Tussenbak uitgaande as olielek

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
JohanFreelander

Tussenbak uitgaande as olielek

Berichtdoor JohanFreelander » 03 Okt 2023, 18:07

Allen,

Ik moet de oliekeerring van de achterste uitgaande as van mijn tussenbak vervangen.
Kan ik deze straffeloos op het opgegeven aanhaalmoment terugmonteren?
Wordt de lagervoorspanning met deze moer geregeld?

Alvast dank!!

Groet Johan
Defender 130 2002

Erik Peters

Re: Tussenbak uitgaande as olielek

Berichtdoor Erik Peters » 03 Okt 2023, 19:00

Volgens mij kun je die flens gewoon weer monteren met het aangegeven aanhaalmoment.
Er wordt wel geadviseerd om een nieuw viltje te plaatsen (in de splines).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

JohanFreelander

Berichtdoor JohanFreelander » 04 Okt 2023, 12:03

Dank je Erik!
Defender 130 2002

JohanFreelander

Berichtdoor JohanFreelander » 08 Okt 2023, 20:20

Alles weer gefixt vandaag. Het meeste viel echt mee om te doen moet ik zeggen.
Ik moest de remschoenen van de transmissierem vernieuwe ivm zeiknat van de olie. Had ze per abuis links/rechts verwisseld.
Stom, ding bloedheet, roken en stinken

Met slechte zin alles weer los, schoenen verwisseld. Transmissie rem wordt nog steeds warm, niet bloedheet zoals eerst, maar wel best warm.
Handrem heeft 7 klikjes voor dat deze normaal vast staat.

Wat is acceptabel wat betreft warmteontwikkeling??

Groet Johan
Defender 130 2002

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 09 Okt 2023, 08:31

Net even gekeken bij de 300 Tdi en de Td5, allebei 6 klikjes voordat de handrem goed vast staat. En ja, dan staat de handremhendel al bijna rechtop en is bijna aan het eind van zijn slag.
Dus 7 klikjes lijkt mij acceptabel, die nieuwe remvoering moet nog een beetje inslijten op de trommel.
In het begin heb ik de handrem nog wel eens afgesteld, een achterwiel van de grond, handrem 1 klikje aantrekken en dan luisteren of ik de handrem iets hoor aanlopen/slepen als ik het wiel draai, maar dat is de laatste jaren niet nodig gebleken, na 2 ton is de voering wel ingesleten op de trommel.

Ik heb het nog nooit gemeten, maar ik heb niet het idee dat mijn handrem heet wordt. Wel eens de tussenbak gemeten (infrarood thermometer) na een lange rit met warm weer en die was toen zo'n 60-65°C.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

JohanFreelander

Berichtdoor JohanFreelander » 09 Okt 2023, 11:19

Net 2x15 Km gereden. (tussenstop 10 min.)
Gemeten met infrarood op het remvlak van de trommel 65 graden C.

Dat het geheel even moet inlopen kan ik me voorstellen.

Groet Johan
Defender 130 2002

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 09 Okt 2023, 12:53

Moet natuurlijk niet te veel slepen, dat kost onnodig brandstof.
De kabel blijft niet hangen?
Met de 300 Tdi gehad dat het kunststof dat om de staalkabel zat had losgelaten en zodoende 'opgefrommeld' klem in de buitenmantel kwam te zitten. Handrem aantrekken gaat wel maar de kabel kwam niet goed terug, met een slepende handrem tot gevolg. Een nieuwe handremkabel gemonteerd, zonder zo'n kunststof huls om de binnenstaalkabel. Die binnenkabel was ook iets dikker.

Groet,

Erik.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Okt 2023, 13:16

Erik Peters schreef:Moet natuurlijk niet te veel slepen, dat kost onnodig brandstof.
De kabel blijft niet hangen?
Met de 300 Tdi gehad dat het kunststof dat om de staalkabel zat had losgelaten en zodoende 'opgefrommeld' klem in de buitenmantel kwam te zitten. Handrem aantrekken gaat wel maar de kabel kwam niet goed terug, met een slepende handrem tot gevolg. Een nieuwe handremkabel gemonteerd, zonder zo'n kunststof huls om de binnenstaalkabel. Die binnenkabel was ook iets dikker.

Tja, die kunststof huls om de binnenkabel (of juist in de buitenkabel) wordt soms zelfs speciaal gekozen om de kabel met minder frictie te laten bewegen (zo ken ik ze ook voor de fiets) ... en ook op de fiets is het een gematigd genoegen, ook daar de extra omhulling soms in de knel met daarna een tegengesteld effect.

Waar je overigens ook naar kan kijken is de handremtrommel zelf:  Als die eerder loei-heet is geweest zou het kunnen dat ie daar iets onrond is uitgekomen.   Dan heb je een afstel-probleem omdat de onrondheid extra ruimte vraagt.

Groeten MarcS

JohanFreelander

Berichtdoor JohanFreelander » 24 Mar 2024, 10:19

De reparatie heeft maar liefst 6 (zes!) maanden stand gehouden.
Nu op zoek naar een 'echte' Corteco keerring denk ik.

De tussenbak heb ik 2 of 3 jaar geleden als 'gereviseerd' gekocht, dus speling op het uitgaande lager verwacht ik eigenlijk niet.

Iemand nog vanuit ervaring een tip??

Groet Johan
Defender 130 2002

Edward

Berichtdoor Edward » 24 Mar 2024, 10:55

Geen idee waar je de bak gekocht hebt. Maar tenzij het een heul errug gerenomeerd en vertrouwd adres is dan zou ik zeker niet op die revisie vertrouwen.

Als het een bak van Ashcroft is trek ik em zéker uit elkaar om zelf alles te controleren en fatsoenlijke lagers en keerringen te steken aangezien ik daar de laatste bakken alleen maar inferieure troep gevonden heb. Uitklokken op toleranties is kennelijk ook niet meer van deze tijd...... :roll: :roll:

Onderdelen nameten wordt ook steeds belangrijker want steeds vaker is het gewoon out of spec.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”