Defender TD5 ABS en TC lampje .... Wabco Revisie?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Steven-over-land

Defender TD5 ABS en TC lampje .... Wabco Revisie?

Berichtdoor Steven-over-land » 19 Okt 2023, 20:24

Sinds een paar weken gaan het ABS en TC lampje geregeld tegelijk aan. Heb met mijn Nanocom de volgende foutcode gelezen:
Rear left inlet valve short to ground.

IMG_1107.jpg

Na het raadplegen van het grote www ben ik gaan zoeken naar een probleem met een wielsensor. Heb alles doorgemeten op de gele stekker op de Wabco module.
· Alle 4 sensoren keurig tussen de 962ohm en 984ohm.
· Geen sluitingen naar massa.
· Heb de bekabeling onder de auto nog visueel gecontroleerd maar hangt er keurig bij.
· Als cross check heb ik de linker-achter-wielsensor in de stekker voor rechts gestoken en vice versa.
Helaas blijft de foutcode hetzelfde…. Rear left inlet valve short to ground.

Dus maar weer verder op het www gezocht en ik denk dat ik de Wabco ABS pomp moet laten reviseren. Heb 3 bedrijven aangeschreven maar ze geven aan dit niet te kunnen repareren (alhoewel ik vroeg om te reviseren).
Wie heeft meer advies/tips/aanwijzingen of wat dan ook voor me?

Hier nog wat gegevens|:
Defender 110 TD5 uit 2005
ABS pomp gegevens: Wabco PART NO: 4784070220 / SRB50004003

Erik Peters

Re: Defender TD5 ABS en TC lampje .... Wabco Revisie?

Berichtdoor Erik Peters » 20 Okt 2023, 08:48

Bij mijn Td5 uit 2001 had ik ook dat, af en toe, ABS en ETC lampjes gingen branden (of bleven branden na starten).
Ooit al eens gehoord dat dit te maken kan hebben met een matige accu, maar soms gebeurde het ook met een goed vol geladen accu.
Ook nog een ander probleempje gehad (geen werkende kachelventilator en ruitenwisser). De nulstand schakelaar vervangen op de ruitenwissermotor.
Alles nog eens nagelopen en leek allemaal goed. Alleen een relais onder de bijrijdersstoel kon ik er vrij makkelijk uit trekken en op één van de pootjes meende ik kleine 'brandplekjes' te zien. Via dat relais worden bovengenoemde dingen van 'stroom' voorzien.
De stekker in de kunststof houder wat aangeknepen zodat er beter contact is. Het relais teruggestoken en vooralsnog werkt alles naar behoren.

Groet,

Erik.

p.s. ik heb met de nanocom wel even gekeken, wat voor foutcode ik gewist heb weet ik niet meer, maar het probleem kwam soms terug (was meen ik wel steeds dezelfde foutcode).
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

BelugaBlack

Berichtdoor BelugaBlack » 25 Okt 2023, 09:13

Met mijn Range Rover Classic (softdash uit 1995) heb ik dit ook.
Als ik een aantal keer korte stukjes heb gereden of de auto lang heeft stil gestaan, blijven de TC en ABS lampjes branden.
Als de accu goed opgeladen is, gebeurt dit niet.
En bij mij zijn (ook) de relais stekkers onder de bestuurderstoel geoxideerd, deze moet ik nog vervangen en ik vermoed dat het probleem dan ook minder is.
Het ligt niet zozeer aan de te lage accu spanning, maar wel aan de slechte geleiding van de contacten, wat vooral opspeelt als de accuspanning wat lager is.

Voor je de Wabco gaat reviseren/vervangen zou ik eerst die relais nalopen, zoals Erik ook al aangeeft.

Groetjes,

Jelle

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 04 Nov 2023, 19:37

Even een aanvulling:
Gisteren reed ik weg na een tijd stilstand en het ETC lampje bleef branden (bij op contact zetten bleef het ABS en handremlampje uit).
Motor afgezet en weer gestart, alles normaal.
Vanmiddag hetzelfde opnieuw. Tevens werkten de ruitenwissers niet (het regende). Met draaiende motor het voorste relais eruit getrokken (onder bijrijdersstoel) en bij terug steken klikt het relais en werkt e.e.a. weer normaal (ook de ruitenwissers).
Nu heb ik een accuconditie'meter' van Ctec op de accu aangesloten en toen ik e.e.a. bekeek was de accuconditie onder de 80% die keren dat het relais niet of niet goed werd aangetrokken. Direct na de start loopt het Voltage op tot 14,7 V. Die spanning is dan blijkbaar genoeg om het relais wel goed aan te trekken.
Dus een matige accu heeft wel degelijk invloed op het goed functioneren van het betreffende relais.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Nov 2023, 21:45

Erik Peters schreef:Dus een matige accu heeft wel degelijk invloed op het goed functioneren van het betreffende relais.

Hmm ... een interessante gedachte met een maar ....
Bij mijn oude trouwe Td5 heb ik de accu "opgereden" totdat ie het echt niet meer trok.
Last van ABS & ETC lampjes had ik nooit, nu ja, eenmaal en toen had een sensor aandacht nodig.
Als een zwakke accu-toestand een rol speelt dan is er denkelijk ook nog een slecht contact nodig.

Groeten MarcS

Steven-over-land

Berichtdoor Steven-over-land » 28 Dec 2023, 16:02

Het probleem was een tijdje verdwenen, maar tijdens mijn vakantie in Sardinië steekt het zo nu en dan weer de kop op. Alle relais en gerelateerde aansluitingen heb ik gecontroleerd, en de accu verkeert in goede staat. In het voorjaar ga ik toch de Wabco-unit laten reviseren. In Engeland zijn er voldoende vakmensen die deze service kunnen bieden. Mocht dit niet het gewenste resultaat opleveren, dan kan ik in ieder geval uitsluiten dat de Wabco-unit het probleem veroorzaakt. Ik hou jullie op de hoogte.

Terug naar “Techniek”