Ik ga in de winterperiode een roadtrip Zweden - Noorwegen maken . Zweden heeft een kouder klimaat dan Noorwegen vandaar dat ik mij hierop wil voorbereiden. Temperaturen lager dan -20 komen zeker in Zweden regelmatig voor. Wie kan hierover advies geven, of ik mijn huidige 5W40 kan blijven gebruiken of deze beter kan omwisselen voor 0W40?
Chris
Is voor een TD5, motorolie 0W40 geschikt voor -20?
Re: Is voor een TD5, motorolie 0W40 geschikt voor -20?
Kun je uit voorzorg doen. Mijn ervaring in de Alpen, waar het een week lang elke ochtend tussen de -20 en -24 gr. was. Elke dag: Starten, minuutje stationair laten lopen (dan is ie ècht wakker) en wegrijden! Gewoon met 5w40. Veel plezier!
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Is voor een TD5, motorolie 0W40 geschikt voor -20?
Dag Chris,
Ik heb even mijn broertje in Zweden gevraagd wat hij zoal weet van koude en (Noord)Zweden.
Zijn antwoord was:
Ik denk dat 5W40 nog wel kan bij -20°C maar 0W40 is bij zulke lage temperaturen natuurlijk wel beter, bij warme motor zijn ze in theorie allebei W40 dus even dik (SAE 40). Mengen kan dus weer terug in NL kan ie bij op peil brengen weer gewoon 10W40 oid bij doen.
Ideaal zou natuurlijk zijn als ie een elektrische "motorvärmare" (= motorvoorverwarmer) had, in Noord-Zweden hebben ze overal paaltjes met stopcontacten voor dat doel. Dan kan ie ook een elektrische "kupévärmare" (= cabine verwarmer) en een slimme acculader parallel bij aansluiten.
Maar ik zou iig voor vertrek zorgen dat ik een goede accu en startkabels had. Bij -20° kan de accu 2/3 minder stroom leveren en bovendien duurt het (weer) opladen veel langer. Als ie de accu 's nachts niet kan verwarmen en laden kan ie de accu mee naar binnen nemen zodat ie niet zo koud wordt en evt ook bijladen.
Veel belangrijker dan 5w40 of 0w40 zijn èchte winterbanden van een gerenommeerd merk. Bv Continental Van Contact Viking 215/75R16 114R of Nokian Hakkapeliitta CR4 215/75R16 116R.
Terreinbanden –ook al staat er M&S op, en zelfs die waarop het 3PMSF (= 3 Peak Mountain Snow Flake) symbooltje zit– zijn zelden geschikt voor Scandinavische winterwegen, voor je het weet lig je in een greppel, of erger. Sneeuwkettingen zijn ook geen alternatief voor goede banden, daar kan je slechts wat aan hebben als je vast zit of helemaal bent ingesneeuwd, maar dat is zelden een probleem.
Als je het mij vraagt zou ik Nokian Hakkapeliitta LT3 kiezen (als je voorgaande LT2 met voldoende profiel tweedehands kan vinden is die ook goed). Ik heb uitstekende ervaringen met de Nokian Hakkapeliitta LT2 235/85R16 onder de Defender, die hebben nog grip daar waar je met goede bergschoenen onderuit gaat.
Overigens is het in Zweden heel normaal om op spijkerbanden te rijden, het lastige is dat spijkerbanden in onze streken verboden zijn. Een aanhangertje wielen is weer wat te veel van het goede.
Spijkerbanden laten monteren zodra je Zweden binnenkomt, en voor het verlaten de spijkers verwijderen. Het alternatief: de banden voor de grens inruilen voor spijkerloze is ook gedoe - ik heb geen idee of je een bandenman zo gek krijgt daar aan mee te werken. Dus kies je beter de allerbeste winterbanden.
O ja, de spekgladde wegen heb je overigens eerder bij temperaturen rond en net onder nul, bij min veel is een verijsde weg weer wat stroever — is er bij min veel genoeg spijkerbanden-verkeer langs gekomen dan moet je vooral de verijzingen naast de sporen vrezen.
Verder denk ik dat je voor de Td5 in koude gebieden beter de voorgeschreven 5W30 of anders 0W30 kiest.
Hoe het met de Discovery zit weet ik niet, bij de Defender is mijn ervaring dat bij wat koudere (nacht) temperaturen de motor slechts heel traag op temperatuur komt. Zelfs een Radiator-Muff die de hele plastic grill dicht zet helpt maar beperkt. De al vaker als dom bestempelde temperatuur-meter geeft erg weinig info (alleen als je goed kijkt zie je dat ie net iets lager dan de gebruikelijke middenstand staat). Wat ik bij de Defender wel duidelijk voelde was de (beperkte) kachelwarmte: na een klim waarbij de motor dan eindelijk goed warm werd voel je aan de koelere luchtstroom dat de motor als je eenmaal boven bent al weer warmte verliest — het kan dus niet anders dan dat ie bij lagere buitentemperaturen meestentijds niet of nauwelijks de gewenste bedrijfstemperatuur haalt.
