Gevarenlichten gaan aan na ontkoppelen accu

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
brutus850

Gevarenlichten gaan aan na ontkoppelen accu

Berichtdoor brutus850 » 02 Okt 2023, 11:48

Bij mijn Disco 2 Td5 uit 1999, loop ik tegen een vervelend probleem aan.
Wellicht kan iemand mij in de juiste richting helpen.
Onlangs accu losgekoppeld en bij opnieuw aansluiten gaan de gevarenlichten ongeveer 30 seconden aan. Bij sleutel in contact steken weer.
Er is in het verleden al mee geklooid, want de auto start wel en slaat aan, alarm gaat niet af (niet hoorbaar).
EKA code opgevraagd en ingevoerd, maar dit veranderde niet de situatie met de alarmlichten.
Er is een draad getrokken vanonder het dashboard naar startmotor om vermoedelijk de immobilizer te omzeilen waardoor de motor gewoon aanslaat.
Open en dicht doen met de afstandbediening in sleutel werkt niet.
Ik had gehoopt met de Nanocom de sleutels opnieuw in te kunnen lezen, maar;
Uitlezen met nieuwe Nanocom geeft melding: ERROR: Unable to start communications with the ECU. (dit lijkt op een melding hier van 11 augustus).
Nanocom op andere TD5 Disco geprobeerd, geen probleem met uitlezen.
Andere accu in de auto geplaatst welke zeker goed is, maar ook geen succes, zelfde verhaal met alarmlichten.
Als laatste kan ik melden dat ik de aardepunten bij de ECU achter de accu heb losgemaakt en schoongemaakt, ook geen succes.
Tips zijn welkom.

Gerard4t

Re: Gevarenlichten gaan aan na ontkoppelen accu

Berichtdoor Gerard4t » 03 Okt 2023, 10:03

Die draad lijkt verdacht. Waar zit die draad precies op aangesloten?

brutus850

Berichtdoor brutus850 » 03 Okt 2023, 13:37

Gerard4t schreef:Die draad lijkt verdacht. Waar zit die draad precies op aangesloten?

Gerard, onder het dashboard zit het paneel met zekeringen. Rechts naast de zekeringen zit een bruine stekker met vijf draden. De bovenste draad in deze stekker is wit met twee rode strepen aan weerszijden. Deze is doorgeknipt en op draad vanuit de kabelboom (niet vanuit de stekker) is een draad gemonteerd die direct naar de startmotor loopt. De originele draad die op de startmotor hoort, hangt los.

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 04 Okt 2023, 06:18

Ik kan het schema zelf zo snel niet vinden, maar zoekt het eens op op internet, wiring diagram en dan jouw auto /model. Ik ou eerst proberen uit te vinden waarom die draad aangelegd is.

brutus850

Berichtdoor brutus850 » 04 Okt 2023, 07:20

Gerard4t schreef:Ik kan het schema zelf zo snel niet vinden, maar zoekt het eens op op internet, wiring diagram en dan jouw auto /model. Ik ou eerst proberen uit te vinden waarom die draad aangelegd is.

Dat is wellicht de beste optie. Eerste zoekactie meteen raak. Morgen er maar eens induiken. Als iemand nog een tip heeft, of op een zaterdag mee wil zoeken naar de storing, de auto staat in het midden van het land.

Terug naar “Techniek”