Aircocompressorkoppeling

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Bobcat

Aircocompressorkoppeling

Berichtdoor Bobcat » 26 Okt 2023, 13:36

Hi,

Betreft: Defender 130 Puma Td4 2009 190.000km

Vanwege een metaalachtig schrapend en ratelend geluid (meest direct na het starten) in de directe nabijheid van de airco-compressor, ben ik voornemens het lager van de compressor-koppeling te vervangen.
De moer voor op de koppeling is los, maar dan stopt de demontage want ik heb nog even geen idee hoe de koppelingsplaat van de as af te krijgen.
Daar ik ook nergens onderdeelnummers voor het lager of delen van de koppeling kan vinden vraag ik mij af of de koppeling wel uit elkaar kán. Of is het de commerciële bedoeling de hele compressor te vervangen met alle installatiekosten van dien. Voor een complete airco-compressor vind ik namelijk wél een onderdeel-nummer!

Mijn vraag is: Kan de koppeling uit elkaar en zo ja, hoe en met welk gereedschap. Het onderdeelnummer vind ik dan wel terug op het lager zelf.

Alvast dank voor jullie goede raad...

vriendelijke groet,
Bobcat

Erik Peters

Re: Aircocompressorkoppeling

Berichtdoor Erik Peters » 27 Okt 2023, 00:12

Hoe e.e.a. te repareren weet ik ook niet, maar in het Workshop Manual staat dat het een Sandan SD7H15 compressor betreft.
Even zoeken leverde dit service manual op:
sd-service-manual_OLD.pdf
(752.15 KiB) 69 keer gedownload

en op (onder andere) pagina 6 staat hoe je e.e.a. demonteert.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Bobcat

Re: Aircocompressorkoppeling

Berichtdoor Bobcat » 27 Okt 2023, 23:05

Hallo Erik,

Dank voor je snelle oplossing, ik ben er zeer mee geholpen en al aardig op weg. Top!

Groet,
Bobcat

Terug naar “Techniek”