't Is overigens niet zo gek dat de motor zo op koude reageert. De inlaatlucht (duizenden liters per minuut) is gauw 50º kouder dan de inlaatlucht 's zomers. Je moet aardig wat extra diesel verbranden om deze extra koeling goed te maken.
In blauw: aanvulling d.d. 02-11-2023.
Groeten MarcS
PS Mocht je belangstelling hebben in een "motorvärmare" stuur me een PBtje met je e-adres
Ik heb even mijn broertje in Zweden gevraagd wat hij zoal weet van koude en (Noord)Zweden.
Zijn antwoord was:
Ik denk dat 5W40 nog wel kan bij -20°C maar 0W40 is bij zulke lage temperaturen natuurlijk wel beter, bij warme motor zijn ze in theorie allebei W40 dus even dik (SAE 40). Mengen kan dus weer terug in NL kan ie bij op peil brengen weer gewoon 10W40 oid bij doen.
Ideaal zou natuurlijk zijn als ie een elektrische "motorvärmare" (= motorvoorverwarmer) had, in Noord-Zweden hebben ze overal paaltjes met stopcontacten voor dat doel. Dan kan ie ook een elektrische "kupévärmare" (= cabine verwarmer) en een slimme acculader parallel bij aansluiten.
Maar ik zou iig voor vertrek zorgen dat ik een goede accu en startkabels had. Bij -20° kan de accu 2/3 minder stroom leveren en bovendien duurt het (weer) opladen veel langer. Als ie de accu 's nachts niet kan verwarmen en laden kan ie de accu mee naar binnen nemen zodat ie niet zo koud wordt en evt ook bijladen.
Veel belangrijker dan 5w40 of 0w40 zijn èchte winterbanden van een gerenommeerd merk. Bv Continental Van Contact Viking 215/75R16 114R of Nokian Hakkapeliitta CR4 215/75R16 116R.
Terreinbanden –ook al staat er M&S op, en zelfs die waarop het 3PMSF (= 3 Peak Mountain Snow Flake) symbooltje zit– zijn zelden geschikt voor Scandinavische winterwegen, voor je het weet lig je in een greppel, of erger. Sneeuwkettingen zijn ook geen alternatief voor goede banden, daar kan je slechts wat aan hebben als je vast zit of helemaal bent ingesneeuwd, maar dat is zelden een probleem.
Als je het mij vraagt zou ik Nokian Hakkapeliitta LT3 kiezen (als je voorgaande LT2 met voldoende profiel tweedehands kan vinden is die ook goed). Ik heb uitstekende ervaringen met de Nokian Hakkapeliitta LT2 235/85R16 onder de Defender, die hebben nog grip daar waar je met goede bergschoenen onderuit gaat.
Overigens is het in Zweden heel normaal om op spijkerbanden te rijden, het lastige is dat spijkerbanden in onze streken verboden zijn. Een aanhangertje wielen is weer wat te veel van het goede.
Spijkerbanden laten monteren zodra je Zweden binnenkomt, en voor het verlaten de spijkers verwijderen. Het alternatief: de banden voor de grens inruilen voor spijkerloze is ook gedoe - ik heb geen idee of je een bandenman zo gek krijgt daar aan mee te werken. Dus kies je beter de allerbeste winterbanden.
O ja, de spekgladde wegen heb je overigens eerder bij temperaturen rond en net onder nul, bij min veel is een verijsde weg weer wat stroever — is er bij min veel genoeg spijkerbanden-verkeer langs gekomen dan moet je vooral de verijzingen naast de sporen vrezen.
Verder denk ik dat je voor de Td5 in koude gebieden beter de voorgeschreven 5W30 of anders 0W30 kiest.
Hoe het met de Discovery zit weet ik niet, bij de Defender is mijn ervaring dat bij wat koudere (nacht) temperaturen de motor slechts heel traag op temperatuur komt. Zelfs een Radiator-Muff die de hele plastic grill dicht zet helpt maar beperkt. De al vaker als dom bestempelde temperatuur-meter geeft erg weinig info (alleen als je goed kijkt zie je dat ie net iets lager dan de gebruikelijke middenstand staat). Wat ik bij de Defender wel duidelijk voelde was de (beperkte) kachelwarmte: na een klim waarbij de motor dan eindelijk goed warm werd voel je aan de koelere luchtstroom dat de motor als je eenmaal boven bent al weer warmte verliest — het kan dus niet anders dan dat ie bij lagere buitentemperaturen meestentijds niet of nauwelijks de gewenste bedrijfstemperatuur haalt.
't Is overigens niet zo gek dat de motor zo op koude reageert. De inlaatlucht (duizenden liters per minuut) is gauw 50º kouder dan de inlaatlucht 's zomers. Je moet aardig wat extra diesel verbranden om deze extra koeling goed te maken.
In blauw: aanvulling d.d. 02-11-2023.
Groeten MarcS
PS Mocht je belangstelling hebben in een "motorvärmare" stuur me een PBtje met je e-adres
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten