Opossing om ruimte "wielkasten" achter te benutten

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gerard4t

Opossing om ruimte "wielkasten" achter te benutten

Berichtdoor Gerard4t » 08 Okt 2023, 16:55

Voor de achterwielen van de defender zit erg veel loze ruimte. Ik zou daar bergplaatsen van willen maken met deuren aan de zijkant van de auto.
Bestaan daar kant-en-klare bouwpaketten voor?

allard

Re: Opossing om ruimte "wielkasten" achter te benutten

Berichtdoor allard » 08 Okt 2023, 17:22

130 HCPU TD5 MY2000

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Okt 2023, 20:02

Of bijv. die van terrafirma maar dat zijn nog niet de goedkoopste (dwz het blijft een boel geld).

Ik kwam nog niet zo lang geleden langs nog weer een andere "hard-ware" leverancier met een zo te zien aardige Side-Locker ... maar ben even z'n spoor kwijt.   Ze verkochten ook het het eerste gezicht degelijk ogende Bumperettes en Sparewheel-Carriers.

Groeten MarcS

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 09 Okt 2023, 06:53

Beide kastjes komen in de richting van wat ik bedoel, maar de ruimte in de wielkasten wordt er niet helemaal mee benut. Ik denk meer aan een mogelijkheid om de ruimte tot onderaan helemaal te benutten, zeg maar een bodemplaat vanaf het chassis en een luik maken in de zijkant vanaf de bovenkant wielkast tot de onderkant.

paul k

Berichtdoor paul k » 09 Okt 2023, 07:46

Ik heb geen idee of je wat aan de volgende informatie hebt, maar ik heb bij iemand de achterbalk vervangen die achter deze opbergruimtes zoveel rommel ( lees modder, klei etc.) te "verwerken" had gekregen, dat de balk volledig vergaan was, maar ook lengte delen van het chassis.
Er is zoveel plek waar je niet bij komt, dat je bijna gaat denken aan een mogelijkheid om die kasten eenvoudig te kunnen verwijderen om regelmatig de boel schoon te maken en het chassis te kunnen conserveren. (hoe, daar zijn vast wel mogelijkheden voor te bedenken)
Maar goed, dat is wel een serieus punt van aandacht.
Laatst voor een goede maat van mij 2 van deze kisten/bakken gehaald bij iemand die ze had verwijderd om de reden die ik hierboven aangaf.
Def 2004 TD5 130 HCamperPU
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)

Edward

Berichtdoor Edward » 09 Okt 2023, 10:19

Maat van me heeft een 110 hardtop met kasten voor en achter het achterwiel. Die zit in het grondverzet en rijdt dus zowat alles dagen off road. Die wast iedere zaterdag z'n wagen met een hogedrukspuit waar ie een wagentje voor gekocht heeft (aan de spuitlans) dat ie onder de auto kan duwen.

Die gebruikt om tussen het chassis en de kasten te spuiten om het schoon te krijgen. Hij heeft twee nozzles afgedopt voor meer druk maar dat zal van de hogedrukspuit afhangen.

https://nl.aliexpress.com/item/10050043 ... Redirect=y

Want chassis nummer 1 hebben we na 12 jaar idd vervangen omdat er enorme gaten achter de kasten zaten. Nooit gezien bij beurten etc totdat ie zelf ooit onder de wagen stond in de garage en alle opgedroogde klei op die plek eens weg ging hakken. :roll:

Nu weliswaar een gegalvaniseerd chassis maar dat kan ook niet zonder onderhoud.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Okt 2023, 11:01

Edward schreef:Maat van me heeft een 110 hardtop met kasten voor en achter het achterwiel. Die zit in het grondverzet en rijdt dus zowat alles dagen off road. Die wast iedere zaterdag z'n wagen met een hogedrukspuit waar ie een wagentje voor gekocht heeft (aan de spuitlans) dat ie onder de auto kan duwen.

Die gebruikt om tussen het chassis en de kasten te spuiten om het schoon te krijgen. Hij heeft twee nozzles afgedopt voor meer druk maar dat zal van de hogedrukspuit afhangen.

https://nl.aliexpress.com/item/10050043 ... Redirect=y

Want chassis nummer 1 hebben we na 12 jaar idd vervangen omdat er enorme gaten achter de kasten zaten. Nooit gezien bij beurten etc totdat ie zelf ooit onder de wagen stond in de garage en alle opgedroogde klei op die plek eens weg ging hakken. :roll:

Nu weliswaar een gegalvaniseerd chassis maar dat kan ook niet zonder onderhoud.

Mij lijkt dat het tamelijk kleine kastje links achter het achterwiel de kansen op ongewenste modder-ophopingen nogal verhoogt.
Bij de kasten vóór de achterwielen zijn de modder-ophopingseffecten denkelijk een stuk kleiner, immers een 5 deurs 110 roest ook niet onder je handen weg (zolang je niet in het grondverzet zit).

Wat bij mij overigens wel de nodige bedenkingen oproept bij die kant en klaar Side-Lockers (afgezien van de "prijsjes" die ervoor gevraagd worden) is dat het zulke mooie rechthoekige dozen zijn.   Die rechthoekige dozen sluiten per definitie niet goed aan op wat dan ook want ondanks het hoekige uiterlijk is een Defender niet rechthoekig.   Dat betekent dus niet alleen verlies aan nuttige ruimte maar veel belangrijker een enorme toename aan smalle verborgen ruimten waar je niet of nauwelijks bij kan.
Ik heb al meermaals geliebaugelt naar dit soort "Side-Lockers" maar denk dat als het er van moet komen ik toch liever een precies pasgemaakt ontwerp ambieer.   Zo is zo lijk mij een schuine kant aan de zijde van de achterwielen niet alleen ruimte-vergrotend maar ook veel beter in de afvoer van modder-zooi. Met gelijke argumenten wil je ook liever een directe aansluiting op het "plafond" van die verlengde wielkast, en op het Bulkhead achter de voorstoelen.

Groeten MarcS

PS   Ik heb nog niet gehoord dat een Wingtank - dus in de ruimte rechts achter het achterwiel - tot (veel) meer chassis-roest leidt.   Die Wingtank vult deze ruimte ook beter, en die Wingtank heeft aan de zijde van het wiel een schuine kant — de kleine (en dure) inbouwkastjes voor deze ruimte links creëren een labyrint dan graag modder zal verzamelen.   O ja, er zijn ook watertanks - vergelijkbaar met het Wingtank model - die links achter passen, je ziet die niet erg vaak dus ervaringen zijn ook zeldzaam.   (Ik zag er deze zomer nog eentje maar verzuimde de eigenares te vragen naar haar ervaringen.)

Edward

Berichtdoor Edward » 09 Okt 2023, 11:16

De extra tank geeft ook meer kans op roest. Ik heb iig al een stuk of 4 110's gerepareerd op die plek.

En als je een standaard sidelocker al aan de prijs vind dan zou ik vooral voor een maatwerk oplossing gaan. Weet niet hoe het bij bedrijven bij jou in de buurt is, maar ik kost met werkplaats minimaal 65 euro per uur......
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Okt 2023, 13:08

Edward schreef:De extra tank geeft ook meer kans op roest. Ik heb iig al een stuk of 4 110's gerepareerd op die plek.

Ahh ... da's dan dus ook een minpuntje.   Nu is het "Rear-X-Member" ook eigenlijk op maar één manier goed te krijgen: met een enkelvoudige 6mm "imitatie".

En als je een standaard sidelocker al aan de prijs vind dan zou ik vooral voor een maatwerk oplossing gaan. Weet niet hoe het bij bedrijven bij jou in de buurt is, maar ik kost met werkplaats minimaal 65 euro per uur......

Tja, in mijn prijs-tegenwaarde oordeel zat verrekend dat die standaard Lockers wel netjes ogen, maar dat het nuttig rendement beperkt wordt door de rechthoekig vorm die heel veel extra "modder-hoeken" creëert.

Uiteindelijk wil ik best betalen, alleen dan wel voor iets waar ik nog blij mee ben tegen de tijd dat ik de prijs vergeten ben.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 09 Okt 2023, 13:17

Landmarcs schreef:immers een 5 deurs 110 roest ook niet onder je handen weg (zolang je niet in het grondverzet zit).

Eh, bij een 5 deurs zit een extra draagbalkje dat voor de achterwielen op het chassis ligt en net als de achterbalk wil dat balkje ook wel verrotten, er ligt geregeld bagger op. En bij mijn Td5 moet ik die ook een keertje vervangen.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Techniek”