batterijen lijken oke .
Dan wordt het zoeken naar de plek waar er een "knip" in het electriciteitscircuit zit.
Als werkelijk alles dood is dan moet de "knip" relatief dicht bij de accu zitten.
Groeten MarcS
-
wim's Oblix
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 01 Okt 2021, 18:08
Re: defender dood
Dag,
wat voor motor is dit? als het een td5 is zou het goed kunnen dat de ecu geen power krijgt. dan start de motor ook niet
wat voor motor is dit? als het een td5 is zou het goed kunnen dat de ecu geen power krijgt. dan start de motor ook niet
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: defender dood
Misschien een hoofdzekering gesmolten?
Groet,
Erik
Groet,
Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: defender dood
Erik Peters schreef:Misschien een hoofdzekering gesmolten?
Groet,
Erik
Grappig dat de hoofdzekeringen niet in je hoofd zitten, maar onder de rechter stoel.
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: defender dood
Gerard4t schreef:Erik Peters schreef:Misschien een hoofdzekering gesmolten?
Grappig dat de hoofdzekeringen niet in je hoofd zitten, maar onder de rechter stoel.
Eventuele problemen met de "hoofdzekeringen" in je hoofd zijn dan weer minder grappig.
Blijft staan dat als het niet de accu is, en toch alles "dood" is je relatief kort bij de accu moet zoeken naar de "knip".
Hetzij aan de massa-kant danwel aan de plus-kant. Deze zoektocht kan met een eenvoudige multimeter en zelfs gewoon met het draadje + lampje uitvoeren.
Groeten MarcS
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten